تسهیل حمل‌ونقل در کریدور شمال-جنوب؛ گام مشترک آذربایجان و روسیه

۱۱ آبان ۱۴۰۴ | ۱۸:۳۷ کد : ۲۰۳۵۹۹۸ سرخط اخبار

باکو و مسکو اعلام کردند که پروژه مشترک بارنامه الکترونیکی را برای تسهیل و تسریع فرآیند حمل‌ونقل کالا در کریدور بین‌المللی «شمال-جنوب» اجرا خواهند کرد. این توافق با هدف کاهش زمان عبور از مرز و حذف ترافیک‌های مرزی در این شریان حیاتی صورت می‌گیرد.

به گزارش روزپلاس، در جریان سومین مجمع بین‌المللی دیجیتال خزر در کاسپیسک اعلام شد که پروژه بارنامه الکترونیکی توسط مسکو و باکو برای ساده‌سازی فرآیند حمل‌ونقل بار مشترک اجرا خواهد شد.

«ناتالیا زادونسکایا»، معاون بخش پروژه‌های بین‌المللی و دیجیتالی‌سازی «اداره کریدورهای حمل‌ونقل بین‌المللی» روسیه، اعلام کرد که مسکو و باکو قصد دارند به طور مشترک بارنامه‌های الکترونیکی حمل‌ونقل را توسعه داده و پیاده‌سازی کنند.

این مقام روسی اظهار داشت: «مسکو فعالانه با کشورهای عضو کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی «شمال-جنوب» همکاری می‌کند. به طور خاص، یک پروژه آزمایشی با آذربایجان برای استفاده از e-CMR (بارنامه بین‌المللی الکترونیکی کالا) در حال بررسی است. همچنین آذربایجان ما را به سمت استفاده از "مجوزهای الکترونیکی" (اشاره به مجوزهای ورود وسایل نقلیه باری به کشورهای خارجی) سوق می‌دهد.»

زادونسکایا تأکید کرد که فدراسیون روسیه از این ابتکار حمایت کرده و کاملاً مصمم به توسعه همکاری‌های روسیه و آذربایجان در این زمینه است.

منافع مشترک روسیه و آذربایجان

«امین قریبلی»، دانشیار گروه «اقتصاد بین‌الملل» دانشگاه دولتی اقتصاد آذربایجان (UNEC)، در گفتگو با خبرنگاران، در مورد اثرات مثبت مورد انتظار از اجرای بارنامه‌های الکترونیکی و «مجوزهای الکترونیکی» در رویه‌های گمرکی روسیه و آذربایجان توضیح داد.

وی در ابتدا گفت: «استفاده از بارنامه‌های الکترونیکی بدون شک حجم مبادلات تجاری بین روسیه و آذربایجان را تسهیل و در نتیجه تسریع خواهد کرد، زیرا زمان عبور کامیون‌ها و قطارهای باری از مرز کاهش می‌یابد. درواقع، این یک راه‌حل بسیار ضروری است، زیرا هر از گاهی در مرز روسیه و آذربایجان ترافیک ایجاد می‌شود که البته، این مشکل حمل‌ونقل، خود گواهی بر تشدید حمل‌ونقل بار بین دو کشور است.»

امین قریبلی افزود: «اجرای سیستم اسناد الکترونیکی مدت‌ها بود که احساس می‌شد، به ویژه اینکه هر ساله حجم کالاهایی که به صورت ترانزیتی از طریق آذربایجان در امتداد کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب حمل می‌شود، در حال افزایش است. زمانی که کریدور شمال-جنوب با ظرفیت کامل راه‌اندازی شود، نیاز به عبور سریع از مرزها چندین برابر خواهد شد.»

تسهیل تجارت و بهبود جذابیت سرمایه‌گذاری

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: «همچنین، من معتقدم که این امر جذابیت سرمایه‌گذاری کشورهای ما را بهبود می‌بخشد. ما می‌بینیم که امروز یک رقابت بین دولت‌های منطقه‌ای در جریان است: بزرگترین بازیگران بازارهای مالی جهانی به دنبال نقدینگی هستند، که به ویژه به معنای یافتن کشورهایی است که بتوان با سودآوری در اقتصاد آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد. امکان عبور سریع از مرز روسیه و آذربایجان، سود حاصل از سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای مرتبط با لجستیک در هر دو کشور را افزایش می‌دهد. همچنین، اسناد الکترونیکی علاوه بر تسهیل روابط تجاری، به همکاری‌های صنعتی نیز کمک خواهد کرد.»

باکو؛ پیشگام دیجیتالی‌سازی برای تبدیل شدن به هاب منطقه‌ای

این دانشیار دانشگاه با اشاره به اینکه آذربایجان در اینجا مبتکر پیاده‌سازی نوآوری‌ها است، توضیح داد: «روسیه یکی از بزرگترین شرکای تجاری آذربایجان است. امکان واردات سریع محصولات به روسیه بسیار مهم است، به خصوص در فصل پاییز که ما میوه به بازار روسیه صادر می‌کنیم. ترافیک در چنین شرایطی بسیار نامطلوب است. علاوه بر این، آذربایجان امروز درصدد تبدیل شدن به یک هاب حمل‌ونقل منطقه‌ای است و در این شرایط، نیاز به ساده‌سازی رویه‌های گمرکی در تمام مسیرهای فرامرزی دارد.»

این کارشناس تأکید کرد: «هرچه زودتر فناوری‌های جدید پیاده‌سازی شوند، آذربایجان سریع‌تر در حمل‌ونقل بین‌المللی مزیت کسب خواهد کرد. چنین وظیفه‌ای برای دولت ما تعیین شده است؛ وظیفه دیجیتالی‌سازی کریدورهای حمل‌ونقل شرق-غرب و شمال-جنوب. آذربایجان با پیشنهاد استفاده از اسناد الکترونیکی به روسیه، در حال اجرای استراتژی اقتصادی خود است.»

وی در پایان نتیجه‌گیری کرد: «در اینجا باید به عامل رقابت بین شاخه‌های کریدور حمل‌ونقل شمال-جنوب نیز اشاره کرد، زیرا یک جاده موازی از طریق قزاقستان و ترکمنستان وجود دارد. پیاده‌سازی فناوری‌های دیجیتال به آذربایجان این امکان را می‌دهد که رقابت‌پذیری شاخه غربی کریدور را افزایش دهد و آن را به گزینه‌ای راحت‌تر و با چشم‌اندازهای جذاب‌تر تبدیل کند. و ما می‌بینیم که در سال‌های اخیر، حمل‌ونقل در شاخه غربی شمال-جنوب به طور مداوم در حال رشد بوده است. از آنجایی که تقاضای بالایی برای این مسیر وجود دارد، آذربایجان به بهبود آن، از جمله از طریق به کارگیری اسناد الکترونیکی، علاقه‌مند است.»


نظر شما :