بازگشت سوم

۳۱ فروردین ۱۳۸۷ | ۲۱:۴۳ کد : ۱۷۸۲ اخبار اصلی
سیلویو برلسکونی، غول رسانه های ایتالیا به صحنه سياسى بازگشت
بازگشت سوم
سیلویو برلسکونی، غول رسانه های ایتالیا پس از پیروزی در انتخابات عمومی روز دوشنبه چهاردهم آوریل به سرعت به سمت تشکیل دولت جدید ایتالیا را گام برداشت تا به جنگ مشکلات فراوان ایتالیا برود.
 
برلسکونی که یکی از پولدارترین مردان ایتالیا به حساب می آید در 29 سپتامبر سال 1936 در ایتالیا به دنیا آمد. وی یکی از شرکای شرکت فینیوست است که یکی از بزرگترین شرکت های خصوصی ایتالیا به حساب می آید. وی همچنین در میان رسانه های ایتالیا نیز سهم زیادی دارد و سه شبکه ملی این کشور به وی اختصاص دارد. به طور کلی می توان گفت که نیمی از رسانه های ایتالیا در انحصار برلسکونی است.
همچنین وی از سال 1986 ریاست باشگاه آ.ث میلان را نیز عهده دار است. نشریه فوربز برلسکونی را دومین مرد ثروتمند ایتالیا شناخته است که دارایی های وی به 9.4 میلیارد دلار در سال 2008 رسیده است. این رقم وی را نودمین مرد ثروتمند جهان کرد. میکل فررو، اولین مرد ثروتمند ایتالیا که در رده پنجم جهان قرار دارد در سال 2008 ، 11 میلیارد دلار دارایی داشت.
 
این مرد 71 ساله با چالش های زیادی از نجات خط هوایی آلیتالیا تا نجات ناپل از زیر زباله های جمع آوری نشده رو به رو است.
 
یکی از اولین اقدامات وی برای آغاز اصلاحات در ایتالیا تشکیل کابینه ای خواهد بود که وی در برنامه تبلیغاتی انتخاباتی خود قول داده بود حداقل 4 زن را در کابینه خود جای دهد. وی همچنین اعلام کرده بود که اولین جلسه هیات دولت در ناپل برگزار خواهد شد. وی گفت که من در منطقه ناپل دفتر کاری پیدا کرده ام و تا زمانی که راه حلی بنیادی برای مشکل این منطقه پیدا نشود هفته ای سه روز در این منطقه خواهم ماند.
 
پیش بینی می شود استفانیا پرستیجیاکامو، به عنوان وزیر مسائل اروپا، مارا کارفاگنا، که پیش از این به عنوان ملکه زیبایی ایتالیا انتخاب شده بود و مجری برنامه های تلوزیونی است به عنوان وزیر خانواده انتخاب شود.
 
برلسکونی در اولین مصاحبه مطبوعاتی خود پس از انتخابات روز گذشته با چهره ای بسیار آرام به شوخی به خبرنگاران گفت که از آنجا که من بسیار جوان هستم مردم ایتالیا من را انتخاب کردند. اما وی همچنین متذکر شد که ماه ها و سالهای سختی پیش رو قرار دارد.
 
سیلویو برلسکونی با به دست آوردن 37 درصد از آرا توانست بر رقیب خود والتر ولترونی،که پیش از این شهردار رم بود پیروز شود.
 
نتایج انتخابات ایتالیا نشان می دهد که برای اولین بار از زمان جنگ جهانی دوم، کمونیست ها نتوانستند حتی یک کرسی در پارلمان این کشور به دست آورند و بزرگترین بازنده این کارزار رقابتی بودند، فائوستو برتینوتی، رهبر حزب چپ که تا دوماه پیش ریاست مجلس نمایندگان را برعهده داشت از سمت خود استعفا داد.
 
روزنامه چپ گرای رپابلیک نوشت انتخابات اخیر مانند یک سونامی منظره سیاسی ایتالیا را تغییر می دهد.
یکی دیگر از تغییراتی که انتخابات اخیر ایتالیا شاهد آن بود این بود که از هر 10 نفر شرکت کننده در این انتخابات 8 نفر یا به حزب برلسکونی رای داده بودند و یا به حزب والتر ولترونی، رای داده بودند. این آمار نشان می دهد که ایتالیا نیز مانند بسیاری از کشورهای اروپایی به سمت سیاست دو حزبی پیش می رود. پیش از این با وجود دو حزب قدرتمند در عرصه رقابت های سیاسی همواره این احزاب کوچک بودند که صحنه سیاسی ایتالیا را دچار نابسامانی می کردند چراکه احزاب بزرگ برای تشکیل دولت نیازمند ائتلاف با احزاب کوچک بودند.
 
برنامه های اقتصادی
اولین برنامه های دولت وی که به نظر می رسد که اوایل ماه میلادی آینده تشکیل شود، پس از نجات آلیتالیا و جمع آوری زباله ها در ناپل، کاهش مالیات ها، فروش دارایی های عمومی برای کاهش کسری بودجه خواهد بود.
 
وضعیت اقتصادی ایتالیا روزهای سختی را پشت سر می گذارد. افزایش تورم که گریبانگیر کشورهای اروپایی شده است بیشتر از سایر کشورهای منطقه یوروو ایتالیا را تحت تاثیر قرار داده است و در حال حاضر ایتالیا بیش از سایر کشورهای این منطقه با افزایش تورم رو به رو است و این درحالی است که رشد اقتصادی این کشور نیز در مقایسه با سایر کشورهای منطقه یوروو کمتر است.
 
روابط بین الملل
سیلویو برلسکونی پس از انتخابات در اولین دیدار خود قرار است تا فردا 17 آوریل پذیرای ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه باشد. برلوسکونی در دور پیشین نخست وزیر خود روابط خوبی با رییس جمهور روسیه برقرار کرده بود.
 
ولاديمير پوتين، رئيس جمهورى روسيه قصد دارد شخصا پيروزى سيلويو برلوسکونى در انتخابات پارلمانى ايتاليا را به وى تبريک بگويد و بار ديگر روابط گرم و صميمانه خود را با وى از سر بگيرد. رهبران دو کشور طى مراسم شام رسمى در مورد دورنماى روابط روسيه و ايتاليا به گفتگو خواهند پرداخت.
 
برلسکونی روز گذشته در کنفرانس مطبوعاتى  خود بر اهميت روابط دوستانه خود با ولاديمير پوتين تاکيد کرده و گفت که  اين دوستى هم به نفع روسيه و هم به نفع ايتاليا است.
 
به اعتقاد کارشناسان، روابط دو کشور با بازگشت برلوسکونى به عرصه سياست و نزديکى ديدگاههاى پوتين و ديميترى ميدويديف، رئيس جمهورى جديد روسيه، بيش از پيش تقويت خواهد شد.
 
در جريان ملاقات رهبران دو کشور روابط دو جانبه، از جمله دورنماى همکاريهاى روسيه و ايتاليا در عرصه هاى مختلف مورد بررسى قرار خواهد گرفت.
کارشناسان از هم اکنون ترديدى در خصوص توسعه روابط دو جانبه مسکو و رم در آينده ندارند.
 
از طرف دیگر به نظر می رسد روابط ایتالیا و آمریکا نیز روند بهتری را پیش رو داشته باشد. روابط ایتالیا و آمریکا که در دوره پرودی رو به سردی گذاشته بود اکنون به بازگشت دوباره برلسکونی به قدرت نیروی تازه ای خواهد یافت و ایتالیا نیز دوباره مانند فرانسه و آلمان به جمع حامیان سیاست های آمریکایی می پیوندد.
 
مارتین شولتس، رئیس فراکسیون سوسیالیست‌ها در پارلمان اروپا، معتقد است که با انتخاب برلوسکونی، پارلمان اروپا با دشواری‌هایی روبه‌رو خواهد شد که پیشتر در زمان نخست‌وزیری برلوسکونی با آن درگیر بود. این عضو حزب سوسیال دموکرات آلمان معتقد است که ، با وجود برلوسکونی‌، میان پارلمان اروپا و ایتالیا در زمینه‌ی مبارزه با جنایات و تروریسم کشمکش به‌وجود خواهد آمد.
 
شولتس ادامه می‌دهد که زمانی که ثروتمندترین مرد ایتالیا و صاحب بزرگترین رسانه‌های جمعی، ریاست دولت را به عهده بگیرد، این برای دموکراسی خطرناک است
 
ایتالیا پیش از این دوره نخست وزیر برلسکونی را تجربه کرده است اما به نظر می رسد شرایط کنونی ایتالیا نیازمند چهره ای جدید از برلسکونی است تا بتواند از مشکلات پیش روی ایتالیا تا حدودی بکاهد.

نظر شما :