حضور کلینتون در آلمان برای شرکت در کنفرانس بن دو

۱۴ آذر ۱۳۹۰ | ۱۵:۴۵ کد : ۱۸۵۸۸ سرخط اخبار
هیلاری کلینتون به منظور شرکت در کنفرانس بین المللی "بن دو" درباره آینده افغانستان وارد آلمان شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هدف از این کنفرانس ارائه طرحی درخصوص افغانستان پس از خروج نیروهای ناتو از این کشور است، اما این در حالی است که دستیاران هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا تحریم این نشست از سوی پاکستان را کم اهمیت جلوه دادند.

کلینتون قرار است طی این نشست با حامد کرزای، رئیس‌جمهوری افغانستان و دیگر مقامات دیدار و گفت‌وگو کنند. این نشست هم‌چنین قصد دارد به افغانستان اطمینان دهد که کمک‌های مالی و تکنیکی پس از خروج نیروهای ناتو در سال 2014 نیز ادامه می‌یابد.

وزیر امور خارجه آمریکا هم‌چنین قرار است با همتایان خود از آلمان و 100 کشور دیگر و سایر مقامات سازمان‌های بین المللی دیدار کند.

کلینتون ضمن اظهار تاسف از تحریم این نشست توسط پاکستان اعلام کرد که پاکستان در ایجاد افغانستان امن و باثبات سهیم است اما دستیاران وی که در این سفر او را همراهی می‌کنند، اعلام کردند که عدم حضور پاکستان در این نشست موجب تضعیف آن نمی‌شود.

تحلیل‌گران بر این باورند که عدم حضور پاکستان در این نشست تلاش‌ها را برای گسترش صلح و مذاکرات بین دولت افغانستان و طالبان تضعیف می‌کند، اما مقام‌های آمریکا اظهار داشتند که نه واشنگتن و نه کابل انتظار بالایی برای مصالحه نداشته‌اند.

هم‌چنین یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود و در این سفر کلینتون را همکاری می‌کرد به خبرنگاران گفت: من فکر نمی‌کنم که تحریم این نشست از سوی پاکستان تاثیری بر نتایج این کنفرانس داشته باشد. ما همه انتظار داریم که پاکستانی‌ها نقش مهم خود را در این زمینه ایفا کنند.

وی هم چنین ضمن استقبال از استراتژی اقتصادی افغانستان که قرار است در این کنفرانس اعلام شود، گفت: این طرح نشان می‌دهد دولت کرزای مایل است آینده اقتصادی این کشور را به عهده بگیرد.

وی ادامه داد: رهبری افغانستان به سمت پاک کردن مشکلات و شفاف‌سازی مالی است که پس از رسوایی بانک کابل، کمک‌های مالی بین‌المللی را بلوکه کرده بود.

سازمان دهندگان کنفرانس بن دو خواهان بهبود تعامل بین‌المللی با افغانستان در بلند مدت و حمایت از تلاش‌ها برای بازگشت امنیت به این کشور هستند.

حدود هزار نماینده از 100 کشور و سازمان بین‌المللی در نشست بن دو شرکت می کنند.
 

نظر شما :