پاسخ مهمانپرست به تحریمهای جدید آمریکا

۰۱ آذر ۱۳۹۰ | ۱۹:۰۹ کد : ۱۸۱۳۲ سرخط اخبار
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان این که تحریم ایران در جهت دشمنی با ملت ایران انجام می‌شود، تصریح کرد: جالب این است که کشورهایی این گونه اظهارات را می‌کنند که یا در آستانه ورشکستگی اقتصادی یا سیاسی قرار دارند و یا در صف انتظار آن هستند.

به گزارش ایسنا رامین مهمان‌پرست ـ سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ـ که صبح سه‌شنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران سخن می‌گفت در پاسخ به پرسش ایسنا، در مورد اقدام سازمان ملل در تصویب قطعنامه‌هایی علیه کشورمان خاطرنشان کرد: این سناریویی است که ظرف چند ماه اخیر توسط مقامات آمریکایی و کشورهای غربی آغاز شده است. به نظر می‌آید کشورهای غربی و آمریکایی‌ها با مشکلاتی جدی روبه‌رو هستند و در سیاست خارجی خود در منطقه بسیار مهم خاورمیانه و شمال آفریقا احساس شکست می‌کنند. تحولات بیداری اسلامی در منطقه نیز منجر به قطع منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی در این منطقه حساس می‌شود. شعارهای مردم در منطقه مملو از ابراز تنفر از سیاست‌های آمریکایی ـ صهیونیستی و کشورهای غربی است.

وی افزود: آن‌ها باید منطقه و خاک عراق را ترک کنند و باید نیروهای خود را از افغانستان خارج کنند و هم‌چنین اتفاقاتی که در مصر و کشورهای مختلف منطقه رخ داده آن‌ها را نگرانی و عصبانی کرده است. همین طور مشکلات داخلی که در کشورهای غربی و به‌ویژه آمریکا به وجود‌آمده نارضایتی‌های اجتماعی و اقتصادی را دامن زده است.

آمریکا می‌خواهد با تقویت پروژه ایرانی‌هراسی میان کشورهای اسلامی تفرقه ایجاد ‌کند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: مردم آمریکا از سیاست‌های مقامات خود ناراضی هستند و احساس می‌کنند همان سیاست‌های غلط دوران بوش تکرار می‌شود و سناریوهایی که دنبال می‌شود به منظور عوض کردن صورت مساله و ایجاد موضوعات جدید است. آن‌ها احساس می‌کنند با تقویت پروژه ایرانی‌هراسی می‌توانند در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس میان کشورهای اسلامی تفرقه ایجاد می‌کنند.

وی گفت: آن‌ها تصور اشتباهی دارند که فکر می‌کنند با این قطعنامه‌ها و اقدامات از پیش تعیین شده می‌توانند فشارهایی را به ملت ما وارد کنند تا آن‌ها دست از حقوق اساسی‌شان بردارند.

مهمان‌پرست گفت: این تصورات اشتباه است و شاید هوش کافی در میان برخی از مقامات کشورهای آمریکایی و غربی وجود ندارد تا نتیجه عملکرد بیش از سی سال گذشته را ارزیابی کنند.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: ملت ما اگر احساس کند دشمنانش از روش‌های غیرمنطقی، غیرقانونی و با زبان زور و تهدید می‌خواهند آن‌ها را از مسیر خود منحرف کنند، یکپارچه و منسجم و استوارتر از همیشه در راهی که در پیش گرفته‌اند ادامه خواهند داد و بر حقوق خود تاکید می‌کنند.

انگلیس با پیروی کورکورانه از آمریکا ضعف سیاست خارجی‌اش را نشان می‌دهد

وی هم‌چنین در مورد اعمال تحریم‌ بانک مرکزی از سوی انگلیس و هم‌چنین تحریم صنعت پتروشیمی از سوی آمریکا و متهم کردن ایران به پولشویی و خواستار شدن تحریم نفتی ایران از سوی فرانسه و واکنش ایران در این رابطه گفت: برخی از کشورهای غربی به ویژه آمریکا و انگلیس اقداماتی را در رابطه با دشمنی ملت ما دنبال می‌کنند این اقدامی بی‌نتیجه و تجربه شده است.

دستیار ویژه وزیر خارجه تاکید کرد: متاسفانه انگلیس با پیروی کورکورانه از سیاست‌های مقامات آمریکایی ضعف سیاست خارجی خود را نشان می‌دهد. همه می‌دانند حجم روابط تجاری و اقتصادی ما با انگلیس و آمریکا در پایین‌ترین حد خود قرار دارد به دلایل مختلف در سال‌های گذشته تصمیم مقامات ایران و شرکت‌ها و وزارت‌خانه‌های اقتصادی و تجاری‌مان بر این قرار گرفت تا سطح روابط تجاری خود را با این کشورها به پایین‌ترین حد ممکن برسانیم و در کنار آن روابط تجاری خود را با سایر کشورها افزایش دهیم.

وی گفت:‌ این گونه اقدامات و اظهارات بیش‌تر جنبه تبلیغاتی و جنگ روانی دارد و فقط آن چه که نشان دهنده روابط تجاری و اقتصادی ما با این کشورها بوده است دلیل بر این است که این گونه اقدامات تاثیری در حرکت ایران و رفتار اقتصادی و تجاری‌اش نخواهد داشت.

مهمان‌پرست توضیح داد: ما در چند ماه گذشته سال جاری شمسی بیش از 36 درصد حجم روابط تجاری‌مان را با سایر کشورها افزایش دادیم.

تحریم ایران دشمنی با ملت ایران است

وی افزود: تحریم ایران در جهت دشمنی با ملت ایران انجام می‌شود و از نظر مردم ما اقدامی محکوم، بی‌نتیجه و بی تاثیر است جالب این است که کشورهایی این گونه اظهارات را می‌کنند که یا در آستانه ورشکستگی اقتصادی یا سیاسی قرار دارند و یا در صف انتظار آن هستند. دولت‌هایی که دست به این اقدامات زده‌اند دارای کم‌ترین محبوبیت بین مردم خودشان هستند.

مهمان‌پرست هم‌چنین در پاسخ به پرسش دیگری در مورد خشونت‌های اخیر در مصر که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از مردم این کشور شد، گفت: تحولات بیداری اسلامی در منطقه مسیر خود را دنبال می‌کند و توصیه ما به دولت‌های منطقه این است که باید صدای مردم خود را به خوبی بشنوند و مطالبات مردم را برآورده کنند. اگر مردم احساس می‌کنند که حقوق و مطالبات مشروع آن‌ها در نظر گرفته نشده است حرکت خود را ادامه می‌دهند. زمانی این حرکت به آرامش می‌رسد که احساس کنند که در اداره کشور مشارکت مستقیم دارند،‌ استقلال واقعی کشورشان برقرار شده و وابستگی‌شان به سیاست‌های آمریکایی، صهیونیستی قطع شده است.

وی هم‌چنین در مورد پیگیری‌ها درباره باغ قلهک نیز گفت: این موضوع توسط مقامات قضایی در دست پیگیری است و با توجه به شکایتی که شهرداری انجام داده است این موضوع رسیدگی خواهد شد.

بانیان قطعنامه حقوق بشری علیه ایران خودشان بیش‌ترین جنایت‌ها را انجام داده‌اند

مهمان‌پرست در مورد تصویب قطعنامه حقوق بشر علیه ایران نیز گفت: متاسفانه بحث حقوق بشر تبدیل به موضوع سیاسی و ابزاری در اختیار کشورهای سلطه‌گر و زورگو در غرب شده است. اگر قرار باشد بحث حقوق بشر به صورت جدی و عادلانه و بی‌طرفانه رسیدگی شود باید به جنایت‌های آمریکایی‌ها و کشورهای مختلف رسیدگی شود. هنوز جنایت‌هایی که در حق مردم ژاپن کرده‌اند و صدها هزار نفر را از بین برده‌اند و سلاح‌های اتمی استفاده کرده‌اند فراموش نشده است.

وی گفت: مزدوران آمریکایی بیش از 110 هزار نفر از مردم افغانستان را کشتند و بیش از یک میلیون نفر میان مردم عراق و افغانستان کشته شدند. هنوز جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در قبال مردم فلسطین فراموش نشده است که آمریکایی‌ها و کشورهای غربی حتی جرات نکردند این حملات را محکوم کنند. هنوز داستان گوانتانامو فراموش نشده است.

مهمان‌پرست توضیح داد: مقامات آمریکایی زشت‌ترین رفتار را در شکنجه افراد در گوانتانامو داشته‌اند. آقای اوباما قصد داشت این زندان را ببندد. اما اراده‌ای که بر مقامات آمریکایی حاکم است مبنی بر ادامه این شکنجه‌ها و رفتارها است. هنوز رفتار زشت و غیرانسانی کشورهای غربی به ویژه آمریکا و انگلیس در شکنجه مردم عراق در زندان ابوغریب فراموش نشده است. اگر قرار باشد حقوق بشر به صورت بی‌طرفانه و عادلانه رسیدگی شود کشورهایی که بانی قطعنامه علیه ایران هستند بیش‌ترین جنایات را در این‌باره انجام داده اند. اخیرا گزارشگر شکنجه سازمان ملل انتقاد جدی نسبت به عملکرد تیم تحقیقاتی انگلیس مطرح کرده است. در قبال شکنج‌ هایی که توسط کشورهای غربی در افغانستان و عراق صورت گرفت و حساسیت‌هایی که ایجاد شد نخست‌وزیر انگلیس مجبور شد در 2010 تیم تحقیقاتی را تشکیل دهد تا نسبت به این رفتار رسیدگی کند و نتایجی که اخیرا منتشر کرده‌اند نشان دهنده رفتار سرویس‌های امنیتی آن‌هاست که صدای گزارشگر سازمان ملل را درآورده است. معتقدیم این اقدام باید توسط تیم‌های آزاد و کسانی که می‌توانند به صورت مستقل نسبت به این شکنجه‌ها و رفتار غیرانسانی بررسی و تحقیق کنند صورت پذیرد که از دولت انگلیس می‌خواهیم دست از رفتار غیرانسانی و شکنجه افراد بی‌گناه در کشورهای مختلف از جمله عراق و افغانستان بردارد.

اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی ارزش پاسخگویی ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اظهارات وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در مورد حمله به ایران گفت: اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی ارزش پاسخگویی ندارد. رژیم صهیونیستی در بدترین شرایط خود قرار گرفته است. در شرایطی قرار گرفته است که مردم کشورهای منطقه با موج بیداری اسلامی خواستار اخراج نمایندگان رژیم صهیونیستی از کشورهای خود هستند و انزجار خود را از سیاست‌های رژیم صهیونیستی اعلام می‌کنند. این رژیم هیچ زمان مثل این دوره در انزوا قرار نداشته است.

وی ادامه داد: انها احساس حقارت شدیدی کرده‌اند؛ پس از اینکه ابهت ظاهری آنها در جنگ 33 روزه و 22 روزه از بین رفت. رژیم صهیونیستی و برخی از مقامات این رژیم نامشروع اظهاراتی انجام می‌دهند تا خود را از وضعیت بدی که به آن دچار شده‌اند نجات دهند و با این گونه اظهارات ابراز وجود کنند. فکر نمی‌کنیم در بین هیچ کدام از مقامات رژیم صهیونیستی چنین جرات و شهامتی وجود داشته باشد که بخواهند نسبت به ملت بزرگ ما کمترین تعرضی داشته باشند و اگر دچار چنین اشتباهی شوند نتیجه این اقداماتشان برای آنها مشخص نخواهد بود.

آمانو با رفتار سیاسی‌اش جایگاه حقوقی آژانس را بی‌اعتبار می‌کند

دستیار ویژه وزیر امور خارجه در ادامه در مورد انتشار اسامی دانشمندان هسته‌یی کشورمان در گزارش‌های آژانس و دبیرکل آن گفت: این موضوع امروز برای افکار عمومی مردم ما و مردم دنیا وجود دارد که چرا آژانس برخلاف وظایف خود اطلاعات محرمانه را به اطلاع سایر کشورها می‌رساند. چه ارتباطی بین اعلام اسامی دانشمندان هسته یی ما و ترورشان توسط مزدوران رژیم صهیونیستی وجود دارد. متاسفانه دبیرکل آژانس مسیر اشتباهی را طی می‌کند و با رفتار سیاسی‌اش جایگاه حقوقی آژانس را بی‌اعتبار می‌کند.

آمانو باید متوجه باشد که هم شخصیت حقیقی خود را زیر سوال می‌برد و هم شخصیت حقوقی‌اش را. متاسفانه فردی که به لحاظ شخصیت حقیقی از اتباع ژاپن از کشوری که قربانی سلاح اتمی بوده است و تنها کشوری بوده است که صدها هزار نفر از مردمش قربانی استفاده از سلاح اتمی شده‌اند در اختیار سیاست‌های مقامات آمریکایی قرار گرفته است؛ کشوری که بزرگترین جنایت اتمی را در حق مردم ژاپن انجام داده است. مهمان‌پرست ادامه داد: آقای آمانو به جای اینکه در مسیر اهداف سیاسی نامشروع آمریکایی‌ها و برخی از کشورهای غربی قرار گیرد باید به وظیفه اصلی‌اش عمل کند. مهم‌ترین وظیفه سازمان بین‌المللی انرژی اتمی و آمانو خلع سلاح است که متاسفانه هنوز اقدامی درباره آن انجام نشده و سالانه بودجه‌های بسیار هنگفتنی صرف افزایش سلاح‌های اتمی و به روز کردن آن توسط همین کشورهای می‌شود که مدعی حقوق بشر هستند.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری در مورد اینکه آمریکا ایران را متهم به مجهز کردن قذافی به سلاح شیمیایی کرده است، گفت:‌ این هم یکی دیگر از اتهاماتی است که در فضای جنگ روانی علیه کشور ما انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: کشور ما قربانی سلاح‌های شیمیایی بوده است. بهتر است کشورهای غربی به حق مجهز کردن رژیم بعثی عراق در طول جنگ تحمیلی را در کارنامه خود یک بار دیگر مرور کنند. ببینند کدام یک از این کشورها سلاح‌های شیمیایی در اختیار رژیم بعثی صدام می‌گذاشتند تا هم مردم خود را با این سلا‌ح‌ها از بین ببرد و هم علیه ملت ما این جنایت را انجام دهد.

وی تاکید کرد: هرجای دنیا که جنایات سازمان یافته و کشتار جمعی مشاهده می‌شود دست کشورهای غربی به ویژه چند کشور برجسته در این جنایات‌ها دیده می‌شود اینها همان کشورهایی هستند که از یک سو ادعای حقوق انسان‌ها و بشریت را دنبال می‌کنند و از سوی دیگر رژیم‌های وابسته به خود را مجهز به سلاح‌های اتمی و شیمیایی می‌کنند.

کشورهای غربی استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی را در عملکرد خودشان جستجو کنند

وی به اقدام آمریکا در سرکوب کردن جوانان و مردم این کشور در جریان جنبش وال استریت اشاره کرد و افزود: آنها به صورت علنی و با گاز فلفل و خردل و اشکال مختلف مورد برخورد خشن و غیرانسانی قرار گرفته‌اند. کشورهای غربی باید استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی را در عملکرد خودشان جستجو کنند؛ حتما با دست پر برخواهند گشت.

اگر برگزاری اجلاس بن 2 به ثبات افغانستان کمک کند، در آن شرکت می‌کنیم

وی در مورد شرکت ایران در اجلاس بن دوم که قرار است به موضوع افغانستان بپردازد و در آلمان برگزار می شود، گفت: هنوز در حال بررسی این بحث هستیم و از قبل نیز اعلام کرده بودیم امنیت افغانستان و ثبات آن تا برطرف شدن مشکلات و بحران‌ها در این کشور اهمیت دارد. در اجلاس استانبول شرکت کردیم و شرکت در اجلاس بن دو را بررسی می کنیم اگر بررسی‌های ما به آنجا برسد که برگزاری این اجلاس می‌تواند کمک به امنیت و ثبات افغانستان داشته باشد در آن شرکت می‌کنیم.

پیش‌تاز حرکت مبارزه با سلاح‌های هسته‌یی بوده و هستیم

خبرنگار دیگری در مورد شرکت نکردن ایران در اجلاس خلع سلاح در وین پرسید که مهمان‌پرست گفت: پیشنهاد دهنده اصلی این اجلاس که در مورد خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌یی است ایران بوده است.

ما معتقدیم باید همه کشورها برای از بین بردن سلاح‌های هسته‌یی عزم جدی داشته باشند. تا کنون دو اجلاس بین‌المللی بزرگ در ایران برگزار کرده‌ایم و پیشتاز حرکت مبارزه با سلاح‌های هسته‌یی بوده و هستیم تا زمانی که رژیم صهیونیستی در منطقه خاورمیانه از سلاح‌های هسته‌یی بهره‌مند است عضو ان‌پی‌تی نیست و اجازه بازرسی به بازرسان آژانس نمی‌دهد و هر اقدامی که بخواهد انجام دهد بدون مزاحمت دنبال می‌کند و کشورهای غربی از این رژیم و تخلفاتش حمایت می‌کنند این اجلاس‌ها صوری و بی‌نتیجه خواهد بود.

وی تاکید کرد: اگر واقعا اراده کشورهای مختلف به ویژه غربی بر این است که خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌یی و جهانی عاری از سلاح هسته‌یی داشته باشیم باید اسراییل را موظف کند ان‌پی‌تی را امضا کند. اجازه بازرسی به آژانس بدهد و سلاح‌های هسته‌یی خود را از بین ببرد و مرحله بعد در کشورهای دیگر قدرتمند و سلطه‌گر مانند آمریکایی و کشورهای غربی است که باید سلاح‌های کشتار جمعی خود را از بین ببرند.

وی گفت: آمریکا به تنهایی بیش از پنج هزار سلاح هسته‌یی دارد و آنها خود این مساله را اعلام کردند با این سلاح‌ها می‌شود بیش از پنج بار کره‌زمین را از بین برد. چه کسانی به دنبال استفاده از این سلاح‌ها هستند؟ چرا به خود اجازه می‌دهند که ملت‌ها و کشورهای مختلف را به استفاده از این سلاح‌ها تهدید کنند و منافع آنها را به نفع خود مصادره کنند؟

وی تاکید کرد: موج بیداری در کشورهای غربی و بیداری اسلامی روزشمار ادامه چنین سیاست‌های غلط و غیرانسانی را به انتهای خود نزدیک می‌کند .

به عنوان بخشی از ملت، ملزم به اجرای مصوبات مجلس هستیم

وی در مورد درخواست برخی از نمایندگان مجلس برای کاهش روابط با آژانس و برخی از کشورها گفت: ما خود را عضو متعهد به ان‌پی‌تی می‌دانیم و بیشترین همکاری را با آژانس داریم و بیشترین بازرسی‌ها از ایران صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: اگر آژانس خواسته اضافه‌تری دارد این در تعهدات ما نیست. ما در ظرفیت تعهدات خود بیشترین همکاری‌ها را داشته‌ایم . گزارش اخیر آمانو هم یک ادعا است. اسناد ارائه نشده است و این مساله جدیدی نیست. مقامات آمریکایی برای دشمنی با ملت ما به آژانس فشار وارد می‌کنند آنها ادعا کردند اسنادی در اختیار دارند و آن را از طریق منافقین و سرویس‌های امنیتی مخالف نظام که این اسناد را ساخته‌اند به آژانس ارائه داده‌اند.

وی تاکید کرد: ‌اقدامات آژانس از مسیر اصلی خود در حال دور شدن است. آمانو مسوولیت سنگینی بر عهده دارد و متاسفانه آن گونه که مشخص است تاب تحمل فشارهای کشورهای غربی را ندارد. ما بنای همکاری با آژانس را داشتیم و داریم البته اگر مجلس شورای اسلامی به هر دلیلی به طرحی برسند و مصوبه‌ای داشته باشند ما به عنوان بخشی از ملت ملزم به اجرای مصوبات آن هستیم.

اتحادیه عرب متوجه بازی‌های سیاسی و فتنه‌های غرب باشد

وی در ادامه ضمن انتقاد از رفتار دوگانه برخی از کشورها در قبال تحولات در سوریه، یمن و بحرین گفت: این رفتارها نشان دهنده نوعی رویکرد سیاسی و رفتارهای خارج از استاندارد است. غرب تلاش می‌کند اخبار عمومی را از تهدید اصلی منطقه منحرف کند. کشورهای غربی مدتها است وارد برخوردهای تبعیض‌امیز و استانداردهای دوگانه شده‌اند. حیثتی از آنها در بین افکار عمومی مردم ما باقی نمانده است. کشورهای عضو اتحادیه عرب نیز باید متوجه این بازی‌های سیاسی و فتنه‌های غرب باشند.

وی در مورد تحولات در سوریه نیز گفت: باید همه کشورهایی که به دنبال ثبات و امنیت و رفع بحران‌ها و تحقق مطالبات مردم منطقه هستند کمک کنند. باید زمینه گفت‌وگو میان نمایندگان مردم و دولت در سوریه و همه کشورهای منطقه را ایجاد کنند تا طرح مطالبات و انجام اصلاحات صورت گیرد. باید حتما از مداخله کشورهای دیگر جلوگیری کرد کشورهایی که در بیرون از منطقه ما قرار دارند به هیچ وجه مایل به ایجاد ثبات و امنیت نیستند. اگر قرار باشد قدمی برداشته شود تا با انجام اصلاحات خواسته‌های مردم محقق شود نوع رفتار کشورهای غربی به گونه‌ای است که این را نمی‌پسندد و سعی می‌کنند با اقدامات مختلف مانع از انجام گفت‌وگوها و تحقق اصلاحات در این کشور شوند.

اسناد فعالیت‌های تروریستی آمریکا در حال انتشار است

وی همچنین در مورد ارائه اسناد ایران به سازمان ملل در مورد فعالیت‌های تروریستی آمریکا گفت: این حرکت شروع شده و اسناد در حال انتشار است. در گام اول آقای جلیلی دو سند را منتشر کرد. این مسیر ادامه دارد و اطلاع‌رسانی لازم به همه سازمان‌ها و مردم صورت خواهد گرفت. باید مقامات کشورهای غربی به ویژه آمریکایی‌ها در قبال اسنادی که منتشر می‌شود و جنایت‌های خود پاسخگو باشند.

وی در مورد مذاکرات ایران و روسیه درباره طرح گام به گام نیز گفت:‌ روابط ما و روسیه استراتژیک است و در زمینه‌های مختلف ادامه دارد. یکی از این موضوعات مربوط به طرح پیشنهادی دولت روسیه معروف به گام به گام است. ما از اصل ارائه این طرح استقبال کردیم و آن را نشان دهنده حسن نیت مقامات روسی تلقی کردیم که خواهان حل مساله هستند. در مورد بررسی این طرح نیز باید گفت ملاحظاتی وجود دارد. جلساتی بین کارشناسان برگزار شده در سفری که آقای باقری به روسیه داشت بحث‌هایی با طرف روس انجام شد و قرار شد جلسات کارشناسی انجام شود و بحث‌های کارشناسی در مورد جزییات طرح آغاز شود.

تشدید اقدامات تروریستی در عراق با خروج نیروهای نظامی آمریکایی از این کشور مرتبط است

وی همچنین در مورد حملات گروه‌های تروریستی به اتوبوس‌های حامل‌ زائران ایرانی درعراق گفت:‌ارتباطی بین خروج نیروهای نظامی آمریکایی و مخالفت دولت و ملت عراق با ادامه حضور آنها و تشدید اقدامات تروریستی وجود دارد. آمریکایی‌ها به هیچ وجه راضی به خروج از عراق نبودند. وقتی احساس کردند دولت و ملت عراق چنین خواسته‌ای دارند به دنبال ایجاد حوادث هستند تا نشان دهند با خروج آنها حوادث تروریستی افزایش می‌یابد و این حوادث نیز بیشتر در مورد زائران ایرانی صورت می‌گیرد حال آنکه مستقیما آمریکایی‌ها در این اقدامات دست داشته باشند یا توسط عوامل‌شان این اقدامات را انجام می‌دهند؛ به هر حال باید گفت این اقدامات به منظور بی ثبات نشان دادن وضعیت داخل عراق است تا شاید دوباره درخواستی صورت گیرد تا مقامات آمریکایی حضور خود را در عراق ادامه دهند. اینها یک تلاش بیهوده است و فکر می‌کنیم کشورهای مختلفی که خواهان استقلال یا اقتدار عراق نیستند در این توطئه‌ها دست دارند.

پیمان استراتژیک میان آمریکا و افغانستان را مناسب با وضعیت امنیت و ثبات افغانستان نمی‌دانیم

وی در مورد پیمان استراتژیک میان آمریکا و افغانستان نیز گفت: ما پیمان استراتژیک میان آمریکا و افغانستان را مناسب با وضعیت امنیت و ثبات افغانستان نمی‌دانیم. حضور نیروهای آمریکایی و سایر کشورهای غربی را به صورت نظامی و امنیتی مخل آسایش و امنیت کشورهای منطقه تلقی می کنیم. حضور آنها باعث بی‌ثباتی و ناامنی است. باید ملت و دولت افغانستان هم نسبت به این پیمان حساس باشند و خطرات آن را در بی‌ثباتی و ناامنی منطقه در نظر بگیرند واجازه حضور مقامات بیگانه را در کشورشان و این منطقه حساس ندهند.

خبری رسمی از استقرار گروه‌های تروریستی در خاک آذربایجان دریافت نکرده‌ایم

وی در مورد انتشار اخباری مبنی بر اسکان منافقین در خاک جمهوری آذربایجان نیز گفت: خبر رسمی در مورد اینکه گروه‌های تروریستی مخالف ملت ما بخواهند در خاک آذربایجان مستقر شوند دریافت نکرده‌ایم. طبیعی است برخی رسانه‌ها بخواهند به منظور برهم زدن روابط خوب ایران و کشورهای همسایه اخباری منتشر کنند البته کشورهای همسایه نیز حتما ملاحظه روابط دو جانبه و ملاحظات امنیتی کشور ما را خواهند داشت. هیچ کشوری به خود اجازه نمی‌دهد تا اقداماتی انجام دهد تا امنیت کشور همسایه‌اش به خطر بیفتد زیرا اگر این موضوع به خطر بیفتد امنیت دو طرف خدشه‌دار می‌شود.

انگلیس بیش از این اسیر دست بازی‌های سیاسی آمریکا نشود

دولت انگلیس نسبت به رفع حصر تاجیک و آزادی وی اقدام کند

مهمان‌پرست در مورد اقدامات ایران برای پیگیری وضعیت نصرت‌الله تاجیک و تصمیم انگلیس برای استرداد وی به آمریکا گفت: ‌اصل بازداشت وی را اقدام غیرقانونی و در جهت بازی‌های سیاسی آمریکا برای به دام انداختن اتباع خودمان می‌دانیم .دولت انگلیس موظف است نسبت به آزادی او اقدام کند . به هیچ وجه ملت ما هر اقدامی که از طرف دولت انگلیس انجام شود و حقوق ملت ما را خدشه‌دار کند نخواهد پذیرفت. بنابراین بیش از این اسیر دست بازی‌های سیاسی آمریکا نشوند. دولت انگلیس باید با احساس مسوولیت نسبت به رفع حصر تاجیک و آزادی وی اقدام کند.

هیچ توافقی برای برقراری امنیت در خلیج فارس و خاورمیانه بدون حضور ایران به نتیجه نمی‌رسد

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره اخبار منتشر شده مبنی بر برگزاری کنفرانس امنیتی در ریاض درباره آینده و امنیت خلیج فارس و دعوت نکردن ایران در این کنفرانس گفت: تاکید می‌کنیم هیچ توافق و مجموعه‌ای برای برقراری امنیت در خلیج فارس و خاورمیانه بدون حضور و مشارکت کشورهای موثر مانند ایران به نتیجه نخواهد رسید.

به گزارش ایسنا، مهمان‌پرست در ابتدای این نشست مطبوعاتی فرا رسیدن هفته بسیج را گرامی داشت.

نظر شما :