تمایل هند برای پرداخت روپیه‌های نفتی

۱۸ دی ۱۳۹۰ | ۱۷:۳۰ کد : ۱۸۹۶۸۹۸ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی: باتوجه به افرایش تنش‌ها بین ایران و غرب و تهدید مبادلات با ارز‌هایی مانند دلار و یورو به منظور خرید نفت از جمهوری اسلامی، ‌دهلی نو در صدد است تا پول نفت خریداری شده از ایران را با روپیه پرداخت کند.
این در حالی است که در زمستان گذشته خودداری سیستم بانکی برای پرداخت‌های نفتی هند به ایران موجب شد به بار آمدن بدهی نفتی 5 میلیارد دلاری به ایران شده بود که پس از چندین ماه با پادرمیانی بانکی در ترکیه حل شد.
روزنامه اکونومیک‌تایمز به نقل از یک منبع دولتی گزارش داد که موضوع پرداخت روپیه‌های نفتی به ایران در جریان سفر هیاتی از هند به تهران که در تاریخ 16 ژانویه انجام می‌شود، ‌مطرح خواهد شد.
هند در حال حاضر به طور ماهیانه یک میلیون دلار از طریق ترکیه برای خرید روزانه 370 هزار بشکه نفت از ایران پرداخت می‌کند.

اما این مقام دولتی هند پیش‌بینی کرد که ترکیه هم می‌تواند تحت فشار تحریم‌های جدید قرار گرفته و سیستم بانکی‌اش از ارائه خدمات خودداری کند.ترکیه به نوبه خود وارد کننده 30 درصد منابع نفتی مورد نیازش از ایران است و تحت قانون تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی که اخیرا به امضاء اوباما رسیده، می‌تواند برای واردات نفت از ایران دچار مشکل شود. به گفته این مقام آگاه، شرکت ملی نفت ایران می‌تواند در بانک‌های هند حساب روپیه افتتاح کند و از این پول برای خرید کالاهای غیر استراتژیک، واردات ریلی و خرید محصولات استفاده کند اما نمی‌تواند این پول را در هند سرمایه‌گذاری کند یا برای خرید سهام شرکت‌ها هزینه کند.

البته به طور شفاف‌تری فهرستی از محصولات و کالاهایی که ایران می‌تواند خریداری کند، از سوی هند آماده و تحویل تهران داده خواهد شد. این در حالی است که ریزرو بانک هند که در سال گذشته میلادی از ارائه خدمات برای پرداخت پول نفت ایران خودداری کرده بود با پرداخت روپیه به جمهوری اسلامی مخالف است.
این در حالی است که مان موهان سینگ، در جریان سفر ماه گذشته خود به روسیه تلاش کرده بود کرملین را تشویق کند تا راهی برای پرداخت پول نفت به ایران باز کند اما به نظر می‌رسد مقامات مسکو تمایلی به دخالت در این زمینه نداشته باشند. گفتنی است مشاور امنیت ملی هند نیز به دنبال اظهارات اخیر مقامات هلک بانک ترکیه در خصوص احتمال خودداری از ارائه خدمات به دهلی نو برای پرداخت پول نفت ایران، با وزیران اقتصاد، انرژی و امور خارجه هند نشستی ویژه برگزار کرده است.به گزارش اکونومیک‌تایمز، در صورت عملی شدن تهدید ایران برای بستن تنگه هرمز، واردات نفت هند از جمهوری اسلامی مختل خواهد شد.





نظر شما :