اتحادیه اروپا واردات نفت خام و ارتباط بانکی با ایران را ممنوع می‌کند

۰۳ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۸:۱۵ کد : ۱۸۹۷۲۹۵ سرخط اخبار
جلسه وزیران خارجه اتحادیه اروپا با حضور کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه طرح تحریم نفتی و بانکی ایران را بررسی می کند

کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مورد تشدید تحریم های اقتصادی علیه ایران شامل قطع واردات نفت و محدودیت ارتباط با شبکه بانکی این کشور تصمیم گیری می کنند.

روز دوشنبه، ۳ بهمن (۲۳ ژانویه)، وزیران امور خارجه بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا در بروکسل، پایتخت بلژیک، تشکیل جلسه می دهند و انتظار می رود به منظور وادار کردن جمهوری اسلامی به قبول قطعنامه های مصوب شورای امنیت سازمان ملل در مورد توقف بخشی از فعالیت های اتمی خود، تحریم های جدیدی را علیه این کشور به اجرا بگذارند. به گزارش آسوشیتدپرس انتظار می‌رود اتحادیه اروپا در نشست اواخر روز دوشنبه خود پس از تصویب کامل تحریم نفتی ایران، فروش طلا، جواهرات و سایر فلزات گرانبها و همچنین سکه طلا و اسکناس به ایران را نیز مشمول تحریم قرار دهد.

همچنین به گزارش خبرگزاری فرانسه اتحادیه اروپا بر سر تحریم بانک مرکزی و احتمالا تحریم یک یا دو بانک دیگر به توافق رسیده است.

قطعنامه های سازمان ملل از ایران خواسته است تا زمانی که جامعه بین المللی از غیرنظامی بودن فعالیت های اتمی این کشور اطمینان حاصل نکرده است، بخشی از فعالیت های اتمی خود، به خصوص غنی سازی اورانیوم، را متوقف سازد و ضمن همکاری نزدیکتر با آژانس بین المللی انرژی اتمی، اطلاعات کامل و شفافی را در مورد فعالیت های هسته ای خود در اختیار این نهاد قرار دهد.

ایران با تاکید بر غیرنظامی بودن برنامه های اتمی خود، این قطعنامه ها را غیرقانونی خوانده و از پذیرش آنها خودداری کرده است.

اتحادیه اروپا از جمله واردکنندگان عمده نفت خام ایران است و نفت صادراتی ایران بخش قابل توجهی از واردات نفتی ایتالیا و یونان را تشکیل می دهد و گفته می شود که در حال حاضر، ایران برای خریداران نفتی، امتیازات و تسهیلاتی بهتری را نسبت به سایر صادرکنندگان نفت خام منظور می دارد.

گفته می شود که یکی از موضوعاتی که در به اجرا گذاشته تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران مطرح است، کمک به یونان برای جبران از دست دادن امتیازاتی است که با خرید نفت از ایران به دست می آورد، به ویژه اینکه یونان با دشواری های اقتصادی گسترده ای مواجه است.

وابستگی یونان به نفت وارداتی ایران یکی از موانعی بوده که تا کنون مانع از تصمیم اتحادیه اروپا در به اجرا گذاشتن تحریم نفتی جمهوری اسلامی شده است.

احتمالا عربستان سعودی و لیبی امکان جبران قطع صادرات نفت ایران به یونان را دارند، و امتیازات از دست رفته یونان با توقف خرید نفت از ایران، توسط اتحادیه اروپا جبران خواهد شد.


اتحادیه اروپا خواسته است ایران خواست شورای امنیت از جمله در مورد توقف غنی سازی را اجرا کند

همچنین، در حالی که یونان خواسته بود مصوبه اتحادیه اروپا در قطع نفت وارداتی از ایران را ظرف یک سال به اجرا بگذارد، سرانجام موافقت کرد طی پنج ماه آینده، یعنی تا اول ماه ژوئیه، واردات نفت از جمهوری اسلامی را کاملا قطع کند.

در مورد ایتالیا نیز احتمالا اتحادیه اروپا موافقت خواهد کرد که با توجه به اینکه قطع ارتباط بانکی با ایران دشواری هایی را برای بازپرداخت مطالبات ایران به ایتالیا در پی می آورد، ایتالیا اجازه داشته باشد تا همچنان در قبال مطالبات مالی خود از ایران، نفت خام دریافت کند که بدون افزودن به عواید مالی جمهوری اسلامی، میزان نفت قابل صدور آن کشور را نیز کاهش می دهد.

از سوی دیگر به گزارش آسوشیتدپرس، ایتالیا و آلمان نیز خواستار آن شده‌اند که تحریم‌های بانکی به نحوی باشد که این کشورها قادر باشند طلب‌های مالی خود را از ایران دریافت کنند.

آلمان به تنهایی مبلغ ۲.۶ میلیارد یورو وام به ایران پرداخت کرده و از سد شدن راه پس گرفتن این وجه کلان ابراز نگرانی کرده است.

با تصویب تحریم های جدید، ارتباط تجاری شرکت ها و شهروندان عضو اتحادیه اروپا با ایران به دلیل تحریم مبادلات با بانک مرکزی این کشور دشوارتر می شود و تحریم صادرات طلا، فلزات و سنگ های قیمتی به ایران احتمالا بر بازار طلای این کشور تاثیر می گذارد.

تحریم های اتحادیه اروپا کوتاه مدتی پس از تشدید تحریم های یک جانبه ایالات متحده به اجرا گذاشته می شود که ضمن ممنوع کردن ارتباط بانکی شهروندان و موسسات تجاری آمریکایی با بانک مرکزی ایران، موسسات خارجی را که با این بانک ارتباط برقرار کنند هدف محدودیت هایی در زمینه دسترسی به بازارهای صادراتی و تسهیلات مالی آمریکا قرار می دهد.

در پی تصویب تحریم های جدید، مقامات آمریکایی اقداماتی را برای قانع کردن برخی از شرکای تجاری عمده ایران، به خصوص واردکنندگان نفت خام، برای قطع مبادلات خود با جمهوری اسلامی به جریان انداختند.

تاثیر تشدید تحریم؟
جلسه روز دوشنبه اتحادیه اروپا در واقع در واکنش به اقدامات ایالات متحده در گسترش تحریم های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران  تشکیل می شود.

پیش از این اتحادیه اروپا تحریم هایی شامل مسدود کردن دارایی های بیش از چهارصد شرکت و بیش از یکصد شهروند ایرانی و محدودیت هایی در مورد مبادلات تجاری و سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز ایران را به اجرا گذاشته بود اما قطع واردات نفت از ایران و توقف ارتباط بانکی با این کشور، نگرانی هایی را در مورد تاثیر تحریم های جدید بر شرایط اقتصادی و اجتماعی ایران به دنبال آورده است.
قطع یا کاهش عمده در صادرات نفت خام ایران به معنی از دست رفتن مهمترین منبع درآمد این کشور است

هفته گذشته، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، گفت که تحریم های آن کشور، اقتصاد جمهوری اسلامی را "به هم ریخته" و نسبت به کارآیی تحریم های بین المللی در وادار کردن دولت ایران به تغییر سیاست هسته ای این کشور ابراز اطمینان کرد.در روزهای اخیر، منابع دولتی ایران با محکوم کردن تشدید تحریم های خارجی، از آمادگی برای مذاکره پیرامون پرونده هسته ای این کشور سخن گفته اند و به خصوص تصمیم اتحادیه اروپا به وضع تحریم های جدید را بدون بررسی پیشنهاد ایران به مذاکره با گروه ۱+۵ به ریاست این اتحادیه را مورد انتقاد قرار داده اند.

مقامات غربی با اشاره به اینکه مذاکرات قبلی ایران و گروه ۱+۵ نتیجه بخش نبوده، گفته اند که در صورتی آماده انجام گفتگوهای جدید هستند که مقامات ایران آمادگی خود را برای حصول توافق بر سر برنامه های هسته نشان داده باشند.
در گذشته، دولت ایران هنگام پذیرش مذاکره با گروه ۱+۵، اعلام می کرد که برنامه های اتمی این کشور قابل مذاکره نیست و هدف از گفتگوها مشارکت در مدیریت امور جهانی و حل و فصل مشکلات جامعه بشری است در حالیکه کشورهای غربی این برخورد را به تلاش جمهوری اسلامی برای "دفع الوقت" و پیگیری فعالیت های اتمی نسبت می دادند.
 

نظر شما :