حمله به ایران بازی با آتش است

۱۸ آبان ۱۳۹۰ | ۱۷:۱۶ کد : ۱۷۷۱۹ اخبار اصلی
حسین رویوران، کارشناس مسائل بین المللی در گفتاری برای دیپلماسی ایرانی به انگیزه‌های اسرائیل در تهدید و فضا سازی علیه ایران می‌پردازد و معتقد است در صورت حمله به ایران جنگی بین المللی به راه خواهد افتاد.
حمله به ایران بازی با آتش است
دیپلماسی ایرانی: فضای تهدید و حمله و مطرح کردن امکان حمله نظامی‌به ایران از سوی اسرائیل، به چند دلیل صورت می‌گیرد. اولا این فضا سازی برای اسرائیل دلایل داخلی دارد. چرا که اسرائیل در داخل این کشور با یک جنبش اجتماعی روبرو است. این جنبش اجتماعی در اسرائیل بسیار جدی است و حاکمیت احزاب فعلی را زیر سوال برده است. در واقع نه جناح چپ و نه راستگرایان اسرائیل این جنبش را تحت کنترل ندارند. بنابراین جریان سیاسی جدیدی است که تحت تاثیر بهار عربی در خاورمیانه شکل گرفته است. این جنبش مدتی راکد شده بود ولی پس از مدتی عدم فعالیت بار دیگر هفته گذشته به صحنه بازگشتند و تحت عنوان بازگشت به خیابان فعالیت مجدد خود را شروع کرده اند.  این جنبش زمانی متوقف شد که عملیات ایلات صورت گرفت که در آن مبارزان فلسطینی از شبه جزیره سینا به اتوبوس حامل سربازان اسرائیلی در منطقه ایلات واقع در مرز مشترک فلسطین اشغالی و مصر حمله کردند و  8 اسرائیلی کشته شدند. این مسئله نشان می‌دهد که در اسرائیل دغدغه دولت، احزاب و حتی این جریان جدید اجتماعی امنیت است. زمانی که امنیت اسرائیل مورد چالش قرار گرفت این جنبش نیز از کار افتاد و منفعل شد. بنابراین امنیت اسرائیل نقطه ضعف این جنبش است. به همین دلیل روزی که اینها اعلام کردند که به خیابان بازمی‌گردند دولت اسرائیل حمله به غزه را آغاز کرد. یعنی دولت اسرائیل تلاش می‌کند مدیریت صحنه را به گونه ای ترتیب دهد که شرایط ناامنی وجود داشته باشد. از آنجا می‌داند امنیت دغدغه این جنبش است تلاش می‌کند شرایط امنیتی ایجاد کند تا این جنبش مجددا فعالیت خود را آغاز نکند. گرچه این جنبش این بار رفتار متفاوتی از خود نشان داده است و علی رغم حمله به غزه برنامه‌های این جنبش اگرچه در بئر السعب به دلیل نزدیکی به غزه و احتمال حمله به این شهر تعطیل شد  ولی در بقیه شهرها این جنبش برنامه‌های خود را برپا کرد. این نشان می‌دهد که این جنبش جدید تا حدی از این دغدغه امنیتی عبور کرده است.

بحث بعدی که در مورد فضاسازی اخیر اسرائیل در مورد حمله به ایران باید مورد توجه قرار داد، این است که اسرائیل دچار سرخوردگی است. اسرائیل احساس می‌کند توان هسته ای ایران حتی در بعد صلح آمیز آن برای اسرائیل تهدید آمیز است. به این دلیل اسرائیل اعلام کرده است که به تاسیسات هسته ای ایران حمله می‌کند. اما شرایط به گونه ای است که اسرائیل جرات حمله به ایران را ندارد. اسرائیل اعلام کرد که از طریق لابی‌ها به آمریکا فشار می‌آورد و آمریکا به ایران حمله می‌کند. در صورتی که چنین اتفاقی رخ نداد. اسرائیل تلاش کرد که با اقدامات اطلاعاتی امنیتی برنامه هسته ای را متوقف کند و موساد و سیا با هم همکاری کردند و ترور دانشمندان هسته ای ایران را در دستور کار قرار دادند ولی علیرغم این ترورها و دیگر اقدامات اطلاعاتی امنیتی اسرائیل و آمریکا برنامه هسته ای ایران متوقف نشد. همچنین آمریکا و همپیمانان آن تلاش کردن که با اعمال 4 بسته تحریم علیه ایران، برنامه هسته ای ایران را دچار مشکل کنند ولی عملا این برنامه متوقف نشد. بنابر این در نهایت نوعی سرخودرگی برای اسرائیل ایجاد شد و این کشور با افزایش گفتمان حمله به ایران سعی می‌کند بر ناکامی‌های خود در قبال سرپوشی قرار دهد.  

اما باید توجه داشت که اولا هرگونه حمله به ایران چه از طرف اسرائیل و چه از سوی آمریکا قطعا با واکنش جدی ایران روبرو خواهد شد. این واکنش در برگیرنده اسرائیل و آمریکا خواهد بود. هرگونه حضوری که در نیروهای آمریکای و اسرائیلی در منطقه دارند می‌تواند در معرض حمله ایران قرار بگیرد. این به این معناست که چنین جنگی دو طرفه نخواهد بود، بلکه جنگی بین المللی به راه خواهد افتاد که کشورهای متعدد درگیر هستند. این نشان می‌دهد این فرایندی که اسرائیل و آمریکا آغاز کرده اند فرایندی است که امنیت کل منطقه را تهدید می‌کند. این که ایران به شورای امینت نامه داده و به ضرس قاطع اعلام می‌کند که این رفتار تهدیدی علیه امنیت بین المللی است و شورای امنیت باید به سرعت جلوی آن را بگیرد، دال بر این است که ایران می‌داند ابعاد و دامنه این گونه مسائل به کجا خواهد رسید و این بازی با آتش است. بنابراین سازمان ملل و شورای امنیت به عنوان حافظ و مدافع صلح و امنیت بین المللی باید جلوی این اتفاق را بگیرد.

 

نظر شما :