ایران بهانه‌ای برای تقویت نظامی اسرائیل و فروش تسلیحات آمریکایی

۱۳ دی ۱۳۹۰ | ۱۷:۰۷ کد : ۱۸۹۶۷۶۲ سرخط اخبار

آمریکا در حال انعقاد یا نهایی کردن دور جدیدی از قراردادهای نظامی با همسایگان ایران به بهانه تقویت آن‌ها در برابر چیزی است که " تهدید ایران" خوانده می‌شود، اما درواقع تلاشی از جانب واشنگتن برای کمک به اقتصاد بحران زده‌اش با دامن زدن به ایران‌هراسی در منطقه است.

به گزارش ایسنا، آمریکا در این راستا به توافقی ‌٤٨/ ‌٣ میلیارد دلاری برای فروش فن آوری‌های موشکی و دیگر فن‌آوری‌های مرتبط با آن به امارات که متحد نزدیکش در خاورمیانه محسوب می شود، دست یافت.

جورج لیتل، سخنگوی پنتاگون جمعه شب از این توافق که ‌٢٥ دسامبر امضا شده است، خبر داد و خاطرنشان کرد که آمریکا و امارات رابطه دفاعی محکمی دارند و هر دو به یک منطقه امن و با ثبات در منطقه خلیج فارس علاقمندند.

این قرارداد شامل ‌٩٦ موشک، به همراه فن آوری که از آن حمایت می‌کند و ارایه آموزش‌های مرتبط است و لیتل می‌گوید که این قرارداد توان دفاع موشکی امارات را تقویت خواهد کرد.

به گفته لیتل دو سیستم تاد به همراه دو رادار AN/TOY-2 شرکت RAYTHEON و ‌٣٠ سال ارایه قطعات یدکی و آموزش نیز در اختیار امارات قرار خواهد گرفت. این معامله شامل قراردادی با شرکت لاکهید مارتین برای تولید سیستم تسلیحاتی تاد THAAD برای امارات است.

تام مک گرث، معاون رییس و مدیر برنامه تاد شرکت لاکهید مارتین در بیانیه‌ای که در دالاس منتشر کرد اعلام کرد که این اولین فروش خارجی سیستم تاد محسوب می‌شود. این سیستم برای نابود کردن موشک‌های بالستیک کوتاه و میان برد در داخل و خارج جو طراحی شده است. با این حال لاکهید مارتین زمان تحویل این سیستم‌ها به امارات را اعلام نکرده است.

آمریکا با طرح اتهامات علیه ایران و ابراز نگرانی در راستای این اتهامات که خود مطرح کرده است ایران را تهدیدی جلوه می‌دهد که برای مقابل با آن باید توان دفاعی همسایگانش تقویت شود و با توصیه به این "کشورهای دوست" در منطقه برای تقویت سیستم‌های دفاع موشکی شان چنین سیستم هایی را البته در قراردادهای کلان نظامی به آنها عرضه می‌کند. از جمله این قراردها می توان به معامله ‌٧/ ‌١ میلیارد دلاری برای ارتقای موشک های پاتریوت عربستان و فروش ‌٢٠٩ موشک پاتریوت به کویت در قراردادی بالغ بر ‌٩٠٠ میلیون دلار اشاره کرد.

دولت اوباما روز پنجشنبه و همزمان با رزمایش ایران در خلیج فارس نهایی شدن قرارداد ‌٣٠ میلیارد دلاری فروش جنگنده‌های F-15SA به عربستان را اعلام کرد که تحت آن ‌٨٤ فروند جنگنده جدید به ریاض فروخته می شود و ‌٧٠ جنگنده دیگر نیز ارتقا داده می‌شود. تولید این هواپیما که توسط شرکت بویینگ ساخته می شود برای آمریکا ایجاد ‌٥٠ هزار فرصت شغلی و درآمدی بالغ بر ‌٥/ ‌٣ میلیارد دلار در سال را به ارمغان می‌آورد.

تحویل جنگنده‌ها از سال ‌٢٠١٥ آغاز می‌شود. همچنین در این قرارداد انتقال سه فروند هلی‌کوپتر پیشرفته، موشک ، بمب و دیگر انواع جنگ‌افزار و خدمات لحاظ شده است.

این فروش‌ها در واقع بخشی از تلاش آمریکا برای تنظیم سیاست‌های دفاعی‌اش در خلیج فارس محسوب می‌شود تا ایران را تحت نظر داشته باشد.

بر اساس گزارش رویترز، ریچارد گریمت، تحلیلگر بخش تحقیقات کنگره در تاریخ ‌١٥ دسامبر در گزارشی نوشت که عربستان از ژانویه ‌٢٠٠٧ تا پایان سال ‌٢٠١٠ بزرگ ترین خریدار تسلیحات آمریکایی بوده است و پس از آن نیز امارات در مقام دوم قرار داشته است.

اوباما همچنین در ماه نوامبر به طور رسمی به امارات پیشنهاد کرد که ‌٦٠٠ بمب پناهگاه شکن و دیگر مهمات را در قراردای ‌٣٠٤ میلیون دلاری به امارات بفروشد تا با کمک آنها با آنچه پنتاگون تهدیدهای فعلی و آتی منطقه‌ای می خواند، مقابله کند.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده است که وندی شرمن، معاون امور سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا که سومین دیپلمات عالی رتبه وزارت امور خارجه محسوب می‌شود، قرار است در روزهای آینده در خصوص تحولات جاری در منطقه با مقامات عالی رتبه عربستان و امارات دیدار و گفت‌وگو کند.

در عین حال آمریکا باید رژیم صهیونیستی را راضی کند و توان نظامی این رژیم که نزدیک‌ترین متحد آمریکا در منطقه است تقویت شود تا مبادا توازن نظامی منطقه علیه این رژیم تغییر کند. پس اعلام می‌شود که جت جنگنده رادار گریز جدید F-35 در اختیار تل آویو قرار می‌گیرد. به این ترتیب این رژیم به تنها دارنده این جنگنده در منطقه تبدیل می‌شود. این رژیم مدعی است که ایران و برنامه هسته‌یی‌اش تهدیدی برای این رژیم و کل جهان محسوب می‌شود و با این ادعا و با کمک آمریکا توان نظامی خود را تقویت می‌کند.

پایگاه اینترنتی "نیو آمریکن" ضمن انتقاد از انعقاد این قراردادهای نظامی آمریکا در منطقه نوشت: این قراردادها ادامه تاریخ فروش جنگ افزارهای آمریکایی به منطقه است که به مسلح شدن دوستان و دشمنانش در خاورمیانه و دیگر بخش‌های جهان منجر شده است. با وجودی که اندرو شاپیرو، دستیار امور سیاسی-نظامی وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که این قراردادها "پیامی جدی را به کشورهای منطقه می‌فرستد مبنی بر این که آمریکا به ثبات خلیج (فارس) و خاورمیانه بزرگ‌تر متعهد است" اما تاریخ فروش تسلیحات آمریکا در منطقه نشان می‌دهد که متحدینی که امروز آنها را مسلح می‌کنیم ممکن است در آینده به دشمنان ما تبدیل شوند.

نیو آمریکن در ادامه با اشاره به جنگ تحمیلی هشت ساله عراق علیه ایران و تقویت فروش تسلیحات آمریکایی به عراق افزود که مسلح کردن دیکتاتوری صدام تا سال ‌١٩٨٠ ادامه داشت، اما زمانی که عراق به کویت حمله کرد این کار متوقف شد و در جنگ دوم با عراق این کشور با همان تسلیحاتی که آمریکا و متحدینش در غرب در اختیارش گذاشته بودند با آنها مقابله کرد.

این گزارش می‌افزاید : با وجود سابقه طولانی عربستان در حمایت از سازمان‌ها و فعالیت‌های تروریستی، آمریکا، رسما ریاض را شریک استراتژیک خود در خاورمیانه و در مبارزه جهانی با تروریسم در نظر می‌گیرد.

نیوآمریکن این قراردادها را نگران کننده دانست و افزود: خاورمیانه که دارای بیشترین کانون‌های درگیری در جهان است، بیش از چند کشور هستند که توسط جنگ افزارهای آمریکا تغذیه می‌شوند و شاید اگر روزی یک درگیری نهایی با آمریکا آغاز شود، در آن از سلاح‌هایی استفاده شود که روی آن نوشته شده است: "ساخت آمریکا". 

نظر شما :