از سرگیری همکاری فنی ـ نظامی روسیه و ایران

۰۷ آبان ۱۳۹۰ | ۱۵:۱۹ کد : ۱۷۴۳۰ سرخط اخبار

صدای روسیه در گزارشی تاکید کرد که روسیه سعی دارد همکاری نظامی - فنی با ایران را حفظ کند و این همکاری اهمیت بسیاری برای توسعه ارتباطات دوجانبه دارد و مسکو قصد دارد ارتباط با ایران را در زمینه‌هایی که شامل تحریم‌های بین‌المللی نمی‌شود، تحکیم کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) پایگاه اینترنتی صدای روسیه گزارش داد: همان‌طور که کنستانتین بریولین، معاون سازمان فدرال همکاری‌های نظامی و فنی اعلام کرد، روسیه ایران را به عنوان شریک اول تجهیزات سیار جنگ الکترونیک قرار داده است.

مجموعه سیستم‌های جنگی الکترونیکی مدل «آوتوباز» برای خنثی کردن حملات الکترونیکی تعیین شده است. آن‌ها قادرند رادارهای هدایت هواپیما و سیستم‌های کنترل سلاح دشمن را سرکوب نمایند.

هر یک از این مجموعه‌های مدل «آوتوباز» یک واحد جنگی کاملا اتوماتیک ،جدید و نو هستند. در این مجموعه نمونه‌های استاندارد شامل دستگاه‌های سخت‌افزاری به شکل کامیون های «اورال» و پایگاه‌های الکترونیکی نوع کامیون‌های «کام ـ آ .3» وجود دارد.

ولادیمیر یسیف رییس مرکز تحقیقات اجتماعی ـ سیاسی، کارشناس مسایل نظامی، دکتر علوم نظامی این معامله را به این صورت ارزیابی می‌کند: روسیه سعی می‌کند که همکاری نظامی ـ فنی خود را با ایران حفظ کند، این همکاری برای توسعه ارتباطات دوجانبه بسیار مهم است.

شاید این معامله اولین معامله در زمینه نظامی ـ فنی بین دو کشور باشد که پس از تصویب قطع‌نامه شماره 1926 ، شورای امنیت سازمان ملل متحد در ژوئیه سال 2010 انجام می‌گیرد. این قطعنامه ارسال سلاح سنگین و تجهیزات نظامی به ایران را ممنوع کرده بود، و قبل از همه یک عمل توهین‌آمیز محسوب می‌شد. در ضمن این معامله به هیچ صورتی با جزییات و روح این قطع نامه منافاتی ندارد؛ چراکه هدف اصلی سیستم جنگ الکترونیکی، دفاع ایران از حملات نظامی دشمنان بالقوه است که امروزه با تجهیزاتی برای حملات الکترونیکی همراه است.

در ادامه این گزارش با اشاره به تاریخچه‌ای از روابط نظامی روسیه و ایران آمده است: به این ترتیب جمهوری اسلامی ایران به یکی از شرکای فنی – نظامی روسیه در خاورمیانه و خاور نزدیک تبدیل شد.

این گزارش حاکی است: تعدادی از کارشناسان به چشم‌انداز همکاری فنی ـ نظامی ایران، روسیه شک و تردید دارند. به این دلیل که پس از حل نشدن مساله‌ هسته‌یی ایران، تحریم‌هایی از جمله در زمینه تحویل اسلحه علیه این کشور تصویب شد. اما معامله فعلی یک بار دیگر نشان داد که مسکو قصد دارد ارتباط ایجاد شده با ایران را در زمینه‌هایی که شامل تحریم‌های بین‌المللی نمی‌شود، تحکیم بخشد.

ولادیمیر یسیف می‌گوید: من تحویل این سیستم به ایران را یک گام دوستانه ارزیابی می‌کنم. این امر، نشانه آمادگی روسیه برای حمایت از همکاری فنی ـ نظامی با ایران است، روسیه قصد دارد ارتباط شراکتی با همسایه نزدیک خود برقرار کند.

ولادیمیر ساژین، یک تحلیلگر نیز می‌گوید: معامله ایران ـ روسیه اهمیتی بین‌المللی دارد. مسکو نشان می‌دهد که با وجود نگرانی جامعه بین‌المللی در خصوص برنامه هسته‌یی ایران و نامشخص بودن اهداف آن تا به امروز، روسیه تهران را تحت فشار قرار نمی‌دهد و با وجود اصرارهای شرکای غربی تحریم‌های مطلقی را علیه این کشور اعمال نمی‌کند. علاوه بر این روسیه به وسیله ارتباط متعادل و دوستانه خود با ایران، یک بار دیگر از این کشور می‌خواهد که در مذاکره‌ای ثمربخش برای خروج از مساله هسته‌یی شرکت کند.



نظر شما :