اصرار چین بر حل مسالمت آمیز پرونده ایران

۰۷ آبان ۱۳۹۰ | ۱۳:۵۳ کد : ۱۷۴۲۶ سرخط اخبار

وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که پکن همچنان ارتباط نزدیکش با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را حفظ خواهد کرد و به حل مساله هسته‌یی ایران از طرق مذاکرات دیپلماتیک پایبند خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شینهوا جیانگ یو سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت که پکن همواره از کار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمایت کرده است و ارتباط نزدیک خود را با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس حفظ کرده است.

وی افزود: چین و روسیه اخیرا دیدگاه مشترک‌شان را درباره مساله هسته‌یی ایران به مدیرکل آژانس ارایه کردند. هر دو کشور امیدوارند که آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌یی مستقل و حرفه‌ای عمل کند و رفتاری بی‌طرفانه و منصفانه داشته باشد و با احتیاط این مساله را بر اساس حقایق حل کند.

وی علاوه بر آن به این نکته اشاره کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدگاه‌های آن‌ها را در نظر گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین تاکید کرد که این ارتباط کاملا طبیعی بود، اما با توجه به برخی گزارشات مغرضانه درست نیست محتوای گفت‌وگوها را برای رسانه‌ها افشا کند.

وی با اشاره به نشست آینده شورای حکام آژانس، گفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه نوامبر تشکیل جلسه خواهد داد و مدیرکل آژانس در حال آماده شدن برای ارایه گزارشی درباره مساله هسته‌یی ایران است.

روسیه نیز هفته گذشته درباره انتشار گزارش جدید یوکیا آمانو که برخی انتظار دارند لحن تندی را درباره ایران داشته باشد، ابراز نگرانی و اعلام کرد که چنین اقدامی به تلاش‌ها برای حل مساله‌ هسته‌یی ایران خدشه وارد خواهد کرد.

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که زمان انتشار گزارش بعدی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که قرار است ماه آینده منتشر شود، می‌تواند هرگونه شانس انجام مذاکرات جدی را از بین ببرد.

روسیه از آژانس خواست در خصوص انتشار این گزارش دقت بیشتری به خرج دهد و از آژانس برای این مساله و لحن گزارش فصلی آمانو انتقاد کرد.

وزارت امور خارجه‌ روسیه در بیانیه‌ای که بر روی وب سایتش قرار گرفت تاکید کرد: بدون تردید این (گزارش) به فضا صدمه خواهد زد و ممکن است مانع آغاز مذاکراتی جدی شود. این موضوع حساس به مدیریتی بی‌طرفانه، ظریف و مسوولانه نیاز دارد که با توجه به این جار و جنجال تبلیغاتی که حتی پیش از انتشار گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز شده است، به سختی ممکن خواهد شد.

خبرگزاری رویترز پیشتر به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داده بود که روسیه بیم دارد که گزارش آتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران به تحلیل رفتن ابتکار مسکو برای کمک به حل مساله هسته‌یی ایران منجر شود.

مسکو و پکن از چهار دور تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران از سال 2006 تاکنون حمایت کرده‌اند. اما سال گذشته از آمریکا و اتحادیه اروپا برای برداشتن گام‌های یکجانبه بیشتر علیه این تولید کننده بزرگ نفتی انتقاد کردند و مشخص نیست که از تحریم‌های جدید غرب از طریق سازمان ملل علیه ایران حمایت کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داده‌ بود که روسیه و چین یادداشت دیپلماتیک و محرمانه‌ای را به مدیرکل ارایه کردند که در آن از وی خواسته‌اند گزارش جدید درباره ایران را منتشر نکند یا انتشار آن را به تعویق بیندازد.

مسکو و پکن در این یادداشت به آمانو هشدار دادند که دست به «شتاب بی‌جا» نزند و از او خواستند که «محتاطانه رفتار کند» و افزودند که «چنین گزارشی تنها ایران را تحت فشار قرار می‌دهد و باعث می‌شود همکاری‌اش را کمتر کند.»

یک مقام بین‌المللی آشنا با این مساله گفت که آمانو به هر حال قصد دارد این کار را انجام دهد و می‌گوید که وظیفه‌اش است که چنین شواهدی را در اختیار شورای حکام قرار دهد.

دیپلماتی که در جریان این امور قرار داشت، مدعی شد که تا جایی که می‌داند روسیه و چین بدون مشورت با سایر کشورهای دخیل به سراغ آمانو رفتند.

این دیپلمات غربی که خواست نامش فاش نشود،معتقد است که اختلاف بین اعضای گروه ممکن است مانع هرگونه تلاش جدیدی برای تعامل و مذاکره با ایران درباره برنامه هسته‌یی‌اش شود.

 

نظر شما :