امارات و کره جنوبی به دنبال تحریم ایران

۰۵ آذر ۱۳۹۰ | ۱۴:۳۸ کد : ۱۸۲۳۵ سرخط اخبار
خبرگزاری کره جنوبی ،«یونهاپ» ، گزارش داده است که سئول در حال بررسی تحریم های بیشتری علیه دولت ایران است.

به گزارش «تابناک» ، یک مقام ارشد دولت کره جنوبی که نخواسته است نامش فاش شود، گفته است که  : ما در حال بررسی این موضوع هستیم که پس از احیای نگرانی ها درباره گسترش برنامه اتمی ایران، برای اعمال تحریم های بیشتر علیه این کشور به آمریکا بپیوندیم.

 «رویترز» نیز گزارش داده است که کره جنوبی منع خرید مواد پتروشیمی ایران را مد نظر دارد. این خبر هنوز رسما تایید نشده است.

میزان واردات محصولات پتروشیمی کره‌جنوبی از ایران حدود ۳۵۰ میلیون دلار در سال گذشته میلادی بوده است، در مقابل این کشور حدود ۴۵۰ میلیون دلار محصولات پتروشیمی به ایران صادر کرده است. با توجه به حجم تجارت ۴۹ میلیارد دلاری کره‌جنوبی در بخش پتروشیمی، معامله با ایران تنها سهم ناچیزی را به خود اختصاص می‌دهد. ظاهراَ آمریکا خواستار تحریم محصولات پتروشیمی ایران شده، اما بر ممنوعیت صادرات محصولات کره‌ای به ایران پافشاری نداشته است. به نظر می رسد بیش از اینکه این خبر عملیاتی باشد ، تبلیغاتی است چرا که مباداله ایران با کره جنوبی در این بخش به مقداری ناچیز است که نمی توان آن را در کل مبادلات اقتصادی ایران قابل توجه دانست .

علاوه بر این در همین ارتباط ، مقامات آمریکایی از اعزام یک تیم کارشناسی برای مذاکره برای تحریم ایران به امارات سخن گفته اند . بر این اساس ، «دیوید کوهن معاون»، معاون خزانه داری و آمریکا گفته است که هدف از اعزام  مقام ارشد این وزارتخانه به امارات متحده عربی ، مشورت درباره تصمیم دولت اوباما پیرامون نحوه برخورد با ایران و قرار دادن آن را در فهرست کشورهای فعال در پولشویی بین‌المللی است.

 این تلاس آمریکا هم چندان مثمر ثمر به نظر نمی رسد . موسسات مالی در «دوبی و ابوظبی»، از بزرگترین مراکز مالی خاورمیانه‌‌هستند که با ایران  روابط مالی و اقتصادی گسترده‌ای دارند. تحریم‌های قبلی ایالات متحده که از موسسات مالی بین‌المللی می‌خواست مبادلات خود را با نهادهای ایرانی که در لیست تحریم‌ها قرار دارند متوقف کنند، تا مناسبات خود را با آمریکا به خطر نیاندازند، مشکلات بسیاری برای شرکت‌های امارات متحده عربی ایجاد کردند، لذا به نظر نمی رسد که این کشور هم دربداره تحریم موسسات مالی ایران بتواند از آمریکا دنباله روی کند و احتمالا در این زمینه هم آمریکا نتواند موفقیتی حاصل کند.


نظر شما :