پاکستان به آمریکا اولتیماتوم داد

۰۶ آذر ۱۳۹۰ | ۱۳:۵۰ کد : ۱۸۲۶۷ سرخط اخبار
مردم پاکستان در اعتراض به حمله هلیکوپتر ناتو و نقض تمامیت ارضی این کشور در لاهور تظاهراتی برگزار کردند و شعارهای ضد آمریکایی و ضد ناتو سردادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه داون، پس از حمله هوایی نیروهای ناتو در در نزدیکی مرز افغانستان و پاکستان که به کشته شدن دست کم 24 تن و زخمی شدن 13 تن دیگر منجر شد، دولت پاکستان اعلام کرد که اتحاد خود را با واشنگتن و ناتو بازنگری خواهد کرد.

مقامات اطلاعاتی پاکستانی اعلام کردند، هلی کوپترهای ناتو از افغانستان وارد مناطق شمالی غرب پاکستان شدند و به یک ایست بازرسی ارتش در نزدیکی مرز افغانستان و پاکستان حمله کردند.

در واکنش به این حمله دولت یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان "کمیته دفاعی اضطراری" ویژه‌ای تشکیل داد و این کمیته با صدور ضرب‌الاجل 15 روزه به آمریکا، خواستار تخلیه یکی از پایگاه‌های هوایی که متعلق به هواپیماهای بدون سرنشین سیا بود، شد. وزارت امور خارجه پاکستان نیز"کامرون مونتر"، سفیر آمریکا در اسلام آباد را احضار کرد تا به حمله بالگردهای ناتو به نیروهای امنیتی پاکستان، اعتراض کند.

پیشتر گذرگاه خیبر که محل تردد کامیون‌های ناتو می‌باشد نیز در واکنش به این حمله بسته شده است.

معترضان در اسلام آباد نیز در واکنش به اقدام ناتو و آمریکا راهپیمایی کردند.

معترضان پاکستانی در شهر لاهور پرچم آمریکا را به آتش کشیدند و خواستار اقدام قاطع دولت گیلانی به حمله ناتو شدند.

فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان متعهد شد که تحقیقات کاملی را در این خصوص انجام دهد و با تمام خانواده‌های کشته شدگان ابراز همدردی کرد.

مراسم تشییع پیکر این سربازان صبح امروز (یکشنبه) در شهر پیشاور پاکستان برگزار می‌شود.

سفیر آمریکا در پاکستان نیز با ابراز تاسف از وقوع این حادثه اعلام کرد، آمریکا روابط نزدیک خود را با دولت این کشور تا اتمام تحقیقات ادامه خواهد داد.

وی همچنین تاکید کرد که روابط اسلام آباد واشنگتن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و نباید تحت تاثیر چنین حوادثی قرار بگیرد.

از سوی دیگر این روزنامه در ادامه پاکستانی گزارش داد: عمران خان، رئیس حزب تحریک انصاف پاکستان (PTI) با محکوم کردن حمله تجاوزکارانه ناتو به ایست بازرسی این کشور، خواستار خاتمه همکاری‌های اسلام آباد با آمریکا در جنگ با ترور شد.

عمران خان که از مخالفان دولت گیلانی محسوب می‌شود گفت: چنین حوادث وحشتناکی نشان می‌دهد که مشارکت پاکستان در جنگ با ترور کاملا کاملا بی‌هدف بوده و تنها موجب آسیب رساندن به مردم این کشور می‌شود.

وی در سخنرانی خود در جمع گروهی از حامیان خود تاکید کرد: پاکستان تاکنون 40 هزار تن از مردم خود را در جنگ با ترور از دست داده است که 75 میلیارد دلار هزینه بردوش دولت داشته است و تمامی اینها هزینه‌هایی است که پاکستان در راه "اتحاد" با آمریکا پرداخت می‌کند.

رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان در ادامه خاطرنشان ساخت: دولت نتوانسته است امنیت مردم پاکستان را تامین کند و منافع استراتژیک خود را حفظ کند چرا که سازش با دولت‌های بیگانه تنها موجب از دست رفتن قدرت در کشور و نیز از دست رفتن منافع ملی می‌شود.

وی در ادامه افزود که دولت اراده لازم را برای دفاع از منافع استراتژیک پاکستان ندارد و فورا باید استعفا دهد.

عمران خان همچنین تاکید کرد: زمان آن فرا رسیده است که دولت خود را از درگیری غیر انسانی و مذاکرات بی هدف که نه تنها موجب برقراری صلح نشده است بلکه منطقه را به آشوب کشانده، کناره گیری کند.

وی در خاتمه اشاره کرد: ادامه مشارکت پاکستان در جنگ با ترور تنها موجب گسترش اقدام نظامی بیشتر و ویرانی در پاکستان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت پاکستان پس از این حمله درخواست تخلیه پایگاه هوایی آمریکا را صادر کرد. این پایگاه محل نگهداری هلی‌کوپترهای ناتو، جت‌های جنگنده و هواپیماهای بدون سرنشین سیا می‌باشد.

این تصمیم پس از تشکیل "کمیته دفاع اضطراری" به ریاست یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان اتخاذ شد. پایگاه هوایی "شمسی" واقع در استان بلوچستان در جنوب غربی پاکستان است.

گیلانی در این نشست اظهار کرد: تمامیت ارضی پاکستان هدف حمله نیروهای ناتو قرار گرفته است. این جا پاکستان ماست و ما باید از آن دفاع کنیم.

ژنرال جان آلن، فرمانده نیروهای ائتلافی در افغانستان طی بیانیه‌ای اعلام کرد: ادعاهای مطرح شده را با نظارت کامل شخص خودم پیگیری می‌کنم. بررسی این حادثه جزو تعهدات من محسوب می‌شود و تا زمان روشن شدن حقیقت ادامه می‌یابد.

سخنگوی ناتو همچنین اذعان کرد که این احتمال بسیار بالاست که هواپیمای ناتو در پشت این حمله باشد.

اواخر روز شنبه لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا و هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه این کشور با صدور بیانیه‌ای با خانواده‌های کشته شدگان این حادثه ابراز همدردی کرده و خواستار توجه و رسیدگی سریع ناتو به این مساله شدند.

آنها در بیانیه خود تاکید کردند: شراکت آمریکا ـ پاکستان از اهمیت بالایی برخوردار است که در راستای منافع مشترک دو کشور است.

آنها همچنین متعهد شدند که با همتایان خود در پاکستان در تماس باشند.

در پی حمله هلی‌کوپترهای ناتو به یک پست بازرسی نظامی پاکستان در نزدیک مرز افغانستان، پاکستان انتقال تدارکات نیروهای ناتو در افغانستان را متوقف کرد.

این حمله در حالی صورت گرفته که روابط آمریکا و پاکستان به خاطر کشته شدن بن لادن، سرکرده سابق گروه القاعده توسط نیروهای ویژه آمریکایی در منطقه ابیت‌آباد پاکستان تیره‌وتار شده است.

سخنگوی ارتش پاکستان تایید کرد که در اوایل صبح شنبه در مناطق قبایلی "مهمند" هلی‌کوپترهای ناتو به یک ایست بازرسی ارتش حمله کردند. این پست بازرسی در فاصله 2.5 کیلومتری از مرز افغانستان واقع شده است.

سال گذشته نیز هلی‌کوپترهای آمریکا به طور تصادفی دو سرباز پاکستانی را در نزدیکی مرز کشتند و این موضوع باعث شد پاکستان به طور موقت مرز خود را ببندد و مانع از عبور تدارکاتی شود که از طریق این کشور برای نیروهای ناتو در افغانستان ارسال می‌شود.

رئیس جمھوری پاکستان نیز حملات نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به خاک پاکستان را "غیر قابل تحمل" دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، "فرحت الله بابر" سخنگوی آصف علی زرداری، رئیس جمھوری پاکستان شنبه شب با محکوم کردن شدید حملات بالگردھای نظامیان ناتو به مرکز بازرسی ارتش پاکستان این اقدام را موجب "نقض حاکمیت ملی" پاکستان دانست.

زرداری مقصر اصلی کشته شدن نیروھای امنیتی پاکستان در منطقه قبیله ای "مھمند" را بالگردھای ناتو دانست.

رئیس جمھوری پاکستان در اعتراض به اقدام نیروھای ناتو و نیروهای خارجی مستقر افغانستان موسوم به "ایساف" در اجرای این عملیات، از فرماندھان این نیروھا خواست علیه افراد مسئول در "تجاوز" به خاک پاکستان فوری اقدام کنند.

حمله بالگردھای ناتو و ایساف به پاکستان اعتراض گستردہ مسئولان دولتی، فرماندهان ارتش، احزاب سیاسی و دینی و مردم پاکستان را به همراه داشته است.

یوسف رضا گیلانی، ژنرال اشفق پرویز کیانی، فرماندہ کل نیروی زمینی ارتش و وزارت امور خارجه پاکستان نیز در بیانیه‌ھای جداگانه با محکوم کردن حمله بالگردھای ناتو، این اقدام را "غیر قابل تحمل" و باعث "نقض حاکمیت ملی پاکستان" دانستند.



نظر شما :