هدف از مانور ولایت 90 چیست؟

هشدار به دشمنان در خصوص ساعت صفر

۰۵ دی ۱۳۹۰ | ۱۶:۰۶ کد : ۱۸۹۶۴۸۲ اخبار اصلی
گفتاری از امیر موسوی، کارشناس مسائل استراتژیک درباره مانور نظامی ایران در تنگه هرمز.
هشدار به دشمنان در خصوص ساعت صفر
دیپلماسی ایرانی : مانور دریایی اخیر ایران به نام ولایت 90 امتیازات ویژه‌ای دارد:
برای اولین بار سه خط ارضی را طی می‌کند. بدین معنا که از یک سمت به دریای شمال و اقیانوس هند می‌رسد و از سمت غرب با سواحل سومالی و از سمت چب نیز با هند و قاره هند هم‌افق می‌شود. این اولین بار است که قدرت جمهوری اسلامی ایران به این مرحله رسیده است. به عبارت دیگر این قدرت نیاز به رادارهای قوی، کشتی‌ها و ناوبری‌های بسیار پیشرفته و امکانات لجستیکی بسیار بالا دارد. آن مناطق نیز می تواند امنیت جنوب خلیج‌فارس و هم از طریق دریای سرخ و جنوب افریقا را تامین کند. همچنین منافع جمهوری اسلامی ایران در منطقه را نیز تامین خواهد کند. این مانور نشان می‌دهد که صنعت دریایی نظامی ایران از نظر ناوبری، زیردریایی و حتی نیروی هوایی که در نیروی دریایی و بر ناوبرها مستقرهستند، بسیار پیشرفت کرده است. به همین دلیل فرماندهان نظامی تاکید دارند که آخرین وضعیت صنایع دفاعی نظامی دریایی- هوایی در این مانور مورد آزمایش قرار می‌گیرد که مهمترین آن همان بحث جنگ الکترونیکی دریایی و هوایی است. در این زمینه باید اذعان داشت که پیشرفت‌های عظیمی حاصل شده است، به ویژه آنکه برخی از ناوبرها جدید بوده و دارای رادارهای پیشرفته، موشک‌ها در سطوح مختلف و همچنین دستگاه‌های رصد و کنترل تحرکات دشمنان در پیرامون این ناوبرها هستند. این اتفاق تحول بزرگی در صنعت نظامی دریایی ایران بشمار می‌آید.

بستن تنگه هرمز
ایران مرتب اعلام می‌کند که اگر هرگاه منافع ایران در منطقه به خطر بیفتد، تنگه هرمز را خواهد بست. این حرکت، حرکت بزرگی است، چراکه این تنگه باید تا شعاع 30 کیلومتری با روش‌های مختلف و به صورت کامل کنترل شود که مانع تردد کشتی‌ها و ناوبرهای دشمن در منطقه شود. این حرکت نیاز به تمرین‌ها و آزمایش‌های مختلفی دارد. بنابراین این احتمال وجود دارد و در صورتی که دستور آن صادر شود، عملی شود. چراکه نیروهای دریایی و هوایی آمادگی خود را اعلام کردند و به مدت چند ساعت و به عنوان آزمایش می‌توانند این تنگه را ببندند. البته به تمامی کشورهایی که در این منطقه حضور دارند، خبر خواهند داد. این عرف متعارفی در مانورهاست، همانطور که در مانورهای هوایی فرودگاه‌ها را می‌بندند و یا مسیرهای هوایی را تغییر می‌دهند. این مساله عرف بین‌المللی هست، اما امروزه در انحصار قدرت‌های بزرگ دنیا یعنی امریکا و انگلیس است. ایران قصد دارد از این حق استفاده کند و وارد خط جدیدی شده تا انحصار اینگونه برخوردها در دنیا بشکند و به عنوان کشور مستقل قدرتمند منطقه‌ای از این حق قانونی و بین‌المللی خود استفاده‌کند. بنابراین ایران وارد مرحله جدیدی شده است که مورد غضب استکبار جهانی قرار خواهد گرفت،اما با توجه به اینکه این مانور ده روزه است، همه نیروها منتظر دستور مقام معظم رهبری که فرمانده کل قواست، هستند. هدف این است که ببینند روش‌هایی که در اختیار دارند و نباید دشمن همه آنها را بداند، چگونه عملی خواهد شد.

ایران تقریبا ده روش برای بستن تنگه هرمز دارد اما در این مانور شاید از سه یا چهار روش آن استفاده و تمرین کنند تا لحظه ساعت صفر که معروف به برخوردهای نظامی است. با این مانور نشان داده می‌شود که جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد تا بدون تاخیر آن را انجام داده و نیروهای مختلف همچون قسمت‌های پشتیبانی، راداری، ضربت و لجستیکی باید هماهنگ شوند و در یک ساعت مشخص کاری انجام دهند که مانع تردد کشورهای دیگر شوند. این حرکت، حرکت عظیمی است که باید در دریا انجام شود و با توجه به اینکه در منطقه دریایی است چند برابر سخت‌تر خواهد بود و نیاز به آمادگی بیشتری دارد. کشتی‌های متفاوتی باید حرکت کنند، زیردریایی‌ها حرکت کنند و قسمت هوایی باید تحرک ویژه داشته باشد و همچنین بحث مین‌گذاری‌هایی که باید به صورت فرضی انجام شود نیز مطرح است. بنابراین احتمالا برای چنین حرکتی باید چند ساعت تمرین شود و نیروهای مسلح آمادگی خود را در این مانور که بسیار حساس، تاریخی و جهانی است، با سرعت عمل و دقت بسیار انجام دهند.

پیش از شروع این حرکت می‌توان به کشورهای دوست پیام داده و به کشورهای دشمن هشدار داد که در آن ساعت خاص نباید در آن منطقه باشند. البته امریکا در مانورهی گذشته همکاری کرده و ناوهای خودش را از منطقه خلیج فارس بیرون کرده است، در این مانور هم همه باید همکاری کنند. چراکه این حق مسلم جمهوری اسلامی ایران است که در قلمرو دریایی خود این مانور را انجام دهد.
برای بستن تنگه هرمز باید با سلطان‌نشین عمان هماهنگی شود و با توجه به اینکه کمسیون نظامی مشترک بین دو کشور وجود دارد، به نظر می‌رسد که آسان‌تر بتوان این بحث را هماهنگ و اجرایی کرد.
 

( ۳ )

نظر شما :