باج‌دهی آمریکا به اسرائیل در قبال سکوت

۱۷ دی ۱۳۹۰ | ۱۳:۵۸ کد : ۱۸۹۶۸۵۱ سرخط اخبار
فارس: اسرائیل به دلیل دستیابی به برخی منافع از سوی آمریکا، در قبال قراردادهای تسلیحاتی میان واشنگتن و کشورهای حوزه خلیج فارس سکوت کرده است.

به گزارش فارس، روزنامه‌ لبنانی "السفیر" در مقاله‌ای به قلم "حلمی موسی" با عنوان "قراردادهای اسلحه میان آمریکا، عراق و کشورهای حوزه خلیج (فارس)" نوشت: بر خلاف چند بار گذشته، این بار اسراییل در خصوص قرارداد اسلحه‌ای که دولت آمریکا اخیرا با کشورهای عربستان، امارات و عراق منعقد کرده، ساکت مانده است.

السفیر ادامه داد:‌ مطمئنا این بار این سخن کافی نیست که گفته شود این سلاح‌ها به منظور تقویت ثبات در عراق و یا رویارویی با ایران است و یا اینکه اقتصاد آمریکا نیازمند بسته شدن چنین قراردادهایی است. در گذشته این گونه بهانه‌ها مانع از تلاش اسراییل و حامیانش برای جلوگیری و لو لفظی، بسته شدن این گونه قراردادها نمی‌شد. به همین دلیل می‌توان گفت که سکوت این بار اسراییل در این باره به مساله و منفعتی دیگر برمی‌گردد.

به نوشته این روزنامه‌ی لبنانی، واضح است که اسراییل احساس می‌کند آمریکا قصد دارد تا کاهش قدرتش در جهان و منطقه را با تقویت قدرت آنهایی که آنها را متحدان خود می‌داند، جبران کند و در همین راستا اخیرا تصمیم گرفت تا در سایه خروج از عراق، تلاش‌های خود را برای مسلح کردن کشورهای متحد آغاز کند و در این زمینه نوعی اطمینان در این کشورها حاصل شده که آمریکا آنها را به گونه‌ای مسلح خواهد کرد که برای رویارویی با خطرات، حتی بدون کمک گرفتن از سیستم دفاعی آمریکا، کافی باشد.

السفیر افزود: می‌توان گفت بستن چنین قراردادی با عربستان پیامی جز آنچه که گفته شد، را به همراه ندارد.

همچنانکه قرارداد با دولت امارات دارای مشخصه خاص دفاعی است که به دلیل تجهیز به موشک های ضد موشک از نوع "THAAD " و رادارهای پیشرفته نوع "AN/TPY-2" نسبت به گذشته پیشرفت کرده است.

این روزنامه لبنانی ادامه داد، اسراییل به این مساله نیز توجه دارد رادارهایی که امارات تحویل خواهد گرفت از همان نوعی هستند که آمریکا با تحویل آنها به اسراییل مخالفت و نصب آن را در صحرای "النقب" به اقدام سربازان آمریکایی برای راه‌اندازی آن مشروط کرد و این همان شرطی است که اسراییل فکر می‌کند آمریکا برای امارات و عربستان هم مطرح کرده است.

به نوشته السفیر، روشن است که میزان قرارداد عربستان، اسراییل را بسیار نگران کرده است چرا که شامل 84 جنگنده از نوع "اف ـ 15" است. باید به این نکته اشاره شود که اسراییل از بحث‌های سری مربوط به بستن قرارداد (سلاح) با عربستان اطلاع داشت و حتی این قرارداد از سوی موسسه پژوهش‌های امنیت ملی (اسراییل) بررسی شد. بیش از یک سال پیش، سایت مرکز مطالعات امنیت ملی اسراییل در دانشگاه تل‌آویو اعلام کرد که قرارداد مذکور شامل 60 فروند جنگنده‌ از نوع "AH-64D Apache Longbow" و70 فروند بالگردهای ترابری از نوع "UH-60.Black Hawk" و سایر تجهیزات است. اما واضح است که این قرارداد مفادی را مثل موشک‌های دوربرد زمین به هوا در بر نمی‌گیرد تا مخالفت شدید طرف اسراییلی را برانگیزد.

السفیر ادامه داد، دولت جورج بوش، رئیس جمهور پیشین آمریکا از سال 2007 اسراییل را قانع کرد که سیاست مسلح کردن کشورهای حوزه خلیج (فارس) بر اساس تقویت توان این کشورها در رویارویی با خطر ایران از یک سو و از سوی دیگر برای تایید سیاست آمریکا در رویارویی با ایران از سوی این کشورها است. اما آمریکا بعدها اعلام کرد که تصمیمش رها ساختن نیروهای آمریکایی از بار مسوولیت حمایت از کشورهای حوزه خلیج (فارس) است. از زمانی که صحبت در خصوص این قرارداد شروع شد، اسراییل هم مسایل مورد نظر خود را مطرح کرد و آن این بود که مساله سلاح در قرارداد با امارات و کویت باید جنبه دفاعی داشته باشد. همچنانکه جنگنده‌های آمریکایی که در اختیار عربستان قرار داده شده، نباید از جنگنده‌های پیشرفته و به روز باشند.

این روزنامه‌ی لبنانی افزود: پژوهشگران اسراییلی بر این باورند که این قرارداد به معنای واقعی توسعه نیروی هوایی عربستان به ویژه جنگنده‌های آن است اما این توسعه توان، نیازمند یک قدرت بزرگ انسانی است که عربستان فاقد آن است چرا که در گذشته بر یگان‌هایی که اکثریت آن را بیگانگان تشکیل می‌دادند، تکیه داشت و از آنجا که در عربستان بحث خدمت نظام وظیفه، اجباری و الزامی نیست دستیابی به یک قدرت انسانی لازم، برای برطرف کردن این نیاز بسیار دشوار خواهد بود.

یکی از تحلیلگران نظامی روزنامه‌ی یدیعوت آحارانوت در مقاله‌ای با عنوان "چیزی نیست که بخواهد ما را نگران کند" در خصوص قرارداد سلاح با عربستان نوشت: نگرانی از چیزهایی است که پشت سر ما وجود دارد. اسراییل و آمریکا از بیش از دو سال است که این قرارداد را نابود کردند. آمریکایی‌ها برای جبران، سلاح در اختیار اسراییل قرار دادند و هم‌چنین سلسله تعهدات سیاسی و نظامی هم ایجاد کردند. علاوه برآن رایزنی‌هایی میان اسراییل و آمریکا تحت عنوان "ادامه حفظ برتری اسراییل در مقابل همسایگانش" انجام شد. اعضای وزارت دفاع (اسراییل) با آمریکایی‌ها جلساتی را برگزار و کلیه مفاد قرارداد را مورد بررسی قرار دادند و با توجه به سطح خطری که آنها را تهدید می کند، درخواست نوعی پاداش کردند.

به گفته نویسنده، بهترین پاداش‌ همان قرارداد جنگنده‌های "اف. 35 " و مشارکت آمریکا در توسعه و آزمایش سیستم موشکی "حیتس 3 " بود اما در کنار اینها سلسله پروژه‌هایی ساماندهی شده و بسیار سری بود که آمریکایی‌ها با شراکت اسراییلی‌ها در آن موافقت کردند. علاوه بر آن برخی خواسته‌های اسراییلی‌ها هم بود که با مخالفت کامل طرف آمریکایی مواجه شد مثل نصب رادارهای اسراییلی در جنگنده‌های آمریکایی که در نیروی هوایی اسراییل به کار گرفته می‌شوند که این مساله بحث‌هایی را ایجاد کرد.



نظر شما :