قول بارزانی به صالحی در تهران

۰۷ آبان ۱۳۹۰ | ۲۰:۰۳ کد : ۱۷۴۵۵ سرخط اخبار
وزیر امور خارجه ایران گفت : مسوولان اقلیم کردستان عراق قول داده اند از این پس شاهد بهترین و امن ترین مرزها میان دو طرف باشیم تا مردم بتوانند به راحتی تردد کرده و دیگر شاهد ناامنی نباشیم.

به گزارش ایرنا، 'علی اکبر صالحی' روز شنبه در نشست خبری مشترک با 'مسعود بارزانی' رییس اقلیم کردستان عراق در محل وزارت امور خارجه افزود : بحمدالله مرزهای ایران و عراق امن است و ان شاء الله از این پس نیز این وضعیت تداوم خواهد داشت.

وزیر امور خارجه که در پاسخ به سوالی درباره نتیجه مذاکرات دو طرف برای جلوگیری از اقدامات گروهک تروریستی پژاک سخن می گفت، افزود: با مدیریت و وساطت آقای بارزانی توانستیم موضوع پژاک را به نحو خوبی مدیریت کنیم.

** بارزانی: باید در سایه دوستی و برادری با هم زندگی کنیم

رییس اقلیم کردستان عراق نیز در این نشست خبری ضمن ابراز خرسندی از حضور در تهران تصریح کرد : امیدواریم روابط ما روز به روز در مسیر رو به جلو حرکت کند و مستحکم تر شود.

بارزانی که به فارسی سخن می گفت افزود : هیچ وقت فراموش نمی کنیم که در روزهای سخت و مبارزه ، مردم ایران با دل باز از ما استقبال کردند.

رییس اقلیم کردستان عراق اظهار داشت: زمینه گسترش روابط مشترک و تقویت پیوند های برادری میان دو طرف فراهم است و باید در سایه دوستی و برادری با هم زندگی کنیم.

** عبور مبادلات تجاری ایران و اقلیم کردستان از مرز سه میلیارد دلار

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از این نشست خبری مشترک و در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی ایرنا، ظرفیت همکاری جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق را گسترده خواند و گفت: حجم مبادلات تجاری میان دو طرف در حال حاضر بیش از سه میلیارد دلار است.

صالحی گفت: امکان افزایش سطح مناسبات تجاری از سطح کنونی وجود دارد و با همت، تلاش و قولی که آقای بارزانی دادند سطح این تجارت و مبادلات می تواند افزایش یابد.

وی در ادامه همراهی وزیران برق، بهداشت و استانداران اربیل و سلیمانیه در هیات رییس اقلیم کردستان عراق را یادآور شد و گفت: عرصه تبادلات اقتصادی و تجاری میان دو طرف وسیع و گسترده است و حضور وزیر بهداشت و درمان اقلیم کردستان عراق نشان از آن دارد که می توانیم در این عرصه نیز وارد همکاری شویم.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از زمینه های پزشکی و دارویی به خودکفایی رسیده است و می تواند تجربیات خود را به اقلیم کردستان انتقال دهد.

وی در این باره افزود: به ویژه می توانیم در زمینه دارو با اقلیم کردستان همکاری کنیم و این منطقه می تواند مکانی برای تولید دارو باشد.

صالحی با یادآوری صادرات 1200 مگاواتی برق از ایران به عراق در مقطع کنونی نیز گفت: قابلیت صادرات برق بیش از میزان کنونی است.

وی همچنین از امکان همکاری دو طرف در اجرای پروژه های عمرانی سخن گفت و تصریح کرد: مقرر شد که مسوولان اقلیم کردستان عراق در این باره از جمله موضوع ترانزیت بررسی لازم را داشته باشند.

وزیر امور خارجه با تاکید این که هیچ محدودیتی برای توسعه روابط با اقلیم کردستان عراق نداریم، تصریح کرد: باید بخش خصوصی دو طرف جدی تر وارد تعامل با یکدیگر شوند و این پتانسیل هم در ایران وجود دارد و هم در مردم دو خطه که با هم نسبت فامیلی و نزدیکی زبانی و دینی دارند.

صالحی همچنین سفر رییس اقلیم کردستان عراق به تهران را طلیعه ای برای توسعه همه جانبه روابط دو کشور دانست.

** تبریک ایران به مردم تونس

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با پیروزی حزب النهضه در انتخابات تونس ضمن تبریک به مردم این کشور واقع در آفریقا گفت: ما برگزاری این انتخابات را به برادران خود که انقلابات اخیر در منطقه را پایه ریزی کرده اند تبریک می گوییم.

وی تاکید کرد: بیداری اسلامی که در تونس شاهد بودیم را می توانیم در تمام کشورهای منطقه ببینیم.

صالحی ملت تونس را ملتی اصیل و صاحب تمدن و فرهنگ توصیف کرد و افزود: ملت تونس ثابت کردند که با انجام این انقلاب واقعا شایسته دستیابی به این نتایج در انتخابات نیز هستند.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: نتایج این انتخابات و همچنین تحرکات اخیر در منطقه ناشی از بیداری اسلامی است.

وی تاکید کرد: به آقای راشد الغنوشی 'رهبر حزب النهضه تونس' تبریک می گوییم و برای ملت تونس شکوفایی را آرزومند هستیم.

صالحی افزود: امیدواریم به خواست خداوند، دولت جدید در تونس به زودی تشکیل شود و رفت و آمدها میان دو طرف آغاز شود.

** اظهارات آمریکایی ها تا زمانی که صادقانه نباشد بی معناست

در ادامه این نشست خبری مشترک، خبرنگاری از وزیر امور خارجه در رابطه با اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آمریکا برای برقراری روابط با ایران سوال کرد.

صالحی در پاسخ گفت: ما از این اظهارات زیاد شنیده ایم ولی متاسفانه اظهارات آمریکایی ها پر از تناقض است.

وی تاکید کرد: آمریکایی ها از طرفی (برای برقراری روابط دوجانبه با ایران) اظهار علاقه می کنند و از طرف دیگر صحبت هایی انجام می دهند که همسنگ با سخنان اولیه آنها نیست.

وزیر امور خارجه گفت: تا زمانی که این سخنان صادقانه نباشد مذاکرات با آنها، معنا نخواهد داشت.

صالحی با بیان این که در سال های پس از انقلاب اسلامی ثابت کرده ایم کشوری مستقل هستیم و هزینه های بسیاری را برای حفظ آرمانها و اصول پرداخت کرده ایم اظهار داشت: به همین اعتبار است که جمهوری اسلامی ایران در سطح جهانی در جایگاه یک کشور قدرتمند و عزتمند ظاهر می شود.

وی افزود: به دنبال آن هستیم که با تمامی کشورهای جهان به جز رژیم صهیونیستی که آن را مشروع نمی دانیم رابطه داشته باشیم.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: برقراری روابط زمانی معنادار خواهد بود که طرفین بدون پیش‌شرط و به صورت مساوی و همسطح وارد گفت وگو شوند.

وی در ادامه گفت: به نظر می رسد زمان برقراری روابط با آمریکا هنوز نرسیده است و آمریکایی ها هنوز هم با منطق قدرت و با تکبر و استکبار صحبت می کنند.

صالحی گفت: امیدواریم روزی برسد که عقلانیت و منطق در سیاست خارجی آمریکا برقرار شود که اگر آنها از منطق و عقلانیت تبعیت کنند بسیاری از مسایل در دنیا حل خواهد شد.

وی با بیان این که آمریکایی ها باید 'منطق قدرت' را تبدیل به 'قدرت منطق' کنند تصریح کرد: اگر آنها از طریق نیت صادقانه وارد شوند بسیاری از مسایل قابل حل خواهد بود ولی در مجموع در حال حاضر آنها از منطق زور و تزویر استفاده می کنند.

بارزانی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا، مبنی بر این که موضع اقلیم کردستان عراق در برابر انتشار اخباری مبنی بر ورود نیروهای ترکیه به خاک عراق چیست، گفت: هیچ نیروی ترک وارد عراق نشده است.

وی با ابراز تاسف از کشته شدن برخی جوانان کرد و ترک تصریح کرد: ما ضد جنگ هستیم و اطمینان داریم که با جنگ و درگیری هیچ مشکلی حل نخواهد شد.

وی تاکید کرد: در تلاش هستیم همانطور که با همکاری موضوع پژاک را حل کردیم موضوع پ ک ک را نیز حل کنیم.

بارزانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد تلاش آمریکایی ها برای باقی نگه داشتن 16 هزار نفر از نیروهای خود در عراق بعد از سال 2011 گفت: هیچگونه اطلاعی از این مساله ندارم ولی رییس جمهور آمریکا اعلام کرده است که تمام نیروهای این کشور در پایان سال 2011 از عراق خارج می شود.

بارزانی گفت: مذاکرات فنی میان مقامات دولت آمریکا و دولت عراق در رابطه با باقی نگهداشتن تعدادی از نیروهای مربی در حال بررسی است.

رییس اقلیم کردستان عراق در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با ساز و کارهای تعیین شده برای این که دیگر مسایل مرزی میان ایران و اقلیم کردستان رخ ندهد، گفت: با موافقت ایران و اقلیم کردستان گامهای لازمی برای ایجاد امنیت در مرزها برداشته شده تا این مساله به شکل سابق دیگر تکرار نشود.

بارزانی گفت: این یک پیمان است و شکاندن آن ساده نیست و امیدوارم دیگر این مساله خاتمه یافته و مرزها هم امن بماند.

علی اکبر صالحی نیز در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با مذاکرات صورت گرفته میان طرفین اظهار داشت: ما آقای بارزانی را از سیاستمنداران با تجربه می دانیم که تجربه طولانی در امر سیاست داریم.

صالحی با بیان این که همواره در حال رایزنی با یکدیگر هستیم، تاکید کرد: اعتقاد و اطمینان ویژه ای نسبت به نقش ارزنده آقای بارزانی در یکپارچه ساختن صفوف در عراق داریم و برایشان موفقیت آرزومندیم.

وزیر امور خارجه افزود: انشاء الله این نقش ادامه خواهد یافت تا عراق آرامشی را که شایسته آن است باز به دست آورد.

وزرای بهداشت و درمان و انرژی اقلیم کردستان عراق به همراه رییس دیوان این اقلیم و همچنین استانداران اربیل و سلیمانیه، مسعود بارزانی را در سفر به تهران همراهی می کند.

رییس اقلیم کردستان عراق قرار است علاوه بر دیدار با وزیر امور خارجه، با رییس جمهوری، رییس مجلس شورای اسلامی و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز دیدار و گفتگو کند.

( ۲ )

نظر شما :