بخش خصوصی می‌تواند کشور را از تحریم‌ها نجات دهد

۱۷ دی ۱۳۹۰ | ۱۹:۰۱ کد : ۱۸۹۶۸۷۴ سرخط اخبار

باتوجه به اعمال تحریمهای سیاسی و اقتصادی کشورهای غربی برعلیه ایران و وضع تحریمهای شدید در سال جدید میلادی، همچنین بدلیل عدم اعمال برنامه ها و سیاستهای قوی و چشمگیر دولت در برداشتن قدمهای مثبت و ملموس جهت جلوگیری، مبارزه و شکست تحریمها!! بخش خصوصی ایران با بهره مندی از نفوذ و امکانات سازمانهای بین المللی اقتصادی علی الخصوص مراکز تجارت جهانی در اکثر کشورهای دنیا، امکان رایزنی و چانه زنی جهت رفع تحریمهای جدید را دارد.

محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران گفت: بارها این موضوع را اعلام نموده ام که تصویب قطعنامه ها و اعمال تحریمهای پی در پی از جانب شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا و برخی از کشورهای غربی برعلیه ایران اثرات و بازتابهای گوناگونی را در داخل و خارج از کشور بدنبال خواهد داشت، بعبارتی صدور هریک از این قطعنامه ها و اعمال تحریمها بار خاص خود را بوجود آورده و تأثیرات اقتصادی و روانی متفاوتی را برجای گذاشته و میگذارد. لکن بی توجهی و کم اهمیت جلوه دادن تحریمها از جانب مقامات سیاسی و اقتصادی کشورمان تا حدودی خوب است اما نباید از این واقعیت نیز غافل شد که بار سیاسی، اقتصادی و روانی این تحریمها در نزد جهانیان و مقامات کشورهای دنیا بمرور زمان پدیدار خواهد شد که آنوقت دیگر با حرف و شعار نمیتوان عوارض منفی آنرا برطرف نمود، چه بسا هزینه آن آنقدر سنگین گردد که امکان پرداخت آن بسادگی مقدور نباشد.

وی افزود: مقامات سیاسی و اقتصادی کشورمان دائماً اظهار میدارند که اعمال تحریمهای خارجی برعلیه ایران هیچگونه تأثیری بر فعالیتهای هسته ای و صنعت نفت کشور نداشته و کار این دو بخش بخوبی پیش میرود اما هیچگاه اعلام نکرده و نمیکنند که آیا تحریمهای خارجی بر فعالیتهای بخش خصوصی نیز اثری گذاشته یا نه؟ لکن من در عجبم که چرا مدیران بخشهای خصوصی (تجاری، صنعتی، سرمایه گذاری و ...) را که غالب بار فعالیتهای اقتصادی و کارهای این کشور بر دوش این مجموعه میباشد را به بازی نگرفته و طرف مشورت خود قرار نمیدهند؟ شاید در برخی از جلسات اقتصادی دولت و یا نشستهای مرتبط با تحریمها یکی دو نفر از دوستان غیردولتی به نشانه بخش خصوصی و بمنظور خالی نبودن عریضه حضور داشته باشند اما بحث اصلی اینجاست که طیفهای وسیع بخش خصوصی نیازمند نمایندگان و سخنگوهای متعدد و تخصصی خویش هستند تا پیگیر مشکلات و مطالبات صنف خود باشند. چند نفر که تعداد آنها از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر میباشند نمیتوانند رهبری بخش خصوصی ایران هفتاد و پنج میلیونی را عهده دار باشند! 

علیپور در ادامه اظهار داشت: بحث اصلی من این است که اگر اعمال تحریمهای کشورهای غربی بر روند فعالیتهای بخش خصوصی کارساز نبوده خوب، فبها المراد اما اگر تأثیر منفی گذارده است پس در اینصورت باید از مقامات کشورهای غربی علی الخصوص رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا این سوأل را پرسید که مگر شما همیشه و در همه حال اعلام نکرده و نمیکنید که با مردم و بخش خصوصی ایران هیچگونه عداوت و دشمنی نداشته و فقط با دولت ایران و برنامه های آن مشکل دارید؟ البته متقابلاً همین موضع نیز از جانب دولتمردان ایران اسلامی بارها مورد ابرام و پافشاری قرار گرفته که دولت ایران نیز هیچگونه خصومتی با مردم آمریکا نداشته و ندارد. اگر با مردم ایران دوست هستید پس چرا تیغ برنده فشارهای خود را بسمت مردم گرفته و آنها را خواسته و یا ناخواسته تحت فشار قرار میدهید؟ سوأل بنده دو پاسخ دارد اول اینکه واقعاً عمدی در کار نبوده و سهواً این تیغ برنده بسمت مردم گرفته شده است و دوم اینکه با علم و دانسته اینکار را انجام داده و تمام حرفهای گذشته درخصوص دوستی با مردم ایران عوام فریبی بوده است! اگر پاسخ دوم صحیح و مورد تأییدتان میباشد پس هیچ حرفی باقی نمیماند اما اگر پاسخ اول مورد قبول است پس دور مردم را خط کشیده و آنها را از بازیهای سیاسی خودتان خارج کنید در اصل دولت آمریکا مشکلش را با دولت ایران حل و فصل کند و دولتها اجازه دهند تا ملتها و بخش های خصوصی به مراودات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خود ادامه دهند.

(1)

 

 

 

 

 

 

وی می افزاید: چنانچه این اختلافات صد سال نیز طول بکشد بالاخره روزی از بین خواهد رفت همچنانکه اختلافات ریشه ای و عمیق کشورهای مختلف با هم و جنگهای گوناگون و جهانی نیز به پایان خود رسیدند. پس امید بر این است تا زمان را از دست نداده و تمام اختلافات سیاسی با گفتمان دیپلماسی دور میز مذاکره حل و فصل و از صرف انرژی و بودجه های سنگین چند ده میلیارد دلاری جهت ادامه اختلافات پرهیز و آنها را به فرصت تبدیل نمایند.

علیپور تصریح نمود: طبق مذاکره و مشورت با اتحادیه مراکز تجارت جهانی WTCA در نیویورک و برخی از روسای مراکز تجارت جهانی شهرهای بزرگ جهان از جمله پکن، دهلی، واشنگتن، استانبول و.... امکاناتی جهت مذاکره و چانه زنی با مقامات کشورهای تحریم کننده بوجود آمده است تا در حد توان حداقل از اعمال تحریمهای جدید برعلیه ایران جلوگیری و مشکلات مالی حال حاضر شرکتها و معضل جابجائی نقدینگی آنها تا حدود زیادی مرتفع شود. برهمین اساس درصورت همکاری و موافقت دولت، بخش خصوصی کشور با همکاری سازمانهای بین المللی اقتصادی در خارج علی الخصوص مراکز تجارت جهانی شهرهای بزرگ جهان آمادگی و امکان رایزنی و چانه زنی جهت رفع تحریمهای جدید را دارد.

ریاست مرکز تجارت جهانی ایران افزود: قصدم بر این نیست که فقط گله کرده و منفی نگر باشم اما واقعیت قضیه این است که شرط جلوگیری و رفع تحریمها پرهیز از شعاردهی، واقع بینی، عدم تهدیدهای غیرعملی، پرهیز از چند دستگی و ایجاد وفاق بین مقامات و تصمیم گیری واحد و همچنین داشتن تنها یک سخنگو در کشور جهت اعلام مواضع رسمی نظام میباشد در غیر اینصورت همیشه چرخهای مملکت خواهند لنگید و کارها به پیش نخواهد رفت. بطور مثال تا بحال چند بار و از زبان چند مقام عالیرتبه در کشور ما اعلام شده که نخریدن نفت ما از طرف کشورهای تحریم کننده اصلاً مهم نبوده و به ضرر خودشان میباشد، باز هم گفته شده که اتفاق نظری در ارتباط با نخریدن و تحریم نفت ایران بین کشورهای جهان وجود ندارد، باز هم گفته شده که اگر نفت ما را نخرند اجازه نمیدهیم هیچ کشتی خارجی از تنگه هرمز عبور کند و چندین اظهار نظر دیگر و یا چند بار و از زبان چند مقام بلندمرتبه دیگر کشورمان شنیده ایم که تنگه هرمـز را می بندیم و بعد گفتند که نمی بندیم و بالاخره نفهمیدیم که دست آخر می بندیم و یا نمی بندیم. اینگونه اظهار نظرهایی که با هم تناقض دارد موقعیت ایران را در نزد جهانیان تضعیف میکند. لکن بهتر است بجای اینکه از نخریدن نفت مان خشمگین شویم با ارتباطات بین المللی خود آنچنان برنامه ریزی کنیم که با کمترین هزینه و رو در رویی، دیگران را با اشتیاق خودشان برای خرید نفت مان به صف کنیم که واقعاً این امکان وجود دارد. در هرصورت نمیتوان بسادگی از کنار تحریمها و خصومتهای بین المللی عبور کرد چون وقتی آتشی روشن شود تر و خشک را با هم میسوزاند و به همه آسیب میزند، پس باید تمام عزم خود را جزم کنیم تا به ما لطمه ای وارد نشود. امید دارم تا با موافقت دولت محترم با برگزاری "همایش تحریمها و بخش خصوصی"در اسفندماه سالجاری با حضور مدیران ارشد بخش خصوصی و میهمانان خارجی بتوانیم موارد و موضوعات مطروحه در ارتباط با تحریمهای خارجی را بنحو مطلوب مورد بررسی و همفکری قرار داده و از نظرات مدیران محترم در جهت رفع مشکلات و موانع و گسترش مراودات بین المللی بهترین بهره را ببریم. 

نظر شما :