جز لفاظی کار دیگری از امریکا و اسراییل در مقابل ایران ساخته نیست

۱۷ مهر ۱۳۹۰ | ۱۲:۴۷ کد : ۱۶۸۵۳ سرخط اخبار
هفته نامه امریکایی تایم با انتشار تحلیلی تمام تهدیدهای اخیر اسراییل بر ضد ایران را «بلوف های توخالی» خواند.متن کامل این تحلیل که روز سه شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۰ (۴ اکتبر ۲۰۱۱) به قلم تونی کارون نوشته شده، در ادامه می آید.

لئون پانتا در سفر اخیر خود به فلسطین اشغالی در واکنش به تهدید های تازه تل آویو برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران گفت: فکر می کنم موثرترین راه برای برخورد با ایران برخوردی یکجانبه نیست و تاکید کرد دولت اسرائیل باید با هماهنگی و موافقت جامعه بین المللی در این باره اقدام کند. پانتا این اظهارات را در حالی گفت که کمتر از یک ماه پیش امریکا با فروش پنجاه و پنج بمب ضد سنگر به اسرائیل موافقت کرده است. فروش این بمبها تا حدی مجوز امریکا برای حمله به ایران تلقی شد.همان روز مئیر داگان رییس بازنشسته موساد در اظهاراتی که در رسانه ها منتشر شد هرگونه حساسیت بیش از اندازه درباره برنامه هسته ای ایران و گزینه اقدام نظامی برضد ایران را رد کرد. داگان پیش از این نیز ایده حمله نظامی به ایران را احمقانه خوانده و هشدار داده بود حمله به ایران، اسراییل را وارد نبردی خواهد کرد که به طور حتم پیروز آن نخواهد بود. وی همچنین گفت راههای موثرتری برای برخورد با برنامه هسته ای ایران وجود دارد و تاکید کرد ایران با دستیابی به تسلیحات هسته ای بسیار فاصله دارد. داگان و دستگاههای اطلاعاتی امریکا تایید کرده اند حاکمیت ایران هنوز تصمیم استراتژیک برای ساخت بمب هسته ای اتخاذ نکرده است.

 

در حقیقت در جامعه بین المللی حمایت کمی از جنگ با ایران به بهانه احتمال دستیابی این کشور به تسلیحات هسته ای وجود دارد. نتانیاهو همواره علاقه مند است تهدید موجودیتی اسراییل توسط ایران را مطرح کند، با این حال انقلاب در کشورهای عربی این ادعای وی را که حمله به ایران با حمایت کشورهای عربی میانه رو روبرو خواهد شد به ادعایی سوخته تبدیل کرده است زیرا حکومت حسنی مبارک دیکتاتور سابق مصر که حامی اصلی این حمله به شمار می رفت اکنون سقوط کرده است و ژنرال هایی که جایگزین وی شده اند فورا مناسبات با تهران را عادی سازی کرده اند.

ترکیه نیز که افزایش فزاینده نفوذش در منطقه به بهای کاهش نفوذ ایران و امریکا تمام شده است، اگرچه عضو ناتو است و اخیرا با نصب سپر موشکی امریکا در خاک خود موافقت کرده است با این حال از مخالفان روش امریکا و اسراییل در ارتباط با برنامه هسته ای ایران به شمار می رود. رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه اخیرا در مصاحبه با تایم گفته است ترکیه مخالف وجود تسلیحات هسته ای در منطقه است با این حال تاکنون هیچ مدرکی درباره این ادعا که ایران به دنبال تسلیحات هسته ای است مشاهده نکرده است. وی گفت اسراییل که ادعا می کند با تهدید روبرو است خود تسلیحات هسته ای دارد و ادامه داد در حالیکه هیچ تحریمی بر ضد اسراییل اعمال نشده است همه همسایگانش تحریم شده اند و خواستار توضیح درباره این بی عدالتی شد.

حتی عربستان سعودی بزرگترین کشور عربی مخالف ایران به رغم اعلام مخالفت خود با هر گونه اقدام ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته ای، مخالف اقدام نظامی برضد ایران است. بر خلاف ترکیه ،‌ عربستان سعودی از تحریم ایران برای اعمال فشار و جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای حمایت می کند. شاهزاده ترکی الفیصل رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان ماه گذشته در کنفرانسی در ژنو گفت اقدام نظامی برضد ایران نتیجه معکوس خواهد داد. وی همچنین به طور شفاف گفت عربستان تنها مخالف برنامه هسته ای ایران نیست بلکه مانند ترکیه و مصر به دنبال خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته ای است. به بیان دیگر وی با این اظهارات در واقع خواستار خلع سلاح اسراییل شده است.

روشن است که اسراییل علاقه کمی به این پیشنهادها نشان داده است و تلاش هایش برای جلب حمایت برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران نیز به طور فزاینده ای دور از دسترس به نظر می رسد.

با وجود این، به نظر می رسد استراتژی کلی اسراییل درباره برنامه هسته ای ایران تقویت این باور در میان مسئولان ایرانی است که در صورت عبور تهران از خط قرمزها در توسعه برنامه هسته ای خود، به تاسیسات هسته ای ایران حمله خواهد کرد. با این حال این خط قرمزها به نظر بسیار انعطاف پذیر می رسد زیرا ایران در گذشته از هر خط قرمزی که اسراییلیها و امریکایی درباره دستیابی ایران به فناوریهای هسته ای تعیین کرده بودند عبور کرده است. بنابراین به نظر می رسد این تهدید های تازه اسراییلیها چیزی جز یک لفاظی با هدف ایجاد این باور در میان مسئولان ایرانی درباره حمله قریب الوقوع اسراییل به این کشور نیست.

تحلیلگران اسراییلی می گویند به این دلیل که شرایط آب و هوایی زمستان عملیات پیچیده حمله هوایی به ایران را بیش از پیش دشوار می کند، تل آویو تنها دو ماه برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران فرصت دارد. برخی دیگر در اسراییل به آسیب پذیری سیاسی باراک اوباما رییس جمهور امریکا و نگرانی وی درباره افزایش اختلافات با مسئولان اسراییلی در آستانه انتخابات اشاره می کنند. آنها می گویند با توجه به اینکه اوباما به علت نزدیک بودن انتخابات در امریکا نمی خواهد با مسئولان اسراییلی بیشتر درگیر شود اکنون فرصتی مناسب برای اجرای طرح حمله به ایران است. آنها این گمانه زنی را مطرح می کنند که امریکا پس از این حمله چاره ای جز حمایت از اسراییل نخواهد داشت.

با این حال فشارهای سیاسی به باراک اوباما درباره حمله به ایران با فشارهایی که فرماندهان نظامی این کشور وارد می کنند به نظر دفع می شود، چرا که فرماندهان ارتش امریکا مدتهاست به صراحت اعلام کرده اند حمله نظامی اسراییل به ایران پیامدهای فاجعه باری هم برای اسراییل و هم برای امریکا خواهد داشت. می توان گفت خود نتانیاهو بیش از همه مسئولان تشکیلات حاکم بر اسرائیل درباره آغاز حمله محتاط به نظر می رسد. وی همچنین می داند که آغاز درگیری با ایران می تواند تلاشهای واشنگتن در جلوگیری از انزوای بین المللی اسرائیل را به نابودی بکشاند و در نتیجه خواسته محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز برای افزایش اهرمهای فشار بر اسراییل نیز به طور ناخود آگاه محقق خواهد شد. بنابراین ما به احتمال فراوان با ژست دیگری از سوی اسراییل روبرو هستیم که هیچ قصد جدی در پشت آن وجود ندارد. این ژست براساس این نظریه گرفته شده است که برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای باید این کشور را با حمله قریب الوقوع به طور دائم تحت فشار نگه داشت، ‌با این حال به نظر می رسد این روش طی پنج سال گذشته به هیچ وجه موثر نبوده است.

البته اظهارات نتانیاهو همچنین می تواند واکنش به اظهارات اخیر آیت الله خامنه ای رهبر معظم ایران تلقی شود که تلاش فلسطینیان برای تشکیل کشور فلسطینی در سازمان ملل را رد کرد و اسراییل را یک غده سرطانی توصیف کرد که نباید به آن اجازه داده شود در خاورمیانه موجودیت داشته باشد. با این حال، همانطور که تریتا پارسی کارشناس مسایل ایران می گوید افزایش لفاظی های خطرناک اسراییل در برهه زمانی که کانالهای ارتباطی اسرائیل با امریکایی بسیار محدود شده و اسرائیل به طور فزاینده ای منزوی شده است خطر تبدیل شدن این تهدید ها به یک تراژدی ناخواسته را افزایش داده است.

 

 

نظر شما :