کنفرانس عمومی یونیدو به ریاست ایران در وین آغاز می شود

۰۶ آذر ۱۳۹۰ | ۱۴:۲۹ کد : ۱۸۲۷۲ سرخط اخبار

کنفرانس عمومی سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل متحد (یونیدو) با حضور مقامات ارشد و وزرای صنایع کشورهای عضو روز دوشنبه (فردا) در وین به ریاست جمهوری اسلامی ایران، کار خود را آغاز می کند.

به گزارش ایرنا، این کنفرانس که هر دو سال یکبار تشکیل می شود، بالاترین مرجع تصمیم گیری حوزه سیاستگذاری کلان صنعتی در عرصه جهانی است.

علی اصغر سلطانیه سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد و دیگر سازمان های بین المللی در وین، دو سال پیش با اجماع اعضا ریاست این کنفرانس را برعهده گرفت که در نشست فردا، اکوادور این مسئولیت را عهده دار خواهد شد.

کنفرانس عمومی سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل متحد (یونیدو) 53 عضو دارد و هم وزن شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

یونیدو سال 1966 بر اساس قطعنامهٔ 2152 مجمع عمومی سازمان ملل متحد و با هدف گسترش توسعه صنعتی کشورهای عضو، بنیاد گذاشته شد.

یونیدو در واقع جایگزین مرکز توسعه صنعتی ( CID) با 30 عضو شد که در سال 1961 توسط بخش امور اقتصادی -اجتماعی در دبیرخانه سازمان ملل تشکیل شد.

یکی از اهداف این تشکل که از سوی مجمع عمومی سازمان ملل تعیین شده بود، تشکیل آژانس یا ساختاری برای توسعه صنعتی بود و بدین ترتیب، یونیدو پایه گذاری شد که فعالیت‌های خود را به دو صورت مستقل و هماهنگ‌کننده انجام می‌دهد.

فعالیت‌های مستقل این سازمان بین المللی با مرکزیت شهر وین پایتخت اتریش، شامل جمع‌آوری و ارسال اطلاعات مربوط به فناوری، ساماندهی امور اداری، ارائه کمک‌های فنی و آموزش نیروی انسانی است و در مرکز هماهنگی نیز فعالیت‌های اعضا بیشتر از طریق ارتباط و همکاری نزدیک با نهادهای اقتصادی منطقه‌ای انجام می‌گیرد.

دفتر یونیدو در تهران، سال 1999 با هدف پشتیبانی از اولویت های صنعتی ایران کار خود را آغاز کرد و در این راستا به برقراری ارتباط نزدیک با وزارتخانه ها، ارگان های دولتی و خصوصی، سازمان های پژوهشی و همچنین بخش خصوصی مبادرت کرده است.

سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) با 173 عضو، افزون بر کمک به کشورهای در حال توسعه و با اقتصاد در حال گذر برای نزدیک شدن به اقتصاد جهانی، دانش افزایی، ارتقای مهارت ها، کاربرد بیشتر اطلاعات و فناوری برای پیشبرد اشتغال مولد، اقتصاد رقابتی و محیط زیست سالم را در دستور کار خود دارد.


نظر شما :