امریکا نگران از افزایش تحرکات ایران در امریکای لاتین

۱۶ آذر ۱۳۹۰ | ۲۲:۳۸ کد : ۱۸۶۵۲ آمریکا
تهران روابط بسیار نزدیکی با رهبران کشورهای دشمن امریکا برقرار کرده است. در راس آنها هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا و اوو مورالس، رئیس جمهوری بولیوی هستند که ضمن داشتن روابط بسیار تیره با امریکا در مقابل روابط بسیار نزدیک و استراتژیکی با ایران بنا کرده‌اند.
امریکا نگران از افزایش تحرکات ایران در امریکای لاتین
دیپلماسی ایرانی: پس از ادعای ایالات متحده امریکا مبنی بر دست داشتن ایران در ترور عادل جبیر، سفیر عربستان در واشنگتن از طریق کارتل‌های مواد مخدر نگرانی‌ امریکایی‌ها از تقویت بیش از پیش ایران در کشورهای امریکای لاتین که بسیاری آن حوزه‌ها را حیات خلوت امریکا می‌دانند، افزایش یافته است. آنها به طور علنی می‌گویند که سپاه قدس، شاخه بین‌المللی سپاه پاسداران فعالیت‌های گسترده‌ای در کشورهای مختلف جهان به ویژه در کشورهای متخاصم با امریکا از جمله امریکای لاتین دارد که همگی آنها از چشم واشنگتن به دور هستند.

با اعلام ادعای امریکا مبنی بر تلاش ایران برای ترور سفیر عربستان در امریکا، جدای از جنجال‌هایی که امریکا بر سر ایران به راه انداخت، واشنگتن به این حقیقت نیز رسید که ایران تبدیل به قدرتی بی‌بدیل در منطقه شده است که نمی‌توان به راحتی آن را نادیده گرفت.

تهران روابط بسیار نزدیکی با رهبران کشورهای دشمن امریکا برقرار کرده است. در راس آنها هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا و اوو مورالس، رئیس جمهوری بولیوی هستند که ضمن داشتن روابط بسیار تیره با امریکا در مقابل روابط بسیار نزدیک و استراتژیکی با ایران بنا کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف به نقل از روزنامه امریکایی وال‌استریت ژورنال، محمود احمدی‌نژاد تا کنون چهار بار به ونزوئلا سفر کرده و سه بار نیز به بولیوی رفته است. همچنین با دانیل اورتگا، رئیس جمهوری نیکاراگوئه و لولا داسیلوا، رئیس جمهوری سابق برزیل نیز دیدارهای مفصلی داشته است. 

در ونزوئلا ایران تا کنون 70 پروژه مشترک به ارزش 17 میلیارد دلار را در دست گرفته که شامل احداث کارخانه‌های صنعتی، ساخت و ساز، انرژی، شیلات و پروژه‌های کشاورزی است. همچنین دو طرف شرکت مشترکی برای ساخت ماشین‌آلات کشاورزی تحت عنوان ونیران (Veniran) تاسیس کرده‌اند.

در بولیوی ایران پروژه‌های مشترک این کشور به ارزش یک میلیارد دلار را در دست گرفته است. در ماه گذشته میلادی نیز هیئتی از مجلس نمایندگان ایران به بولیوی سفر کرد تا راه‌های گسترش زیر ساخت‌های بهداشتی و دیگر پروژه‌های مورد علاقه دو طرف به ارزش 280 میلیون دلار را بررسی کند.

البته بسیاری از پروژه‌های تعریف شده در ونزوئلا و بولیوی فقط در حد ارائه طرح باقی مانده و چندان پیشرفتی نداشته است. به گفته مقامات‌ دولت بولیوی سرمایه‌گذاری ایران در این کشور در حدود 10 میلیون دلار است.

با این حال مقام‌های امریکایی معتقدند بسیاری از همکاری‌های دو طرف سری است و جزئیات چندانی از آنها وجود ندارد. سفرهای هیئت‌های دیپلماتیک ایرانی به کشورهای منطقه امریکای لاتین در سال‌های اخیر بسیار افزایش یافته است به گونه‌ای که از خلال این سفرها سفارت‌خانه‌های ایران در بولیوی، شیلی، کلمبیا، نیکاراگوئه و اوروگوئه افتتاح شده‌اند.

همچنین به گفته مقامات کنگره ونزوئلا ایران تعدادی هواپیمای بدون سرنشین و دیگر تجهیزات نظامی به ونزوئلا فروخته است.

اگر چه بسیاری از مقام‌های امریکایی از نفوذ و حضور ایران در امریکای لاتین بسیار نگرانند اما اوباما و دیپلمات‌های امریکایی معتقدند که هنوز نمی‌توان ایران را رقیبی خطرناک در این نیم کره خاکی دانست. کاخ سفید می‌گوید که تحرکات ایران را به دقت زیر نظر دارد و به این نتیجه رسیده است که ایران تلاش بسیاری می‌کند که از سرزمین‌های امریکای لاتین علیه امریکا استفاده کند.

آنها می‌گویند، آن‌چه بیش از پیش باعث نگرانی شده تماس‌هایی است که کارتل‌های قاچاقچی و باندهای مختلف موجود در امریکای لاتین با ایرانی‌ها برقرار کرده‌اند. مقام‌های آرژانتینی در گفت‌وگو با مسئولان امریکایی مدعی شده‌اند که ایران از ابتدای ماه ژانویه گذشته تماس‌هایی را با گروه‌های غیر قانونی در کشورشان و دیگر کشورهای امریکای لاتین برقرار کرده‌اند تا به منافع ایالات متحده، عربستان و اسرائیل در آرژانتین و کشورهای دیگر امریکای لاتین حمله کند.

داگلاس فرح، مشاور امنیت ملی امریکا که اخیرا پژوهشی درباره وزارت دفاع امریکا و وجود ایران در کشورهای متخاصم با امریکا در امریکای لاتین به رشته تحریری در آورده، در این باره می‌گوید: «ایران تلاش می‌کند که قدرت خود را به گونه‌ای تقویت کند که اگر امریکا یا اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای یا نیروهای نظامی‌اش حمله نظامی کردند بتواند به امریکا در خاک امریکا آسیب وارد آورد.»

ونزوئلا اخیرا 10 فروند هواپیمای بدون سرنشین موسوم به "مهاجر" به ارزش 29 میلیون دلار از شرکتی وابسته به سپاه پاسداران خریده است. همچنین طی قراردادی که میان ایران با ونزوئلا در سال 2007 منعقد شده است ایران آموزش لازم به مشاوران و مهندسان صنعتی ونزوئلا در خاک این کشور می‌دهد. این مشروح گزارشی است که روزنامه ایل ناسیونال در ونزوئلا در ماه مارس منتشر کرده است.   

همچنین ایران با سرمایه‌گذاری 23 میلیون دلاری خود در ونزوئلا در حال بازسازی کارخانه‌ها و تاسیسات اسلحه‌سازی ونزوئلا است و یک کارخانه تولید مواد منفجره به ارزش 3 میلیون دلار نیز در این کشور می‌سازد.

روزنامه‌های اروپایی نیز گزارش داده بودند که ایران سامانه‌های موشکی شهاب 3 را در خاک ونزوئلا مستقر کرده است. همچنین چاوز برای ایران تسهیلات نظامی فراهم کرده است. البته این گزارش‌ها از سوی دولت ونزوئلا قویا رد شده‌اند.

 

نظر شما :