وزیر نفت: روش‌های سرمایه‌گذاری برای خارجی‌ها شیرین می‌شود

۰۲ آذر ۱۳۹۰ | ۱۵:۰۹ کد : ۱۸۱۶۹ سرخط اخبار

وزیر نفت با اعلام این‌که ایران مقام اول در ذخایر انرژی فسیلی در جهان دارد پایان این ذخایر را بیش از صد سال عنوان کرد و گفت: در حال حاضر 21 میدان نفت و گاز ایران آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی است.

به گزارش ایسنا، رستم قاسمی در همایش بزرگ فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران با بیان این که در سال‌های آینده باید سرمایه گذاری زیادی در زمینه انرژی صورت گیرد، گفت: اگرچه برخی کشورهای غربی با بستن مالیات بر انرژی هیدروکربوری هزینه‌های زیادی به مصرف‌کننده تحمیل می‌کنند اما باز هم این انرژی ارزان‌ترین انرژی جهان محسوب می‌شود.

وی با اشاره به این‌که تا 30 سال آینده قسمتی از انرژی فسیلی جهان به پایان می‌رسد، گفت: این زمان برای خاورمیانه 60 سال و برای ایران بیش از صد سال است.

قاسمی با اشاره به فرصت‌های زیادی سرمایه‌گذاری در ایران از مرزهای طولانی آبی و خشکی، وجود 15 همسایه و موقعیت خاص جغرافیایی به عنوان ویژگی‌های ممتاز ایران در امر سرمایه‌گذاری نام برد.

وزیر نفت با بیان این‌که ایران در داشتن ذخایر فسیلی مقام اول جهان را دارد، گفت: ایران با داشتن 17 درصد ذخایر گازی جهان و 12 درصد نفت (حدود 600 میلیارد بشکه نفت با شیوه برداشت‌های کنونی) نیازمند سرمایه گذاری 50 میلیارد دلاری در صنایع بالا، پایین و میان‌دستی است تا بتواند ظرفیت تولید خود را افزایش دهد و مقام دوم خود را در اوپک حفظ کند.

وی با اشاره به این‌که افزایش تولید گاز یکی از اولویت‌های وزارت نفت است، تاکید کرد: تمام تلاش خود را خواهیم کرد که از خام فروشی جلوگیری کنیم.

قاسمی با اشاره به این‌که ایران در صنعت پتروشیمی باید مقام اول را کسب کند، گفت: تا پایان برنامه پنجم ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور به صد میلیون تن‌ برسد.

به گفته وزیر نفت یکی از اهداف وزارت نفت افزایش کیفی محصولات تولیدی است.

وی با اعلام این‌که در برنامه پنجم باید 21 میدان نفت و گاز واگذار شوند، گفت: این وزارتخانه آمادگی واگذاری میادین، پروژه‌های پالایشگاهی و پتروشیمی را به بخش داخلی و خصوصی دارد.

قاسمی همچنین از شیرین شدن روش‌های سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران خارجی خبر داد و تاکید کرد: قطعا روش‌های جدید سرمایه‌گذاری مورد نظر وزارتخانه به گونه‌ای خواهد بود که سرمایه‌گذاران از سود مناسبی برخوردار شوند تا انگیزه بیشتری برای سرمایه‌گذاری در آن‌ها ایجاد شود.

وزیر نفت از روش‌های جدید بیع متقابل فروش اوراق ارزی با نرخ هشت درصد، EPC و فروش فلات نفتی به عنوان روش‌های جدید وزارت نفت خبر داد.

 

 

 


نظر شما :