مخالفت اتحادیه عرب با بین‌المللی شدن موضوع سوریه

۱۸ دی ۱۳۹۰ | ۱۵:۵۸ کد : ۱۸۹۶۸۹۶ سرخط اخبار

در حالی که معاون دبیرکل اتحادیه عرب خواهان عدم پیش‌داوری در زمینه شرایط سوریه و فرصت دادن به ناظران اتحادیه عرب برای تکمیل ماموریت خود شد، امروز (یکشنبه) نشست کمیته عربی ویژه سوریه در مقر اتحادیه عرب برای بررسی گزارش اولیه این ناظران برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، احمد بن حلی، معاون، دبیرکل اتحادیه عرب در گفت‌وگو با رادیو سوا عنوان داشت: ما نسبت به پیامدهای بین‌المللی شدن مساله سوریه هشدار می‌دهیم. در عین حال تمام نگرانی‌های اقشار مختلف ملت سوریه را بررسی می‌کنیم.

وی در ادامه افزود: در این زمینه بین‌المللی شدن مساله سوریه با پیامدهایی همراه است و ما باید این پیامدها را بررسی کنیم چراکه نباید درخصوص مسائلی که ابعاد و یا پیامدهای خطرناک آن را نمی‌دانیم، صحبت کنیم.

بن حلی همچنین عنوان داشت: حل‌وفصل مساله سوریه از طریق چارچوب راهکارهای عربی بسیار مهم است و این مساله نباید از طریق اقدامات بین‌المللی صورت پذیرد.

وی در ادامه افزود: اتحادیه عرب خواهان حل‌وفصل این مساله در چارچوب کشورهای عربی است. کسانی که خواهان بین‌المللی شدن این مساله هستند، نمی‌دانند که سرنوشت این اقدام به کجا کشیده می‌شود.

بن حلی همچنین عنوان داشت: مساله سوریه مساله‌ای چند بعدی و پیچیده است. همگان باید برای حل‌وفصل آن و کمک به ملت سوریه تلاش کنند. ما بر توقف تمام اقدامات خشونت‌بار در سوریه تاکید داریم.

وی در ادامه افزود: ما باید به هیات ناظران اتحادیه عرب که در سوریه به سر می‌برد، فرصت دهیم تا بتواند به وظایف خود به صورت کامل عمل کند. خشونت‌ها در خاک سوریه همچنان ادامه دارد.

بن حلی همچنین عنوان داشت: خطاب به دبیرخانه اتحادیه عرب می‌گویم که سخن گفتن از وجود موانع در مسیر عملکرد ناظران اتحادیه عرب هنوز زود است. ما باید گزارش این هیات را بررسی کنیم.

وی در ادامه افزود: همگان باید به وظایف خود در این زمینه عمل کنند و به مخالفان سوری و دولت این کشور فرصت دهند.

بن حلی همچنین عنوان داشت: قرار است کمیته پیگیری مسائل سوریه در اتحادیه عرب امروز (یکشنبه) برای بررسی گزارش اولیه ناظران این اتحادیه در سوریه در زمینه میزان پایبندی مسئولان این کشور به طرح اتحادیه عرب، نشستی برگزار کند.

وی در ادامه افزود: این گزارش به همراه تصاویر و نوارهای ویدئویی بررسی خواهد شد. از همگان در سوریه می‌خواهیم تا تنش‌ها را کاهش دهند تا بدین ترتیب اتحادیه عرب بتواند به وظایف خود عمل کند. از دولت سوریه نیز می‌خواهیم تا با تمام درخواست‌های ناظران اتحادیه عرب همکاری کرده و اصلاحات مطلوب ملت سوریه را در راس اولویت‌های خود قرار دهد.

از سوی دیگر، عدنان عیسی، رئیس اتاق عملیات پیگیری عملکرد ناظران اتحادیه عرب در سوریه عنوان داشت: خارج کردن این ناظران از سوریه برای مشارکت در نشست کمیته مربوط به مسائل سوریه غیرقابل قبول است.

وی در ادامه افزود: هیچ کشور عربی از خارج کردن ناظران اتحادیه عرب سخن نمی‌گوید، بلکه آنها خواهان حمایت از این هیات هستند. فلسطین، موریتانی و سومالی نیز اعلام کردند که باید ناظران جدیدی به دمشق بروند.

عیسی همچنین عنوان داشت: 10 تن از ناظران اردنی روز شنبه وارد سوریه شدند و 43 تن نیز روز جمعه از کشورهای کویت، بحرین، عربستان، عراق و مصر وارد دمشق شدند.

وی در ادامه افزود: تعداد ناظران اتحادیه عرب در خاک سوریه در حال حاضر به 163 تن رسیده است.

از سوی دیگر بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در دیدار با هیات حزب "السعادة" ترکیه در دمشق عنوان داشت: روابط میان دو ملت سوریه و ترکیه بسیار عمیق است.

وی در ادامه افزود: هیچ کسی نمی‌تواند بر روابط میان دو ملت تاثیر بگذارد، چراکه این روابط ریشه در نقاط مشترک تاریخی و جغرافیایی دارد.

اسد همچنین در این دیدار درخصوص آخرین تحولات سوریه با هیات ترکیه بحث و تبادل‌نظر کرد.

رئیس این هیات ترکی نیز عنوان داشت: ملت ترکیه در کنار ملت سوریه برای رویارویی با آنچه که پیش‌روی سوریه است، قرار دارد.

وی در ادامه افزود: ما با هرگونه مداخله بیگانگان در امور داخلی سوریه مخالف هستیم و امیدواریم که روابط میان دو کشور به حالت گذشته بازگردد.

اعضای این هیات نیز عنوان داشتند که به نوبه خود حوادث سوریه را به صورت واقعی منتقل خواهند کرد و تلاش می‌کنند تا مسائل موجود در سوریه حل‌وفصل شود، چراکه هر مساله‌ای در سوریه به وجود آید، تمام کشورهای منطقه تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

در میان اعضای حزب اسلام‌گرای السعادة ترکیه، اعضای هیات حقیقت‌یاب این کشور نیز برای دیدار از دمشق و دو شهر حماة و حمص به چشم می‌خورد.

ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه نیز در این دیدار درخصوص مسائل موجود در کشور صحبت کرده و عنوان داشت: دولت ترکیه نقش منفی با هدف بی‌ثبات کردن امنیت سوریه ایفا کرده است.

وی در ادامه افزود: روابط میان دو ملت سوریه و ترکیه با توجه به فرهنگ و تاریخ آنها بسیار عمیق است.

این در حالی است که محمد احمد مصطفی الدابی، رئیس هیات ناظران اتحادیه عرب در سوریه روز شنبه در سفری دو روزه وارد قاهره شد.

یک منبع آگاه عنوان داشت: الدابی به همراه تصاویر، نوارهای ویدئویی و گزارش‌های خود از شهرهای مختلف سوریه وارد قاهره شد و قرار است این مدارک را به نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب تحویل دهد.

قرار است الدابی بار دیگر به سوریه بازگردد تا به همراه ناظران اتحادیه عرب تا 19 ژانویه در این کشور باقی بماند.


نظر شما :