پاسخ دمشق به اتحادیه عرب

۰۵ آذر ۱۳۹۰ | ۱۵:۴۶ کد : ۱۸۲۴۰ سرخط اخبار
با پایان یافتن مهلت اتحادیه عرب به سوریه، این اتحادیه اعلام کرد که نامه‌ای را از سوی وزیر امور خارجه سوریه مبنی بر درخواست برای توضیحات بیشتر درباره طرح اتحادیه عرب دریافت کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه اماراتی الخلیج، اتحادیه عرب در بیانیه‌ای اعلام کرد که نبیل العربی، دبیرکل این اتحادیه نامه‌ای را از سوی ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه در پاسخ به درخواست اتحادیه عرب مبنی بر امضای طرح این اتحادیه درخصوص فرستادن ناظران به سوریه دریافت کرده است و در آن ولید المعلم توضیحات بیشتر را درخصوص این طرح خواستار شده است.

در این بیانیه همچنین آمده است که پیش‌بینی می‌شود دمشق این طرح را اجرا کند و به بازرسان اتحادیه عرب اجازه دهد تا وارد سوریه شوند.

در این بیانیه همچنین آمده است که شورای اقتصادی و اجتماعی اتحادیه عرب امروز (شنبه) نشست فوق‌العاده‌ای را برای بررسی اوضاع در سوریه برگزار خواهد کرد و روز یکشنبه نیز این اتحادیه نشستی را در صف وزرای امور خارجه برای تصمیم‌گیری درخصوص مسائل موجود در سوریه برگزار می‌کند.

مهلت یک روزه اتحادیه عرب به دمشق روز جمعه پایان یافت و برخی دیپلمات‌های اتحادیه عرب با اشاره به پاسخ اخیر دمشق به طرح این اتحادیه اعلام کرده‌اند که پاسخ وزارت امور خارجه سوریه راه‌ را برای تحریم‌های اقتصادی و پس از آن تحریم‌های سیاسی علیه سوریه باز می‌کند.

در سطح بین‌المللی نیز احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه با درخواست از مقام‌های سوری برای به غنیمت شمردن فرصت اعلام کرد که مهلت داده شده از سوی اتحادیه عرب به سوریه آخرین فرصت برای این کشور و فرصت خوبی برای آن محسوب می‌شود و مقام‌های سوری باید از این فرصت استفاده کنند.

وی با درخواست از دمشق مبنی بر پذیرش ناظران اتحادیه عرب عنوان داشت: من اعتقاد دارم باید هرچه زودتر به رنج ملت سوریه پایان دهیم و مقام‌های سوریه‌ باید از فرصت‌های پیش آمده کمال استفاده را ببرند.

وی که در یک کنفرانس خبری با وزیر امور خارجه ایتالیا اعلام کرد: وزارت امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب روز یکشنبه نشستی را درخصوص تحولات سوریه برگزار خواهند کرد و من نیز در آن حضور خواهم داشت.

وی در ادامه افزود: ما با اتحادیه عرب طرحی در دست داریم که همگان بر سر آن توافق دارند و آنکارا و اتحادیه عرب مذاکرات خود را با اتحادیه اروپا و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و اعضای شورای امنیت ادامه می‌دهند اما اولویت ما موفقیت طرح اتحادیه عرب است.

از سوی دیگر، بولند ارینگ، معاون نخست وزیر ترکیه در سخنانی با رد مشارکت ترکیه در هر نوع حمله نظامی به سوریه اعلام کرد: برخی کشورها می‌گویند که ترکیه در حوادث سوریه دخالت خواهد کرد اما این امر صحتی ندارد و یقینا هیچ طرحی مبنی بر دخالت ترکیه در امور سوریه در دست نیست و ما به کشورهای دیگر نیز اجازه دخالت در امور سوریه را نمی‌دهیم.

وی با تاکید بر اینکه چنین سناریویی پیامدهای وخیمی برای منطقه خواهد داشت عنوان داشت: ترکیه به هیچ وجه در سوریه دخالت نظامی نخواهد کرد.

از سوی دیگر "الکساندر لوکاشویچ"، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با اعلام مخالفت روسیه با هر نوع فشار علیه دمشق و تحریم‌ها علیه این کشور اعلام کرد: چیزی که ما هم اکنون به آن نیاز داریم قطعنامه‌ یا تحریم و فشار علیه سوریه نیست بلکه آنچه که اکنون ضروری است آغاز مذاکرات بین طرف‌های سوریه است.

وی در ادامه افزود: نباید از مساله حقوق بشر برای دخالت در امور سوریه سوءاستفاده شود و روسیه به طور کامل هر نوع دخالت نظامی را در سوریه رد می‌کند و با آن مخالف است.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه درخصوص مواضع روسیه در قطعنامه اخیر سازمان ملل درباره سوریه اعلام کرد: مسکو وجه انسانی قطعنامه را در نظر داشت و در قطعنامه آمده بود که کشورهای امضا کننده پایان یافتن خشونت‌ها را در سوریه خواستار شدند و از مقام‌های سوری خواستند تا طرح اتحادیه عرب را اجرا کند و این مسائلی بود که به روسیه این امکان را داد که علیه قطعنامه رای ندهد.

در همین حال سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز با درخواست برای توقف خشونت‌ها در سوریه اعلام کرد: چین از وضعیت کنونی سوریه نگران است و از همگان می‌خواهند تا هرچه زودتر مذاکرات سیاسی را برای پایان دادن به وضعیت کنونی و آرام شدن اوضاع در این کشور آغاز کنند.

وزارت امور خارجه چین همچنین پایان دادن به وضعیت کنونی سوریه را در چارچوب طرح اتحادیه عرب و زیر نظر این اتحادیه خواستار شد.


نظر شما :