مهمانپرست: تحریم‌های اتحادیه اروپا ناعادلانه است

۰۴ بهمن ۱۳۹۰ | ۰۲:۲۴ کد : ۱۸۹۷۳۰۵ سرخط اخبار
رامین مهمانپرست: تحریم‌ها علیه ایران بیشتر در چارچوب فشار تبلیغاتی و جنگ روانی قابل ارزیابی است . سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه این کشور را "غیرمنطقی و ناعادلانه" خوانده و گفته است که این تحریم‌ها "بیشتر در چارچوب فشار تبلیغاتی و جنگ روانی قابل ارزیابی است."رامین مهمانپرست به واحد مرکزی خبر گفت  که اعمال تحریم‌های اقتصادی به بهانه فعالیت‌های هسته‌ای ایران، "اقدامی غیرمنطقی و ناعادلانه" است، ولی "تاثیری در روند حرکت ملت ما برای دستیابی به حقوق اساسی خود ندارد."

وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه، سوم بهمن (۲۳ ژانویه)، در نشستی در بروکسل بر سر اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به توافق رسیدند. این تحریم‌ها شامل ممنوعیت خرید و فروش نفت خام و فرآورده‌های نفتی با ایران می‌شود.در چارچوب مصوبه اتحادیه اروپا، آن دسته از اعضای این اتحادیه که هنوز قراردادهایی برای خرید نفت خام از ایران دارند، تا اول ماه ژوئیه برای پایان دادن به این قراردادها فرصت خواهند داشت.تشدید تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران، اگر چه اقتصاد متکی به نفت ایران را هدف قرار داده، اما ذات و ماهیتی سیاسی دارد که هدف آن، دست کم در این مرحله بازداشتن رهبران جمهوری اسلامی از پیگیری برنامه های اتمی این کشور است.از همین رو، تحریم نفت ایران از سوی اروپا، همزمان با تحریم بانک مرکزی ایران و اعمال تحریم های گسترده آمریکا علیه کشورها و شرکت هایی که در حوزه های ممنوع اعلام شده ایران سرمایه گذاری می کنند، دارای پیامدهای ناگزیر و بلاواسطه سیاسی خواهد بود.
 مهمانپرست با اشاره به تصویب توقف خرید نفت خام از ایران، گفته است: " برخی کشورها تعویق این کار را تحت پوشش تحریم‌های تدریجی مطرح کرده‌اند که این موضوع حاکی از رویکردی سیاسی است."
در عین حال، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در پایان نشست بروکسل، در جمع خبرنگاران گفت که هدف از اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، وادار کردن این کشور برای از سرگیری مذاکرات و توقف غنی‌سازی اورانیوم است. اشتون گفته است که ایران باید پیشنهادهای گروه ۱+۵ در نشست استانبول را درباره فعالیت‌های هسته‌ای خود در نظر بگیرد.آخرین نشست مربوط به مذاکرات هسته‌ای ایران با اعضای گروه ۱+۵ نزدیک به یک سال پیش و در استانبول برگزار شد.
با این حال، عباس عراقچی، معاون آسیا، اقیانوسیه و مشترک‌المنافع وزیر امور خارجه ایران به خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا) گفته است که برخی کشورها تحریم را به عنوان راه حل موضوع هسته‌ای ایران می‌دانند، ولی باید گفت که تحریم‌ها به بخشی از مشکل تبدیل شده است.او اضافه کرد: هرچه آنها در این مسیر پیش بروند، موانع جدی‌تری برای حل و فصل نهایی مشکلات ایجاد خواهند کرد.

روز دوشنبه، ۲۳ ژانویه، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا و تیموتی گایتنر، وزیر خزانه‌داری آمریکا هم در بیانیه‌ای مشترک از اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران از سوی اتحادیه اروپا استقبال کردند.در این بیانیه آمده است: "در کنار بسیاری دیگر از تحریم‌ها علیه ایران که از سوی آمریکا و جامعه جهانی در حال اجرا است، این فشار جدید، هزینه تمرد از تعهدات بین‌المللی را برای رهبران ایران بیشتر می‌کند."

ممنوعیت هر گونه مبادله با بانک مرکزی ایران

بر اساس مصوبه اتحادیه اروپا، دارایی‌های بانک مرکزی در کشورهای عضو این اتحادیه مسدود خواهد شد و تجارت طلا، فلزات گرانبها و الماس با نهادهای دولتی و بانک مرکزی ایران ممنوع می‌شود.
همچنین تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران شامل ممنوعیت صادرات کالاها و فناوری‌های با کاربرد دوگانه و نیز فناوری‌های کلیدی برای بخش انرژی می‌شود. این تحریم‌ها سرمایه‌گذاری‌های جدید در بخش پتروشیمی ایران و تشکیل شرکت‌های مشترک برای فعالیت در این حوزه را هم ممنوع می‌کند.

نمایندگان آژانس به ایران می‌روند
همزمان با اعمال تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که هیاتی بلندپایه از سوی این آژانس در روزهای ۲۹ تا ۳۱ ژانویه به ایران می‌رود.
در این اطلاعیه، حل و فصل تمام موضوع‌های بنیادی مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران دلیل اعزام هیات بلندپایه این آژانس به ایران اعلام شده است.
پیش از این، علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفته بود که ایران حاضر است درباره هر مساله‌ای که آژانس تمایل داشته باشد و البته "در چارچوب اختیاراتش باشد"، با این نهاد بین‌المللی مذاکره کند
 

نظر شما :