وضع تحریم‌های جدید آمریکا، کانادا و انگلیس بر ضد ایران

۰۱ آذر ۱۳۹۰ | ۱۳:۲۳ کد : ۱۸۱۱۵ سرخط اخبار
در ادامه موج جدید و هماهنگ کشورهای غربی و سازمان‌های به اصطلاح بین‌المللی برای متوقف ساختن برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران، آمریکا، کانادا و انگلیس تحریم‌های تازه‌ای را علیه نظام بانکی و صنعت نفت و پتروشیمی ایران وضع کردند.

به گزارش فارس به نقل از بی‌بی‌سی، کانادا و انگلیس نیز با هم‌صدا شدن با آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران، با تشدید فشارها تا زمان توقف برنامه هسته‌آی صلح آمیز ایران موافقت کردند.

بر این اساس، شب گذشته انگلیس اعلام کرد که مناسبات مالی خود با تمام بانک‌های ایران از جمله بانک مرکزی را قطع خواهد کرد. مقامات کانادا نیز از تحریم صنعت نفت و پتروشیمی ایران و ممنوعیت صدور هرگونه تجهیزات مرتبط با صنایع گاز و نفت این کشور خبر دادند.

جورج اوزبورن وزیر خزانه‌داری انگلیس روز گذشته اعلام کرد که تمام موسسات مالی و اعتباری این کشور از هرگونه همکاری اقتصادی و تجاری با تمام بانک‌های ایران از جمله بانک مرکزی این کشور منع شده‌اند. وی مدعی شد که اقدامات دولت ایران تهدیدی جدی برای امنیت ملی انگلیس و امنیت جامعه بین‌المللی است و اقدامات امروز ما برای توقف ایران در مسیر دستیابی به سلاح هسته‌ای می‌باشد. این اولین باری است که انگلیس هرگونه ارتباط مالی با تمام بانک‌ها و موسسات مالی ایرانی را ممنوع اعلام می‌کند. پیش از این برخی از بانک‌های ایران به اتهام تأمین مالی برنامه هسته‌ای نظامی ایران تحریم شده بودند.

کانادا نیز اعلام کرد که فروش هرگونه تجهیزات مرتبط با صنایع نفت، گاز و پتروشیمی به ایران را متوقف و ممنوع خواهد کرد. این اقدام کانادا در ادامه تحریم‌های صنعت نفت ایران از سوی آمریکا و با هدف جلوگیری از تبدیل نفت خام به محصولات پتروشیمی و بنزین در داخل کشور صورت گرفته است. این درحالی است که ایران مدت‌هاست در تولید بنزین برخی محصولات پتروشیمی به خودکفایی و صادرات رسیده است.

هیلاری کلینتون هم در رابطه وضع تحریم‌های جدید علیه ایران اظهار داشت: "پیام این تحریم‌ها روشن است. اگر ایران به سازش‌ناپذیری خود ادامه دهد، این کشور بیش از گذشته منزوی و تحت فشار خواهد بود. تصمیم‌های امروز آمریکا و متحدانش گام دیگری برای افزایش این فشارهاست."

وزیر خزانه داری آمریکا نیز در این کنفرانس مشترک مطبوعاتی با کلینتون به تمام بانک‌های بین‌المللی هشدار داد از هرگونه ارتباط مالی با ایران خودداری کنند و پیش از هرگونه مناسباتی، به عواقب آن بیاندیشند. "تیموتی گیتنر" همچنین به تمام شرکت‌های آمریکایی نیز نسبت به هرگونه ارتباط با ایران هشدار داد.

گفتنی است شب گذشته، مجمع عمومی سازمان ملل نیز دومین قطعنامه ضد ایرانی خود را طی هفته گذشته منتشر و در آن از وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرده است. این قطعنامه آمریکایی - کانادایی تنها با ۸۳ رأی موافق به تصویب رسید.



نظر شما :