چراغ سبز کنگره به تحریم بانک مرکزی

۱۲ آبان ۱۳۹۰ | ۱۴:۵۴ کد : ۱۷۵۹۲ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی :با گذشت دو هفته از جدی تر شدن موضوع تحریم بانک مرکزی ایران با توجه به اتهام زنی وزارت دادگستری آمریکا به سپاه قدس جمهوری اسلامی در دست داشتن در طرح ترور سفیر عربستان، کمیته کنگره‌ای ایالات متحده به تحریم بانک مرکزی رای مثبت داد.
پس از اینکه ایالات متحده انگشت اتهام در مورد طرح ترور الجبیر در واشینگتن را به سوی ایران نشانه رفت،‌مقامات جمهوری اسلامی این ادعا را بی اساس توصیف کرد اما در همان زمان اوباما به همراه اعضای کابینه‌اش تهدید کرد که ایران بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد و به طور مشخص از تحریم بانک مرکزی سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز اکنون موضوع افزایش تحریم‌ها علیه ایران به خصوص تحریم بانک مرکزی در کنگره پذیرفته شده و شانس زیادی وجود دارد که مجلس نمایندگان آمریکا نیز به زودی به آن رای مثبت بدهد. گزارش‌ها حاکی از آن است که قانونگذاران در مجلس سنای آمریکا نیز روی طرح مشابهی برای تحریم ایران کار می کنند و احتمال تبدیل شدن این طرح به یک قانون وجود دارد.
این در حالی است که لینا رز لتینن ، رئیس جمهوریخواه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا مدعی شده که امیدوار است قانون تحریم‌ها به زودی برای امضاء روی میز رئیس جمهور قرار گیرد. در این قانون از رئیس جمهور آمریکا درخواست می‌شود در صورتی که تشخیص دهد بانک مرکزی در توسعه تسلیحات هسته‌ای ایران و حمایت از سپاه نقش داشته، تحریم‌هایی را علیه این بانک اعمال کند.
هوارد برمن یکی از اعضای دمکرات مجلس نمایندگان ادعا می‌کند که بانک مرکزی نه تنها در این بخش‌ها فعالیت داشته بلکه موتور محرک این فعالیت‌های به شمار می‌رود.
گفتنی است در صورت تصویب قانون تحریم بانک مرکزی ایران مبادلات مالی بانک‌های خارجی با این بانک ممنوع می‌شود.

این در حالی است که گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای مورد نگرانی ایران نیز به زودی منتشر می‌شود و آمریکا و متحدانش قصد دارند از این گزارش برای تحت فشار قرار دادن هر چه بیشتر جمهوری اسلامی استفاده کنند. همچنین انگلیس نیز که وعده داده بود با جدید بیشتری موضوع تحریم ایران را دنبال می‌کند اخیرا اعلام کرده که همه گزینه‌ها شامل گزینه نظامی برای برخورد با ایران روی میز است. همچنین صدای طبل جنگ بار دیگر در اسرائیل به گوش می‌رسد و غوغای رسانه‌ای در مورد تلاش باراک و نتانیاهو برای جلب حمایت کابینه از گزینه نظامی علیه ایران به پا شده است.
 

نظر شما :