عبدالله گل: شاید ایران احساس تهدید می کند

۰۱ آذر ۱۳۹۰ | ۱۴:۱۴ کد : ۱۸۱۱۸ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی: عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه در تازه ترین موضع گیری خود در مورد فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی تاکید کرد ، باید دلایل تمایل تهران به ادامه فعالیت های هسته ای مورد تردیدش با وجود تحریم هایی که به شدت به اقتصاد ایران ضربه زده اند را بررسی کرد.

وی در گفت و گو با روزنامه گاردین با اشاره به توانمندی هسته ای اسرائیل که هنوز آن را تایید یا تکذیب نکرده است، گفت: این اهمیت دارد که خود را جای ایران بگذاریم و ببینیم که چه تهدید هایی را مشاهده می کند.
گفتنی است اظهار نظر گل در مورد فعالیت های هسته ای ایران یک هفته پس از آن مطرح می شود که آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش پرجنجالی را در مورد فعالیت های هسته ای ایران منتشر کرده که در آن احتمال تسلیحاتی بودن اهداف هسته ای ایران نیز مطرح شده است.

از سوی دیگر ترکیه کشوری بود که در سال گذشته تلاش ها ی دیپلماتیک فراوانی برای از بین بردن بن بست هسته ای ایران با غرب انجام داد. تلاش هایی که تا حدودی روابط آمریکا و ترکیه را نیز به چالش کشید چرا که ترکیه بیش از آنچه انتظار می رفت به ایران نزدیک شده بود.
به هر ترتیب رئیس جمهور ترکیه یادآور شده است که گروه های مختلف از قدرت در ایران وجود دارد و نمی توان گفت تنها یک قدرت در ایران وجود دارد. اما برای تضمین امنیت حفظ دیالوگ بین ایران و غرب آن هم به شکلی شفاف اهمیت دارد.
وی همچنین بار دیگ ربر موضع مخالف کشورش برای اقدام نظامی علیه ایران تاکید کرد. این در جالی است که احمد داود اغلو، وزیر امور خارجه ترکیه هفته پیش خاطرنشان کرده بود که ترکیه مخالف تسلیحات هسته ای در منطقه است.
 

نظر شما :