آیا دیپلماسی بین ایران و آمریکا در حال شکل‌گیری است؟

۱۸ دی ۱۳۹۰ | ۱۵:۴۱ کد : ۱۸۹۶۸۹۳ سرخط اخبار
«خوشحالیم که ایران واکنش مثبتی نشان داده است»؛ این موضع‌گیری «آدمیرال کرگ فالر»، فرمانده «ناو استینس» به واکنش سخنگوی وزارت خارجه ایران به اقدام ناو آمریکایی برای نجات ماهیگیران ایرانی بود که به دنبال آن، با موضع‌گیری «تامی ویتور»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز روبه‌رو شد که واشنگتن سپاسگزاری ایران را در این رابطه مد نظر قرار خواهد داد. پیشتر رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، این اقدام آمریکا را مثبت و انسان دوستانه دانسته بود.

به گزارش «تابناک»، از هنگامی که یک عمل غیر از ابزار‌های رایج در دیپلماسی شناخته شده، مانند بازی پینگ پنگ، باعث شکسته شده یخ روابط دو کشور (چین و آمریکا) شده است، تحلیلگران هر رخداد غیر معمول در حوزه‌ای غیر از دیپلماسی متعارف را مانند همان بازی پینگ پنگ، وسیله‌ای برای ایجاد ارتباط بین دو کشور می‌دانند که از طریق دیپلماسی با هم نمی‌توانند گفت‌وگو کنند و یا دنبال بهانه برای گفت‌وگو می‌گردند.

بنا بر این گزارش، تاکنون در همین زمینه، دیپلماسی فوتبال، کشتی، میانجی‌گری و به تازگی دیپلماسی ماهیگیر برای شکستن یخ روابط ایران و آمریکا استفاده شده است. در سال‌های اخیر، چنین دیپلماسی‌هایی رسما به دیپلماسی عمومی معروف و در کنار دیپلماسی متعارف، ابزار بهره برداری دولت‌ها در راستای تأمین منافع خود تبدیل شده است. 
که البته گاهی این ابزار‌ها به تحقق خواسته یک دولت در ارتباط با دولت دیگر محقق می‌شود و گاه یا بیشتر نفوذ بر قلب و ذهن و افکار عمومی یک ملت برای تحقق اهداف دراز‌مدت‌تر مدنظر قرار خواهد گرفت.

دیپلماسی نجات ماهیگیر یا دیپلماسی عمومی آمریکا؟

نجات ماهیگیران ایرانی یا رفت و آمد ورزشکاران و... جرقه‌هایی است که هرازگاهی در روابط ایران و آمریکا زده می‌شود و به ظاهر دیپلماسی هم نام می‌گیرد که در مواقعی از وقوع تنش‌هایی درباره این دو کشور جلوگیری می‌کند و گاهی هم به عنوان رموزی در روابط ایران و آمریکا، سیگنال‌هایی به کشور‌های دیگر برای چگونگی تنظیم روابط همزمان با این دو کشور را می‌فرستد.

در منظومه‌ای کلان، همه این رویدادها در چهارچوب دیپلماسی عمومی است؛ دیپلماسی که اتفاقا غایت و هدفش را در دولت مقابل نمی‌جوید، بلکه ملت‌ها و نفوذ معنوی در افکار و اذهان آنان را می‌جوید. اقدام اخیر آمریکا در نجات ماهیگیران ایرانی، همان گونه که سخنگوی وزارت خارجه می‌گوید، کاری بشر دوستانه و مثبت است، اما طبعا پیامدها یا منافعی هم برای دیپلماسی عمومی آمریکاییان دارد و آن نشان دادن حسن نیت آمریکایی‌ها در مقابل ایران است؛ این کار تنها از عهده دیپلماسی عمومی برمی‌آید. نجات ماهیگیران ایرانی را ناو آمریکایی انجام داده است و میوه آن را وزارت خارجه آن کشور می‌چیند. 

نظر شما :