اعراب سوریه را در منگنه گذاشتند

۰۶ آذر ۱۳۹۰ | ۱۳:۴۴ کد : ۱۸۲۶۶ سرخط اخبار
در ادامه اقدامات مغرضانه اتحادیه عرب علیه دمشق، شورای اقتصادی - اجتماعی اتحادیه عرب پیش‌نویس قطعنامه اعمال تحریم‌های جدید را علیه سوریه تصویب کرد.

به گزارش انجمن دانشجویان خبرنگار ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، براساس پیش‌نویس قطعنامه شورای اقتصادی - اجتماعی اتحادیه عرب که شنبه شب به تصویب رسید، پروازهای هوایی بین سوریه و کشورهای عضو این اتحادیه به حال تعلیق درآمده و هر گونه همکاری با بانک مرکزی سوریه نیز ممنوع شده است.

به گفته منابع آگاه در اتحادیه عرب، این تحریم‌ها همچنین شامل منع سفر مقام‌های سوری به کشورهای عربی و نیز توقف تبادلات تجاری بین دمشق و کشورهای عضو اتحادیه عرب و نیز بلوکه کردن سرمایه‌های دولت سوریه در کشورهای عضو این اتحادیه است.

در این پیش‌نویس برای آسیب نرسیدن به ملت سوریه ممنوعیت تجارت با این کشور، احتیاجات ضروری مردم را شامل نشده و احتیاجات اساسی مردم کماکان به سوریه ارسال می‌شود.

این نشست پس از پایان یافتن مهلت یک‌روزه اتحادیه عرب به سوریه برگزار‌ شد که در آن از سوریه خواسته شده بود با ورود 500 ناظر از کشورهای عضو اتحادیه عرب به خاک سوریه موافقت کند.

این در حالی است که اتحادیه عرب امروز نیز در مقر این اتحادیه درباره سوریه در سطح وزیران خارجه نشست برگزار می‌کند.

در همین راستا خبرگزاری سانا اعلام کرد که ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه نامه‌ای را به اتحادیه عرب ارسال کرده بود که در آن توضیحات بیشتر درخصوص بندهای طرح اخیر اتحادیه عرب و خواسته‌های آن از سوریه را خواستار شده است.

بنا بر گزارش سانا، ولید المعلم به تناقضات آشکار در این طرح اشاره کرده و برای مثال بند چهارم آن را که بر عدم دخالت خارجی در امور داخلی سوریه تاکید می‌کند با بند پنجم آن مقایسه کرده که در بند پنجم آمده است، مساله به سازمان ملل و دبیرکل این سازمان ارجاع داده ‌شود تا تصمیمات لازم برای رسیدگی به وضعیت در سوریه گرفته شود که این دو بند با هم مغایرت کامل دارند.

ولید المعلم در این نامه آورده است: ما کماکان آماده همکاری با اتحادیه عرب و پایان دادن به وضعیت موجود در سوریه در چارچوب این اتحادیه هستیم، اما درخواست‌های اخیر اتحادیه عرب، استقلال سیاسی سوریه را از آن سلب می‌کند.

در همین حال علی باباجان، وزیر اقتصاد ترکیه با تاکید بر همکاری کشورش با کشورهای عضو اتحادیه عرب اعلام کرد که تحریم‌های جدید ملت سوریه را دربرنمی‌گیرد و ترکیه نیز آمادگی خود را برای هر نوع اقدام علیه سوریه اعلام کرده است.

پیشتر هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود که عراق با تحریم‌های اقتصادی علیه سوریه مخالف است و به آن رای نمی‌دهد.

وی اعلام کرد: ما مخالفت خود را با این ایده اعلام کردیم، چراکه عراق کشور همسایه سوریه است و ما منافع مشترک زیادی با سوریه داریم و هزاران عراقی هم‌اکنون در سوریه زندگی می‌کنند.

در همین حال جلال طالبانی، رئیس‌جمهور عراق نیز در سخنانی اعلام کرد که کشورش تمام تلاش خود را برای اجرای اصلاحات مورد نظر ملت سوریه در این کشور به کار خواهد گرفت.

وی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه العراقیه با تاکید بر طرح اتحادیه عرب برای خروج از وضعیت کنونی در سوریه اعلام کرد که طرح اتحادیه عرب می‌تواند یک اساس برای حل‌وفصل مسائل در سوریه باشد و بغداد تمام تلاش خود را برای موفقیت این طرح به کار خواهد گرفت.

در همین حال، وزارت امور خارجه روسیه نیز با صدور بیانیه‌ای بار دیگر بر حمایت مسکو از آغاز مذاکرات ملی در سوریه تاکید کرد و حل‌وفصل سیاسی مسائل سوریه را خواستار شد.

در بیانیه این وزارتخانه همچنین آمده است که میخائیل بوگدانف، معاون وزیر امور خارجه روسیه با سفیر سوریه در مسکو دیدار کرده و بر پایان خشونت‌ها در سوریه و آغاز سریع گفت‌وگوهای ملی در این کشور تاکید کرده است.

از سوی دیگر، والری آموس، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور مسائل انسانی درباره طرح فرانسه مبنی بر ایجاد منطقه‌های امن برای مخالفان اعلام کرد که از لحاظ انسانی هنوز دلیل خاصی برای ایجاد چنین مناطقی در سوریه وجود ندارد.

والری آموس در سخنانی اعلام کرد که سازمان ملل نمی‌تواند یک گزارش کامل از وضعیت انسانی در سوریه ارائه دهد و میزان نیازهای انسانی در این کشور به دلیل کمبود کارمندان سازمان ملل در سوریه هنوز مشخص نیست و به همین دلیل سخن گفتن درخصوص ایجاد مناطق امن در سوریه هنوز مشکل است.

پیشتر فرانسه پیشنهاد داده بود تا مناطق امنی در سوریه برای حمایت از مخالفان ایجاد شود که این مناطق بیشتر در مرز سوریه با کشورهای ترکیه، لبنان و نیز سواحل این کشور در نظر گرفته شده بود.

آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه درخصوص این طرح گفته بود که این طرح به معنی دخالت نظامی در سوریه نیست و تنها طرحی برای حمایت از مردم سوریه است!



نظر شما :