با توجه به نفوذ ایران در آمریکای لاتین

زنگ خطر‌‌ها در کنگره آمریکا به صدا درآمد

۲۶ آذر ۱۳۹۰ | ۱۹:۵۴ کد : ۱۸۹۲۲ آمریکا
قانونگذاران آمریکایی به دنبال اقداماتی هستند که تحرکات دیپلماتیک و تهدید کننده ایران در آمریکای جنوبی، شامل ایجاد روابط دوستانه با کشور‌های دشمن آمریکا مانند ونزوئلا- که گفته می‌شود در جنگ سایبری تهران علیه واشینگتن به جمهوری اسلامی کمک می‌کند- مقابله کنند.
زنگ خطر‌‌ها در کنگره آمریکا به صدا درآمد
دیپلماسی ایرانی: قانونگذاران آمریکایی به دنبال اقداماتی هستند که تحرکات دیپلماتیک و تهدید کننده ایران در آمریکای جنوبی، شامل ایجاد روابط دوستانه با کشور‌های دشمن آمریکا مانند ونزوئلا- که گفته می‌شود در جنگ سایبری تهران علیه واشینگتن به جمهوری اسلامی کمک می‌کند- مقابله کنند. 

هوگو چاوز،‌رئیس جمهور ونزوئلا در جریان سفر 30 جولای 2006 خود به تهران از جمهوری اسلامی مدال گرفت. در آن زمان تحرک‌های تهران در عراق و افغانستان به اندازه‌ای توجه مقامات آمریکایی را به خود جلب کرده بود که آنچه جمهوری اسلامی در آمریکای لاتین انجام می‌داد، چندان برای کاخ سفید قابل توجه نبود.

به دنبال این سفر چاوز ،‌ یک استاد دانشگاه مکزیک ملاقات‌های خود با سفرای ایران و ونزوئلا و دانشجویان مهندسی را آغاز کرد و این روندی بود که به تولید سلاح سایبری به منظور هدف قرار دادن زیر ساخت‌های آمریکا منجر شد.

این استاد دانشگاه مکزیکی در سال 2007 از نشست‌های خود با دیپلمات‌ها و دانشجویان فیلمبرداری کرد و این در حالی بود که موضوع بحث این گردهمایی‌ها دستیابی به توانایی غیرقانونی بود که می‌توانست صنعت رایانه‌های آمریکا در تاسیسات هسته‌ای‌اش را نشانه بگیرد.

اما امروز با گذشت سال‌ها توجه کنگره و سرویس‌های جاسوسی آمریکا به اقدامات ایران در آمریکایی لاتین جلب شده است. و دلیل این توجه پخش بخشی از فیلم‌های ضبط شده توسط استاد مکزیکی از تلویزیون یونیویژن بوده که به زبان اسپانیایی پخش می‌شود.

به گزارش دیلی بیست، با توجه به افزایش نگرانی‌های کنگره پس از پخش این فیلم،‌قرار است در ماه آینده میلادی نشستی در کمیته روابط خارجی سنا برگزار شود تا جوانب تهدیدی که در نتیجه نزدیکی روابط ایران با آمریکای جنوبی ایجاد شده،‌بررسی شود.

همچنین گفته می‌شود که ایلنا زر لتینن،‌رئیس این کمیته نیز قصد دارد جلسه‌ای به همین منظور برگزار کند. وی اظهار داشت: جای تردیدی وجود ندارد که ایران با دشمنان واشینگتن در آمریکای لاتین همکاری می‌کند تا منافع آمریکا را تهدید کند و این اقدامات تهدیدی برای امنیت ملی ارزیابی می‌شود که باید با آن مقابله کرد.

سناتور‌های آمریکایی می‌گویند فیلم پخش شده از تلویزیون یونیویژن نشان می‌دهد که چگونه از دانشجویان ایرانی و ونزوئلایی خواسته می‌شود رایانه‌های آمریکایی را هک کرده و اطلاعات آنها را پس از استخراج به تهران و کاراکاس ارسال کنند. به گفته این سناتور‌ها هدف دیپلمات‌های ایرانی و ونزوئلایی از این درخواست این بوده که به رمز عبور سایبری و اطلاعات نیرو‌گاه‌های هسته‌ای آمریکا دست یابند و به این منظور سفارت ایران نیز هزینه‌ای را به دانشجویان برای رفت و آمد به ایران و خرید رایانه، پرداخت می‌کرده است.

بنا بر ادعای نشریه دیلی بیست، خوان کارلوس، استاد مکزیکی که فیلم‌ها را ضبط کرده است در مصاحبه‌ای با این نشریه عنوان کرده که از وی و دانشجویانش خواسته شده رایانه‌های مرتبط با آژانس‌های دولتی و تجارت‌های بزرگ در ایالات متحده را هک کنند.

این در حالی است که محمد حسن قدیری، سفیر سابق ایران در مکزیک در گفت و گویی با یونیویژن، به انجام گرفتن این ملاقات‌ها اشاره کرده اما تاکید کرده است که موضوع این نشست‌ها حمله‌های سایبری نبوده است.

گفته می‌شود که از مدت‌ها پیش نگرانی‌هایی در زمینه در جامعه اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا وجود داشته است اما به طور علنی در مورد آنها اظهار نظر نمی‌شده است.

اما در روز دوشنبه هفته گذشته گزارشی در این خصوص به وزارت امور خارجه آمریکا ارجاع شد و مقامات اعلام کردند با وجود اینکه صحت این ادعا‌ها به اثبات نرسیده اما اتهاماتی که مطرح شده نگران کننده است.

این در حالی است که باب گورلی، رئیس سابق دفتر تکنولوژی در آژانس جاسوسی دفاعی آمریکا بر این باور است که ایران در فهرست کشور‌هایی مانند روسیه و چین که بیشترین تهدید سایبری را علیه آمریکا ایجاد می‌کنند طبقه بندی نمی‌شود.

با این وجود دیگر مقامات سابق جاسوسی آمریکا بر این عقیده اند که تهدیدی که ایران در آمریکای لاتین علیه آمریکا ایجاد می‌کند،‌ واقعی است. در ماه اکتبر دادگستری آمریکا سپاه قدس ایران را به دست داشتن در طرح ترور سفیر عربستان سعودی در واشینگتن مطرح کرد. وزیر دادگستری آمریکا مدعی شد که فردی وابسته به سپاه ایران قصد داشته از طریق یک کارتل قاچاق مواد مخدر مکزیکی این ترور را انجام دهد. البته تهران این اتهامات را رد کرده و آن را بی پایه و اساس می‌داند. با این حال مطرح شدن این اتهام در کنار اتهامی که اخیرا به دنبال پخش فیلم ضبط شده توسط یک استاد مکزیکی مطرح شده ،‌تردید‌ها را در مورد تحریک‌های ایران در آمریکای لاتین افزایش داده است.

اما نگرانی دیگر تحلیلگران به روابط نزدیک ایران و ونزوئلا مربوط می‌شود. در سال‌های اخیر پرواز‌های هوایی مستقیم بین تهران و کاراکاس انجام می‌شود و این در حالی است که در برخی موارد این هواپیما‌ها تنها با خدمه پرواز می‌کنند و مسافر ندارند و همین امر نگرانی کارشناسان را به دنبال داشته است. تحلیلگران می‌گویند زمانی که هواپیما بدون مسافر و با محموله باری پرواز می‌کند در صورتی که مبدا آن تهران و مقصد کاراکاس است یا بالعکس؛ نگرانی‌ها تقویت می‌شوند.

سینیا آرنسون، از مرکز ویلسون می‌گوید: ونزوئلا به بندری برای ایران در آمریکای لاتین تبدیل شده است. هوگو چاوز برای ایرانیان فرش قرمز پهن کرده و روابط بین جمهوری اسلامی با دیگر کشور‌های آمریکای لاتین را تسهیل می‌کند.

 

 

نظر شما :