اقدام نظامی احتمالی علیه ایران قریب‌الوقوع نیست

۱۸ آبان ۱۳۹۰ | ۱۷:۲۱ کد : ۱۷۷۲۱ سرخط اخبار

رسانه‌های رژیم صهیونیستی در تداوم لفاظی‌های جنگ ‌طلبانه‌شان علیه ایران اعلام کردند که " شدت غیرمنتظره " لحن گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌یی ایران باعث می‌شود که اسراییل در آینده نزدیک به فکر اقدام نظامی احتمالی علیه ایران نباشد.

به گزارش ایسنا، کانال‌های 2 و 10 رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه گزارش دادند که گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی "چند هفته یا چند ماه" به این رژیم وقت می‌دهد تا ببیند آیا جامعه بین‌المللی "تحریم‌های فلج کننده" علیه ایران اعمال می‌کند یا خیر.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه گزارش جنجالی خود را که از هفته‌ها پیش خبر آن در رسانه‌های غربی مطرح شده بود منتشر کرد و در آن اتهاماتی را درباره نظامی بودن برنامه‌ هسته‌یی ایران مطرح کرد.

در گزارش آژانس ادعا شده است که ایران در گذشته فعالیت‌هایی را درباره تولید یک دستگاه انفجاری هسته‌یی انجام داده است.

در این میان دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از اظهارنظر درباره این گزارش خودداری کرد و گفت که در حال بررسی آن است.

ایهود باراک، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی چند ساعت پیش از انتشار این گزارش تاکید کرد که رژیم صهیونیستی "هنوز درباره یک اقدام نظامی علیه ایران تصمیم نگرفته است و ما خواستار جنگ نیستیم".

آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه گفت که تنها تحریم‌های فلج کننده علیه بانک مرکزی و صنعت نفت و گاز ایران می‌تواند تهران را به توقف فعالیت‌های هسته‌یی‌اش مجبور کند.

لیبرمن در گفت‌وگو با یک روزنامه صهیونیستی مدعی شد: اگر پس از انتشار گزارش آژانس آمریکا برای اعمال تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران دست به کار نشود این به این مفهوم است که آمریکا و غرب یک ایران هسته‌یی را پذیرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری آلمان ، سخنگوی نتانیاهو اعلام کرد که رژیم صهیونیستی قبل از بررسی نتایج گزارش جدید آژانس به آن واکنش نشان نخواهد داد.

مارک رگو، سخنگوی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شب سه‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت که هیچ گونه "واکنش خودکاری" نسبت به این گزارش وجود ندارد.

مقامات رژیم صهیونیستی امیدی به اینکه انتشار این گزارش به اعمال تحریم ‌های شدیدتر به ایران اعمال شود ندارند.

یکی از محققان ارشد موسسه مطالعات امنیت ملی اسراییل در این باره گفت که به تحریم‌های شدیدتر علیه ایران نیاز است، اما تا زمانی که کشورهای غربی اصرار داشته باشند این تحریم‌ها را از طریق شورای امنیت سازمان ملل به دست آورند مخالفت‌های روسیه و چین احتمال وقوع این امر را بسیار کم می‌کند.

ایهود باراک نیز در گفت‌وگو با رادیو اسراییل گفت‌ که نسبت به این که جامعه بین‌المللی دست به اقداماتی بزند و پس از انتشار گزارش آژانس تحریم‌های شدیدتری را علیه ایران اعمال کند "خوشبین" نیست.

به گزارش ایسنا نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز گزارش مدیرکل آژانس درباره ایران را تکراری و سیاسی خواند و گفت: آمانو با تکرار ادعاهای قبلی، فضای سازنده ایجاد شده به ویژه در چند ماه گذشته میان ایران و آژانس را خدشه‌دار کرد.

علی‌اصغر سلطانیه در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی هسته‌یی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با اشاره به انتشار گزارش یوکیا آمانو درباره ایران و ضمیمه‌ای که به این گزارش الحاق شده است گفت: برای انتشار مواردی مثل آن‌چه در ضمیمه گزارش مدیرکل آمده است باید قبلا با کشور مورد نظر مورد بحث قرار گیرد اما مدیرکل آژانس بدون رعایت این روند اقدام به انتشار این ادعاهای بی‌اساس کرده است.

وی گفت: گزارش آمانو درباره ایران غیرحرفه‌ای، غیرمتوازن و سیاسی است.

وی ادامه داد: مدیرکل آژانس تحت فشار چند کشور غربی از جمله آمریکا، این گزارش را به این شکل منتشر کرده است.

نماینده دائم ایران در آژآنس گفت: مطلب جدیدی درباره ادعای ابعاد احتمالی نظامی در این گزارش نیست و صرفا مطالب تکراری گذشته که عمدتا ذیل مطالعات ادعایی مطرح می‌شده در این گزارش آمده است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران پیش از این در 117 صفحه با ارایه پاسخ‌های دقیق ثابت کرده است که اسناد این ادعاها بی اساس و جعلی است. آژانس در سال 2007 به دلیل ممانعت آمریکا در ارایه اصل اسناد به ایران، به این اقدام امریکا اعتراض کرد. آژانس ارایه نشدن اصل اسناد به ایران را موجب خدشه دار شدن وظیفه و اعتبار آژانس عنوان کرد. همچنین آژانس اصالت نداشتن این اسناد را اعلام کرده بود، این در حالی است که یوکیا آمانو، این مسایل مهم را از دیدگاه آژانس به کلی نادیده گرفته است.

ژسلطانیه گفت: آمانو با تکرار ادعاهای قبلی، فضای سازنده ایجاد شده به ویژه در چند ماه گذشته میان ایران و آژانس را خدشه دار کرد.

وی اظهار کرد: یک هفته قبل از انتشار گزارش مدیر کل آژانس بر خلاف اساسنامه آژانس، نسخه‌ای از ضمیمه پیوست شده به گزارش را در اختیار پنج عضو دائم شورای امنیت قرار داده است که این اقدام تخلفی آشکار از روح اساسنامه آژآنس است که همه اعضا را برابر می‌داند و در واقع هیچ امتیاز خاصی برای گروهی از کشورها قایل نیست.

وی این اقدام مدیر کل آژانس را بدعتی خطرناک دانست و گفت: بدون شک اکثریت کشورهای عضو آژانس نسبت به این اقدام به شدت اعتراض کرده و چالش جدی را رو به روی مدیرکل قرار خواهد داد.

نماینده دائم ایران در آژانس با بیان این که ادعاهای مطرح شده در گزارش اخیر علیه ایران با توجه به این واقعیت که فعالیت‌های هسته‌یی ایران کاملا تحت نظارت آژآنس است و صدها بازرسی سرزده از مراکز و فعالیت‌های هسته‌یی ایران صورت می‌گیرد، بی اعتباری آن‌ها را ثابت می‌کند افزود: این گزارش با روند بازرسی‌ها و نظارت‌های آژانس در ایران در تناقض آشکار است.

سلطانیه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسوول به طور مستمر به فعالیت‌های صلح آمیز خود ادامه می‌دهد و قطعا همان طور که بی اساس بودن ادعاهای بی شمار قبلی ثابت شد این بار هم ره به جایی نخواهند برد.

نماینده دائم ایران در آژانس از نامه فریدون عباسی رییس سازمان انرژی اتمی در هفته گذشته به یوکیا آمانو مدیر کل آژانس خبر داد و به ایسنا گفت: ایران در این نامه بار دیگر آمادگی خود را برای انجام مباحث کارشناسی در رفع ابهامات اعلام کرده است، اما اقدام مدیر کل در انتشار ضمیمه نشان می‌دهد برخی کشورها با فشار سیاسی، مانع انجام فعالیت و وظیفه حرفه‌ای آژآنس می‌شوند.



نظر شما :