آیا امریکا از پیامدهای تحریم بانک مرکزی آگاه است؟

۱۵ آبان ۱۳۹۰ | ۱۲:۴۰ کد : ۱۷۶۳۸ اقتصاد و انرژی
برخی تحلیلگران سیاسی غرب با توجه به احتمال تحریم بانک مرکزی ایران از سوی امریکا و اروپا می گویند، رسیدن به این مرحله از تحریم ها می تواند زمینه ساز تنش هایی در منطقه و آغاز بحران هایی تازه باشد.
آیا امریکا از پیامدهای تحریم بانک مرکزی آگاه است؟
دیپلماسی ایرانی: امریکا و اروپا و حتی متحدان منطقه ای آنها نظیر عربستان و قطر و امارات و... بیش از آنچه از مداخله غرب در سوریه می هراسند، از کشیده شدن دامنه جنگ به ایران در هراس اند. ایران اگرچه طی سال های اخیر با مشکلات سیاسی داخلی و بحران اقتصادی روبرو بوده است ولی از چشم هیچ ناظری پنهان نیست که دستاوردهای نظامی ایران و شکل نفوذ این کشور در مناطق اطراف آنقدر چشمگیر بوده که حتی بدون در گرفتن مجادلات لفظی میان ایران و غرب نیز، هراس به دل ها می انداخت و باعث می شد اطرافیان حساب ویژه ای روی ایران باز کنند و آن را به مثابه یک قدرت منطقه ای بپذیرند.

بالا گرفتن غائله میان ایران و غرب این ترس را مجددا دامن زده است که درگیری تازه ای منطقه را دربر بگیرد. براساس شواهد و قرائن موجود و با درنظر گرفتن موقعیت کنونی ایران، این درگیری – اگر رخ دهد - متفاوت از همه منازعاتی خواهد بود که تا حال مشاهده شده است و بدون شک نه تنها دود آن بلکه آتش اش نیز دامن همسایگان را خواهد گرفت. این درحالی است که عراق و افغانستان به تدریج درحال پاکسازی از نیروهای خارجی هستند و این مسئله برای بسیاری از تندروهای غربی گران آمده است که چرا با خروجی این چنین، زمینه را برای حضور و قدرت گیری ایران در این مناطق آماده می کنید.

اکنون با بالاگرفتن جنگ لفظی بین تهران و واشنگتن و همنوایی برخی دولت های اروپایی و خاورمیانه ای با امریکا، اسرائیل نیز بار دیگر به روش همیشگی خود رجوع کرده و تهدید به حمله نظامی کرده و تهران هم در برابر تهدیدهایی این چنین، سیاست تهاجمی را اتخاذ کرده است. یقینا امریکا و اسرائیل از هزینه های هرگونه جنگ با ایران آگاهند و نیک می دانند که پیامدهای چنین خبطی چه اندازه است و چه میزان منافع و آرامش آنها را در مناطق دور و نزدیک برهم می ریزد.

جنگ با ایران در شرایط کنونی آنقدر غیرمنطقی است که تنها از افراطیون جمهوری خواهی چون جورج بوش انتظار می رود. سیاست های ضد ایرانی باراک اوباما مبتنی بر حفظ فشار بر تهران تا زمان انتخابات ریاست جمهوری در امریکاست. او به هیچ وجه دوست ندارد آغازگر جنگی باشد که درجه محبوبیت او و بحران اقتصادی امریکا را به سراشیبی بیندازد و خود را در باتلاقی کاملا پیدا و ‌آشکارغرق سازد.

در این اوضاع، برخی تحلیلگران معتقدند که در صورت اعمال تحریم های جدید علیه تهران، این تحریم ها شامل بانک مرکزی خواهد شد و چنین تحریمی می تواند به تلافی جویی از سوی تهران منجر شود و گره ها و دردسرهای تازه ای را از جانب ایران برای امریکا و اسرائیل به وجود بیاورد.

هافتینگتون پست هفته پیش در تحلیلی در این باره نوشت: قبل از اینکه واشنگتن بخواهد دست به چنین مخاطره‌ای بزند بهتر است هدف نهایی را از اعمال تحریم‌ها مشخص کرد. تحریم بانک مرکزی ایران کار ساده ‌ای نیست و ممکن است قیمت نفت را بالاتر ببرد.  از آنجا که ایران بیش از ۳۰ سال انواع و اقسام تحریم‌ها را تجربه کرده، دیگر نمی‌توان انتظار داشت که هرگونه تحریمی بتواند فی الفور نظام حاکم بر این کشور را واژگون سازد.

این روزنامه امریکایی نوشت: سوال مهم این است که بعد از اینکه تمام تلاش‌ها به نتیجه ‌ای نرسید آن وقت احتمالا وضعیتی مانند عراق پیش خواهد آمد و امریکا دچار جنگی می شود که پایه و اساسی ندارد. واشنگتن باید تمام فرضیات و احتمالات را در قبال تحریم‌ها بررسی کند و بعد از مطالعه دقیق مسائل ببینند آیا می‌توان با اعمال تحریم‌ها به دستاوردهای مطلوب و دلخواه برسد یا نه؟

در اینکه احتمال نزدیک به یقین وجود دارد که تهران پس از انتشار گزارش ضد ایرانی آژانس انرژی اتمی، بار دیگر در معرض تحریم های تازه قرار بگیرد تردیدی نیست اما بن بستی که طی سال های گذشته از رهگذر تحریم ها بوجود آمده و نیز خطرات ناشی از تحریم بانک مرکزی ایران، مواردی است که واکنش های تهران را غیرقابل پیش بینی کرده است.

تحریم بانک مرکزی را می توان یک قدم مانده به جنگ توصیف کرد و اگر این تحریم اتفاق بیفتد، باید پیش بینی هایی هم برای عواقب و رویدادهای پس از آن داشت. البته امریکایی ها با افزایش فشار بر ایران طی هفته های گذشته زمینه را برای این دست تحریم های تازه آماده کرده اند و آن را حربه ای مناسب برای فروخواباندن اعتراضات لابی های یهودیان ضد ایران در امریکا در آستانه انتخابات تلقی می کنند. با این حال پیامدهای منطقه ای چنین اقدامی در کنار احتمال افزایش بهای نفت و موضع گیری چین و روسیه درباره این تصمیمات، از جمله هزینه هایی است که غرب با آن روبرو خواهد شد و بنابراین می بایست ضمن مهار ایران، فکری هم به حال بسامدهای تحریم ها در منطقه داشته باشد.

 

نظر شما :