هیگ: وضعیت سوریه با لیبی فرق دارد

۰۱ آذر ۱۳۹۰ | ۱۶:۵۷ کد : ۱۸۱۲۴ سرخط اخبار
وزیر امور خارجه انگلیس با تاکید بر لزوم وحدت میان مخالفان دولت سوریه اعلام کرد که هنوز زمان به رسمیت شناختن مخالفان فرا نرسیده است.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه لبنانی المستقبل، ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس در دیدار با برخی از مخالفان دولت سوریه عنوان داشت: مخالفان سوری باید بتوانند اختلافات خود را کنار بگذارند و به یک دیدگاه و موضع واحد درخصوص وضعیت سوریه برسند.

هیگ با اشاره به امکان تحمیل تحریم‌های جدید علیه سوریه طی هفته آینده، تاکید کرد که انگلیس قصد اقدام نظامی علیه سوریه را ندارد.

وی در این دیدار همچنین افزود که اعتراض‌ها در سوریه باید به دور از خشونت باقی بماند و جامعه جهانی باید از اعتراض‌های مردمی سوریه حمایت کند و حقوق اقلیت‌ها در سوریه به رسمیت شناخته شود.

وزیر امور خارجه انگلیس با تاکید بر اینکه انگلیس حامی مخالفان سوری است، عنوان داشت: هنوز وقت آن نرسیده که به صورت رسمی مخالفان سوریه را به رسمیت بشناسیم و به رسمیت شناختن مخالفان کماکان به صورت جزئی باقی خواهد ماند،‌ چراکه مخالفان گروه‌های مختلفی هستند و شورای واحد تشکیل نداده‌اند.

وی در ادامه افزود: وضعیت در سوریه با آنچه که در لیبی است، فرق دارد و به همین خاطر جامعه جهانی هنوز نمی‌تواند مخالفان را به صورت رسمی به رسمیت بشناسد.

وزیر امور خارجه انگلیس گفت: من معتقدم که کشورهای زیادی هستند که در گوشه و کنار جهان به مذاکره با مخالفان دولت سوریه می‌پردازند و ما نیز در راستای ادامه فشارها بر نظام سوریه اقدام به مذاکره با مخالفان دولت سوریه می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما با هم‌پیمانان اروپایی خود برای اعمال فشارهای بیشتر و تحریم علیه دولت سوریه در روزها و هفته‌های آینده تلاش خواهیم کرد.

ویلیام هیگ همچنین با مثبت خواندن تلاش کشورهای عربی برای برون‌رفت از وضعیت کنونی سوریه ادامه داد: ما به شکل تنگاتنگی با اتحادیه عرب در ارتباط هستیم و با نبیل العربی، دبیرکل این اتحادیه مذاکراتی داشته‌ایم و از تلاش‌هایی که این اتحادیه برای پایان دادن به وضع کنونی سوریه و طرح این اتحادیه اطلاع یافته و معتقدیم که اگر سوریه این طرح را نپذیرد، دچار اشتباه بزرگی شده است.

این مقام ارشد سیاست خارجه انگلیس همچنین عنوان داشت: ما ارتباط خود را با مخالفان سوریه ادامه خواهیم داد و در این خصوص نماینده‌ای برای هماهنگی با مخالفان و نیز اجرای گفت‌وگو و مذاکره با آنها انتخاب کرده‌ایم.

در این دیدار همچنین سران مخالفان دولت سوریه با مثبت خواندن دیدار خود با ویلیام هیگ عنوان داشتند که به مخالفت‌های خود ادامه خواهند داد.

هیثم مناع، رئیس کمیته "هماهنگی برای تغییرات دموکراتیک در سوریه" تصریح کرد‌: ما در این دیدارها مساله دخالت نظامی در سوریه و خطرهای آن را با مقامات سوریه و انگلیس در میان گذاشتیم.

رامی عبدالرحمان، مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز با مثبت خواندن دیدار خود با ویلیام هیگ عنوان داشت: ما در این دیدارها تاکید کردیم که باید حقایق موجود در سوریه به اطلاع همگان برسد.

وی در ادامه بیان داشت: در این دیدار همچنین مساله طرح کشورهای عربی برای پایان دادن به وضعیت موجود در سوریه و فرستادن نمایندگان کشورهای عربی به دمشق را مورد بحث و بررسی قرار دادیم.

نظر شما :