چه کسی از تحریم ضرر می بیند؟

۰۴ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۷:۲۷ کد : ۱۸۹۷۳۱۸ سرخط اخبار
آمریکا و اتحادیه اروپا در اقدام دیگری برای تشدید فشارهای مالی و محروم کردن ایران از دسترسی به سیستم مالی بین المللی، بانک تجارت را به بهانه کمک به توسعه برنامه هسته ای کشورمان تحریم کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در ادامه سیاست‌های بی‌اثر تحریم، وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرده است هر شرکت خارجی که با بانک تجارت ایران معامله کند، دیگر امکان دسترسی به سیستم مالی آمریکا را نخواهد داشت. وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل نیز توافق کردند دارایی‌های شعبه اروپایی بانک تجارت در پاریس را مسدود کنند.

بانک تجارت علاوه بر داشتن دو هزار شعبه در سراسر ایران، در پاریس و دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، نیز شعبه دارد. همچنین بانک تجارت سرمایه در مینسک، پایتخت بلاروس، نیز به بانک تجارت تعلق دارد.

اما اتحادیه اروپا در حالی دست به تحریم علیه ایران زده که آمارهای کمیسیون اروپا نشان می‌دهد این اتحادیه شریک تجاری اصلی ایران است. اتحادیه اروپا 11.3 میلیارد یورو (14.6 میلیارد دلار) کالا به ایران در سال 2010 صادر کرده است که شامل ماشین آلات، تجهیزات حمل و نقلی مانند خودرو و مواد شیمیایی بوده است. ایران نیز در همین سال 14.5 میلیارد یورو (18.8 میلیارد دلار) صادرات به 27 کشور عضو اتحادیه اروپا داشته که سوخت و مواد معدنی در صدر فهرست آنها قرار داشته است.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کردند واردات نفت از ایران را از ابتدای ژوییه ممنوع می کنند و دارایی‌های اروپایی بانک مرکزی ایران را مسدود و معاملات طلا، فلزات ارزشمند، الماس و محصولات پتروشیمی از ایران را ممنوع می کنند. اتحادیه اروپا به طور کلی خریدار شماره دو نفت خام ایران است.

به گفته دیپلمات‌های اتحادیه اروپا و وکلا و مشاوران تجاری، اقدام اخیر اتحادیه اروپا، میلیاردها دلار تجارت قانونی با اروپا و مبادلات پولی گروه‌های دیپلماتیک اتحادیه اروپا در تهران را پیچیده خواهد کرد.

نایجل کوشنر، مدیرعامل شرکت حقوقی انگلیسی "وال راک لگال" که متخصص در تجارت ایران با اتحادیه اروپاست، در گفت‌وگو با بلومبرگ به این مسئله اشاره کرده است که با اقدام اخیر اتحادیه اروپا، برخی از صادرکنندگان اروپایی که تلاش می کنند برای خروج از رکود، از محل صادرات قانونی به ایران سفارش دریافت کنند، اکنون که دستشان بیش از گذشته بسته شده، سر در گریبان فرو برده‌اند.

وی در ادامه افزوده است برخی از مشتریانش به دلیل این تحریم‌ها بسیار عصبانی هستند زیرا آنها اکنون جایی برای انجام تجارت قانونی ندارند و این امر موجب کاهش قابل توجه صادرات اتحادیه اروپا به ایران می شود در حالیکه چینی‌ها آماده هستند تا گام بردارند و جایگزین رقیبان اروپایی‌شان شوند.

از سوی دیگر به گفته این مشاور حقوقی انگلیسی، تحریم بانک تجارت ایران برای برخی از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا آسان نخواهد بود زیرا ردگیری جریان پول‌هایی که به ایران وارد یا از آن خارج می شود را برای آمریکا و اروپا دشوار می کند و این پرداخت‌ها اکنون به صورت زیرزمینی و از طریق مبادلات پولی بین المللی و سرمایه گذاران خصوصی و معاملات داد و ستد کالا انجام می گیرد.

یک مشاور تجارت انگلیسی دیگر که خواست نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با بلومبرگ اظهار کرده است همچنان جایگزین‌هایی مانند دلالان ارز خارجی برای کسانی که که به دنبال انجام مبادلات تجاری میان ایران و اتحادیه اروپا هستند، وجود دارد.

به گفته وی اگر مبادلات مالی از ایران و همه بانک‌های آن دشوار شود، پرداخت‌ها برای کالاهایی که صادرات آنها قانونی است، به شکل غیرقانونی انجام می گیرد.

 

نظر شما :