حمایت اوکراین از حق هسته‌ای ایران

۰۲ آذر ۱۳۹۰ | ۱۴:۵۹ کد : ۱۸۱۶۷ سرخط اخبار
 سخنگوی وزارت امور خارجه اوکراین بر حمایت کشورش از حق غیرقابل انکار جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از انرژی هسته‌ای در اهداف صلح‌آمیز در چارچوب قوانین بین‌المللی تاکید کرد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «اینترفکس»، دولت اوکراین از استفاده صلح آمیز هسته‌ای ایران حمایت می‌کند. این مسئله‌ای است که "الکساندر دیکوساروف" سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه اوکراین روز گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی بر آن تاکید کرد.

دیکوساروف گفت: اوکراین از تصویب قطعنامه جدید شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در تاریخ 18 نوامبر در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران که دقیقا مواضع این کشور را در حل و فصل مسائل مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران مورد تایید قرار داده، حمایت می‌کند.

این دیپلمات بلندپایه یادآور شد: اوکراین ضمن اینکه از نظریه ضرورت اجرای کامل درخواست‌های مورد نظر در قطعنامه شورای حکام آژانس از سوی مقامات ایران پشتیبانی می‌کند، در عین حال بر حق غیرقابل انکار جمهوری اسلامی برای استفاده از انرژی اتمی در اهداف صلح‌آمیز در چارچوب قوانین بین المللی تاکید دارد.

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در تاریخ 18 نوامبر (26 آبان) قطعنامه‌ای که از سوی گروه «1+5» ارائه شده بود را مورد تایید قرار داد که در آن از ایران خواسته شده بود تا به همکاری موثرتر با این سازمان، بوجود آوردن امکان دسترسی بازرسان آژانس به تاسیسات هسته‌ای خود و پاسخگویی به سئوالات مطرح شده در مورد برنامه هسته‌ای این کشور به منظور رفع نگرانی‌های جامعه جهانی بپردازد.

"سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه قطعنامه فوق را نشان دهنده برخورد مشترک کشورهای عضو گروه «1+5» (روسیه، آمریکا، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) دانسته و تاکید کرده بود: این سند، قطعنامه‌ای متوازن، با تکیه بر حقایق و نه ارزیابی‌ها و نتیجه گیری‌های مسائل غیرقابل اطمینان و مشکوک است که هم مقامات تهران و هم آژانس بین المللی انرژی اتمی را به سمت کار مشترک، بر اساس توافقات صورت گرفته قبلی بین ایران و این سازمان فرا می‌خواند و از این موضع‌گیری حمایت می‌کند که در نامه "کاترین اشتون" خطاب به رهبران ایران بر آن تاکید شده و در آن از تمایل گروه «1+5» برای آغاز مذاکرات با طرف ایرانی با هدف حل و فصل مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای این کشور سخن به میان آمده شده است.


نظر شما :