هند و چین در معاملات نفتی با ایران به جای دلار طلا می‌دهند

۰۴ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۸:۰۳ کد : ۱۸۹۷۳۲۱ سرخط اخبار
فارس: پایگاه وابسته به اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی در گزارشی با اشاره به تصمیم هند و چین برای پرداخت هزینه نفت خریداری شده از ایران با طلا نوشت: این امر به ایران کمک می کند تحریم های نفتی را دور بزند که در این صورت از آسیب تحریم‌ها به اقتصاد ایران کاسته خواهد شد.

به گزارش فارس، "دبکا" در مطلب خود به نقل از منابع اطلاعاتی نوشت: هند اولین خریدار نفت ایران است که با پرداخت طلا به جای دلار آمریکا، برای خرید خود از ایران موافقت کرد. این منابع همچنین انتظار دارند که چین نیز همین روش را دنبال کند.

* دهلی نو و پکن ایران را در دور زدن تحریم‌ها همراهی می‌کنند

در این گزارش آمده: هند و چین روزانه یک میلیون بشکه یا به بیان دیگر 40 درصد کل صادرات نفتی ایران را که بالغ بر 2.5 میلیون بشکه در روز است، خریداری می کنند. این دو کشور در زمینه دارایی های طلا ابرقدرت به شمار می روند.

دبکا در ادامه مطلب خود نوشت: دهلی نو و پکن با انجام معاملات خود با طلا، ایران را قادر می سازند که تحریم های اعمال شده علیه دارایی های بانک مرکزی و همچنین تحریم های نفتی را دور بزند. وزرای خارجه اتحادیه اروپا دوشنبه موافقت کردند که صنعت نفت ایران را تحریم کنند. اتحادیه اروپا در حال حاضر خریدار حدود 20 درصد از صادرات نفتی ایران است.

* افزایش قیمت طلا و نفت به ضرر اقتصاد اروپا خواهد بود

بر اساس این گزارش، انتظار می رود، مبالغ هنگفتی که در این معامله رد و بدل می شوند، قیمت طلا را افزایش داده و از سوی دیگر، ارزش دلار را در بازارهای جهانی کاهش دهد. دومین مصرف کننده بزرگ نفت ایران بعد از چین، هند است که سالانه حدود 12 میلیارد دلار نفت خام ایران را خریداری می کند.

طبق منابع اطلاعاتی دبکا، دهلی نو از طریق دو بانک دولتی معاملات خود را به انجام می رساند؛ یکی بانک UCO مستقر در کلکته و دیگری بانک هالک یا بانک مردم که هفتمین بانک بزرگ ترکیه به شمار می رود. هفته گذشته یک هیات هندی به تهران سفر کرد تا گزینه های پرداخت هزینه نفت را با توجه به تحریم های جدید بررسی کند. گزارش شده که دو طرف موافقت کردند پرداخت هزینه نفت خریداری شده بخشی به ین و بخشی به روپیه باشد. اما تغییر نوع پرداخت از روپیه و ین به طلا اطلاع رسانی نشد.

* هند و چین به تحریم‌های یکجانبه اروپا و آمریکا نخواهند پیوست

در ادامه این مطلب آورده شده: هند نیز به چین پیوسته و ترجیح داده در تحریم های آمریکا و اروپا علیه مبادلات مالی و نفت ایران شرکت نکند. ترکیه نیز هفته گذشته علنا اعلام کرد از هیچ یک از تحریم های اعمال شده علیه برنامه هسته ای ایران حمایت نمی کند مگر اینکه این تحریم ها از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد اعمال شود.

دبکا با اشاره به تصمیم اتحادیه اروپا برای تحریم واردات نفت ایران و همچنین اقدام وزرای خارجه این اتحادیه برای مسدود کردن دارایی های بانک مرکزی ایران ، نوشت: با این حال به دلیل معاملات نفتی که از طریق بانک های دولتی هند و ترکیه انجام می شود، از لطمه این تحریم ها به اقتصاد ایران کاسته می شود. به علاوه چین نیز به سهم خود مخالفتش را با اعمال تحریم علیه ایران اعلام کرده است.

طبق گزارش منابع اطلاعاتی دبکا، تهران یک مکانیسم مالی جایگزینی را در معاملات خود با چین و روسیه به وجود آورده تا هزینه نفت خود را به پولی غیر از دلار آمریکا دریافت کند. پکن و مسکو، هر دو کاربرد چنین مکانیسمی را فوق سری نگه داشته اند.

 

( ۱ )

نظر شما :