ایران هواپیمای آلمانی را چگونه خرید؟

۰۵ آذر ۱۳۹۰ | ۱۶:۲۸ کد : ۱۸۲۴۴ سرخط اخبار

روزنامه "کامرسانت- اوکراینا" نوشت که احتمالا هواپیمای آلمانی "تئودور هس" از طریق یک شرکت اوکراینی به ایران فروخته شده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه "کامرسانت- اوکراینا" گزارش داد: ممکن است هواپیمای دولتی آلمانی "تئودور هس" که قبلا برای پروازهای صدراعظم‌های این کشور مورد استفاده قرار گرفته بود، از طریق یک شرکت اوکراینی به شرکت هواپیمایی ایرانی فروخته شده باشد.

بنا بر گزارش خبرگزاری "نووستی"، در آلمان جنجال بزرگی پیرامون معامله مربوط به فروش هواپیمای مسافربری دولتی به شرکت ایرانی "ماهان" به راه افتاده است. بنا بر اطلاعات رسیده به دست رسانه‌های گروهی ، این معامله بر خلاف محدودیت‌های اعلام شده توسط اتحادیه اروپا برای بازرگانی با ایران، از طریق یک شرکت اوکراینی انجام شده است.

روزنامه "کامرسانت- اوکراینا" افزود، این هواپیما در ماه ژوییه سال جاری میلادی در فرودگاه "بریسپول" در کی‌یف فرود آمد و روز 18 ماه نوامبر اوکراین را ترک کرد.

مجله آلمانی اشپیگل هفته گذشته گزارش داد: یک ایرباس 310 در تاریخ 18 نوامبر از طریق اوکراین به تهران تحویل داده شد. این هواپیما به مدت 20 سال بخشی از ناوگان "شماره یک نیروی هوایی" آلمان بوده است و صدراعظم‌ها، وزیران امور خارجه و دیگر وزیران کابینه در این مدت از آن استفاده کرده‌اند.

این هواپیما در سال 1989 ساخته شده است و آخرین بار در ماه ژوئن مورد استفاده دولت آلمان قرار گرفت.

هواپیمای "تئودور هس" پس از این مدت در اختیار شرکت "وبگ" قرار گرفت. وبگ این هواپیما را به گروهی از سرمایه‌گذاران اروپایی شرقی به مبلغ 3125000 دلار فروخت. ظاهرا خریداران درباره مقصد نهایی هواپیما تصمیمی نگرفته بودند. این هواپیما سپس به شرکت هواپیمایی "ماهان" فروخته شد.

یک منبع دیپلماتیک به روزنامه اورشلیم پست گفت: این یک عقب‌گرد است و باردیگر ثابت می‌کند که چرا به اعمال تحریم‌های سخت‌تری علیه ایران نیاز است.

بنابراین گزارش، این موضوع منبع نگرانی اسراییل و آژانس‌های امنیتی غربی است.

دایانا گرگور ـ یک کارشناس تحریم‌ها در آلمان ـ در این باره گفت: آلمان هم‌چنان شریک تجاری بزرگ ایران است.



نظر شما :