ایتالیا برای تنبیه ایران شرط گذاشت

۱۶ دی ۱۳۹۰ | ۱۷:۵۶ کد : ۱۸۹۶۸۴۳ سرخط اخبار
ایتالیا که به همراه اسپانیا و یونان از وارد‌کنندگان بزرگ نفت ایران در بین کشور‌های اروپایی است اعلام کرده که از تحریم تدریجی نفت ایران حمایت می‌کند.
دیپلماسی ایرانی : در شرایطی که دیپلمات‌های اروپایی به طور مقدماتی در خصوص تحریم واردات نفت از ایران به توافق رسیده‌اند و انتظار می‌رود که تصمیم نهایی در این خصوص در پس از نشست وزیران خارجه اروپا در 30 ژانویه اعلام شود، ایتالیا اعلام کرد که به صورت مشروط از این تحریم حمایت می‌کند.ایتالیا که به همراه اسپانیا و یونان از وارد‌کنندگان بزرگ نفت ایران در بین کشور‌های اروپایی است اعلام کرده که از تحریم تدریجی نفت ایران حمایت می‌کند.
روزنامه فیگارو به نقل از ماریو مونتی، نخست‌وزیر ایتالیا گزارش داد که رم در صورتی از تحریم واردات نفت از ایران حمایت می‌کند که این روند تدریجی باشد و میلیارد‌ها یورو مطالبات نفتی شرکت انی از جمهوری اسلامی را شامل نشود.
با این حال مونتی تاکید کرد که کشور‌های اروپایی همچنان باید در مورد جزئیات هرگونه تحریم واردات نفت به توافق برسند که این جزئیات شامل تحریم کامل یا بخش‌بندی شده و همچنین نحوه اعمال تحریم‌ها به صورت فوری یا تدریجی خواهد بود. وی خاطرنشان کرد که هرگونه تحریم بر اقتصاد ایتالیا تاثیرگذار است و این در حالی است که این کشور 13 درصد از منابع نفتی خود را از طریق خرید نفت از جمهوری اسلامی تامین می‌کند.

نخست‌وزیر ایتالیا در ادامه اظهار داشت: در صورتی که ایران به سیاست هسته‌ای کنونی خود ادامه دهد، رم برای هرگونه بسته تحریمی در مورد جمهوری اسلامی آمادگی خواهد داشت اما تحریم نفت تنها در شرایطی امکان‌پذیر خواهد بود که به طور تدریجی اعمال شود و میلیارد‌ها یورو بدهی که ایران باید به شرکت ملی نفت ایتالیا بپردازد را شامل نشود زیرا این شرکت باید بتواند مطالبات نفتی خود را که از مدت‌ها پیش مورد بحث بوده از ایران دریافت کند.
این در حالی است که پائولو اسکارونی، مدیرعامل انی، ماه گذشته اعلام کرده بود که ایران به این شرکت 2 میلیارد دلار بدهکار است. انی به دنبال افزایش فشار‌ تحریم‌ها از بخش انرژی ایران خارج شده است اما مقامات این شرکت همچنان ادعای برخی مطالبات را مطرح می‌کنند.

تحلیلگران بر این باورند که تاکید نخست وزیر ایتالیا برای تدریجی بودن تحریم واردات نفت از ایران از این نگرانی ناشی می‌شود که اتحادیه اروپا بتواند منابع جایگزین نفت ایران را از طریق کشور‌هایی مانند عربستان سعودی تامین کند.
هرچند که برخی گزارش ها حاکی از آن است که لابی آمریکا و اروپا در این زمینه ثمربخش بوده و ریاض برای پر کردن جای خالی نفت ایران در بازار، چراغ سبز نشان داده است.
یک مقام رسمی ایتالیایی در گفت و گو با روزنامه فایننشال تایمز تاکید کرده است که همچنان سطح تحریم ایران مورد بررسی است و در صورتی که تحریم کامل واردات نفت از ایران در دستور کار نباشد، اتحادیه اروپا به طور محسوس و جدی واردات نفت از جمهوری اسلامی را کاهش خواهد داد.

این در حالی است که کشور‌های دیگر مانند انگلیس و فرانسه درخواست توقف کامل واردات نفت از ایران را مطرح کرده‌اند.برخی کارشناسان پیش بینی کرده‌اند که یکی از دلایلی که می‌تواند به تعدیل موضع اروپا منجر شود این است که دولت اوباما ماه ژوئن را به عنوان زمان آغاز تحریم مبادلات نفتی بانکی با ایران تعیین کرده است و این اتحادیه می‌تواند تا آن زمان ، اعمال تحریم واردات نفت از ایران را به تعویق بیاندازد.

از سوی دیگر ایران در اقدامی به منظور کاستن از فشار‌های بین‌المللی پیشنهاد مذاکره هسته‌ای با اعضای گروه 1+5 را مطرح کرده که فرانسه، آلمان و انگلیس به همراه آمریکا، چین و روسیه نیز در آن حضور دارند. اما تحلیلگران غربی بر این باورند که اروپا اعتماد خود را از دست داده و در مورد پیشنهاد ایران دچار تردید است و به نظر نمی‌رسد این پیشنهاد در روند کلی اعمال تحریم‌های این اتحادیه علیه ایران تاثیرگذار باشد.
 

نظر شما :