ایهود باراک در واکنش به مواضع اخیر جامعه جهانی:

ناامید شدیم، دنیا نمی‌خواهد ایران را تحریم کند

۲۷ آبان ۱۳۹۰ | ۱۶:۰۲ کد : ۱۷۹۸۷ اخبار اصلی
ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل در تازه‌ترین موضع خود نسبت به اتخاذ تصمیمی قاطع از سوی جامعه جهانی علیه ایران ابراز ناامیدی کرد و گفت: «بعید می‌دانم جامعه جهانی برای اعمال تحریم‌های سنگین‌ علیه ایران مصمم باشد.»
ناامید شدیم، دنیا نمی‌خواهد ایران را تحریم کند
دیپلماسی ایرانی: یوکیو آمانو، روز پنج شنبه در حالی خبر از اعزام تیمی به ایران برای شنیدن پاسخ‌های ایران در برابر برنامه‌های هسته‌ای‌اش داد که ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل در تازه‌ترین موضع خود نسبت به اتخاذ تصمیمی قاطع از سوی جامعه جهانی علیه ایران ابراز ناامیدی کرد و گفت: «بعید می‌دانم جامعه جهانی برای اعمال تحریم‌های سنگین‌ علیه ایران مصمم باشد.»

این در حالی است که اخبار سه هفته اخیر رسانه‌های جهان مبنی بر تلاش مشترک وی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل برای حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران جنجال گسترده‌ای در رسانه‌های جهانی به پا کرده است. تصمیمی که علاوه بر ایجاد فضایی به شدت ملتهب به خصوص علیه اسرائیل، نشان از اختلاف‌های سنگین واشنگتن - تلاویو نیز دارد. چرا که از یک سو گفته می‌شود کاخ سفید به تلاویو ابلاغ کرده که با هر گونه حمله نظامی به ایران در وضعیت فعلی به شدت مخالف است و از سوی دیگر گفته است که تلاویو به ما قول داده است که قبل از انجام هر گونه حمله نظامی ما را مطلع کند. اما نتانیاهو هفته گذشته این اظهارات را رد کرد و گفت که به هیچ وجه قصد نداریم برای انجام حمله نظامی به ایران از امریکا اجازه بگیریم.

پس از اعلام گزارش ضد ایرانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اعلام این که به شواهدی دست یافته‌اند که حاکی از آن است که ایران به سمت ساخت سلاح هسته‌ای گام برداشته است و پیش‌بینی اعمال تحریم‌های سنگین علیه ایران از جمله تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، از آتش تند اسرائیل کاسته شد، به گونه‌ای که بسیاری از تحلیلگران این گونه تحلیل کردند که اخبار منتشر شده درباره نیت اسرائیل برای حمله به ایران جنجال تبلیغاتی‌ای بیش نبوده است تا آژانس برای اعلام گزارشی شدیداللحن علیه ایران آماده شود و شورای امنیت نیز برای اعمال تحریم‌های سنگین‌تری علیه ایران کاری از پیش ببرد. پس از قرائت گزارش یوکیو آمانو، ایهود باراک در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «جنگ بازی نیست. نمی‌توانیم به همین راحتی‌ها به فکر حمله نظامی به ایران باشیم.»

اما با گذشت کمتر از سه روز از اظهارات ایهود باراک اخباری منتشر شده مبنی بر این که ایالات متحده امریکا قصد ندارد علیه ایران اقدام به تحریم بانک مرکزی کند. مساله‌ای که نگرانی‌ اسرائیلی‌ها را بیشتر کرد و ثابت شد که فشارهای آنها به جامعه جهانی برای اعمال فشارهای بیشتر علیه ایران چندان هم کارساز نبوده است.

کارشناسان یکی از دلایل این ناکارامدی را وجود بحران شدید اقتصادی به ویژه در اروپا می‌دانند و می‌گویند که بیم آن می‌رود که با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران قیمت نفت شاهد افزایش بی‌سابقه‌ای شود و این مساله می‌تواند شوک تازه‌ای به بازارهای ملتهب جهانی وارد آورد. این در حالی است که اکنون کشورهای بحران‌زده اروپایی همچون یونان منابع انرژی خود را تنها از ایران تهیه می‌کنند.

روز سه‌شنبه جمعی از نمایندگان کنگره امریکا اعلام کردند که جامعه جهانی باید تحریم‌های جدیدی را متوجه ایران کند که به مردم و به خصوص جوان‌های ایرانی فشارهای چندانی وارد نیاورد. این خود دلیلی دیگر بر عقب‌نشینی جامعه جهانی در برابر اعمال فشارهای بیشتر علیه ایران و برنامه هسته‌ای آن محسوب می‌شود.

از سویی این گونه به نظر می‌رسد که بحث جنجالی وجود طرحی از سوی ایران برای ترور سفیر عربستان در امریکا و تلاش برای منفجر ساختن سفارت اسرائیل در واشنگتن نیز راه به جایی نبرده است و امریکا ضمن سکوت در این زمینه و عدم اتخاذ مواضعی صریح بر سر آن از آتش تند این بحران کاسته و موضوع را صرفا به عربستان سعودی واگذار کرده است. این اظهاراتی است که برخی از منابع نزدیک به دستگاه دیپلماسی امریکا به روزنامه النهار گفته‌اند.

احتمالا همه اینها باعث شده است تا ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل که سودای حمله نظامی به ایران همچنان ذهنش را به خود مشغول داشته است، در گفت‌وگو با رادیو سراسری اسرائیل بگوید: «سختی‌های بسیاری در یک‌پارچه ساختن اراده جهانی در برابر ایران وجود دارد. من گمان نمی‌کنم امکانی برای اعمال تحریم‌های بیشتر و شدیدتر علیه ایران از سوی جامعه جهانی وجود داشته باشد. اما با این حال همه تلاش خود را به کار می‌گیریم که مسئولان جهانی را قانع کنیم که تحریم‌های شدیدتر و ملموس‌تری برای توقف برنامه‌های هسته‌ای ایران اعمال کنند.»

باراک که در حال حاضر در اتاوا، پایتخت سیاسی کانادا به سر می‌برد همچنین مدعی شد: برنامه هسته‌ای ایران فقط متوجه اسرائیل نیست بلکه متوجه نظام جهانی نیز هست.»

وی باز هم استفاده از گزینه نظامی را دور از ذهن ندانست و گفت: «همان‌طور که اروپایی‌ها و امریکایی‌ها معتقدند احتمال استفاده از گزینه نظامی علیه ایران وجود دارد.»

این در حالی است که وزارت امور خارجه بریتانیا، که ابتدای هفته گذشته ویلیام هیگ، سکان‌دار آن استفاده از گزینه نظامی علیه ایران را دور از ذهن ندانسته بود با صدور بیانیه‌ای استفاده از هر گونه گزینه نظامی علیه ایران را رد کرد و گفت که همچنان به حل دیپلماتیک برنامه هسته‌ای ایران معتقد است.

در همین رابطه شبکه خبری الجزیره گزارش داد که منابع آگاه می‌گویند که منابع غربی به توافق رسیده‌اند تا بیانیه‌ جدیدی علیه ایران صادر کنند. منابع آگاه چهارشنبه شب به این شبکه گفته‌اند که کشورهای بزرگ بین‌المللی به توافق رسیده‌اند که در چارچوب گزارش پیش روی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتقادهای شدیدی را متوجه برنامه هسته‌ای ایران کنند.

دیپلمات‌های غربی همچنین به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که دیپلمات‌های کشورهای غربی برای بیانیه‌ جدید خود علیه ایران با چین و روسیه نیز به تفاهم رسیده‌اند.

یک دیپلمات آگاه که نخواست نامش فاش شود درباره محتوای این بیانیه گفت: «در این بیانیه از ایران خواسته خواهد شد تا گفت‌وگوهای جدی را با آژانس آغاز کند و به تعهداتش به طور کامل پایبند باشد. همچنین از آمانو خواسته خواهد شد که از کشورهای شورای امنیت بخواهد که نشستی را در ماه مارس بر سر ایران برگزار کنند.»

نظر شما :