پاس‌کاری طرح تلفن سرخ ایران‌ـ آمریکا در تهران

۱۶ مهر ۱۳۹۰ | ۱۵:۵۰ کد : ۱۶۸۳۰ سرخط اخبار
شرق- توپی که فرماندهان نظامی و رسانه‌های آمریکایی بیش از دو هفته پیش به زمین ایران انداخته‌اند، هنوز زیر پای مقامات جمهوری اسلامی است و در زمین خودی پاس‌کاری و حفظ می‌شود.
 
این بار بازیکن پا به توپ علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه بود که او نیز به سرعت آن را در اختیار شورای‌عالی امنیت ملی قرار داد و گفت: «شورای‌عالی امنیت ملی تصمیم‌گیرنده درباره تلفن سرخ میان ایران- آمریکاست.»

دو هفته پیش بود که رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا، از فقدان «خط ارتباطی بحران» بین تهران - واشنگتن ابراز نگرانی کرد و در ادامه مطبوعات این کشور بر وجود این کانال ارتباطی تاکید کردند. دریاسالار «مایکل مالن»، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا، با بیان اینکه «فقدان هرگونه رابطه‌ای بین دو دولت ایران و آمریکا می‌تواند مشکل‌ساز باشد»، افزود: «حتی در تیره‌ترین روزهای جنگ سرد امکان گفت‌وگو و تماس بین رهبران آمریکا و اتحاد شوروی برقرار بود.»

مطبوعات آمریکایی در تحلیل سخنان رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا نوشتند که واشنگتن مایل است برای موارد اضطراری، یک کانال ارتباطی مستقیم – یا به اصطلاح یک تلفن سرخ - برای تماس با مقامات ایرانی در اختیار داشته باشد. 

آمریکایی‌ها نگرانند که به ویژه در خلیج‌فارس، برخوردهای کوچک میان نیروهای دو کشور یا یک حادثه پیش‌بینی‌نشده، به بحرانی بزرگ بینجامد. با وجود آنکه این پیشنهاد رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا تنها در حد حرف باقی ماند و به‌طور رسمی در اختیار مقامات جمهوری اسلامی قرار نگرفت، محمود احمدی‌نژاد در جریان سفر به نیویورک، به منظور شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از برقراری «خط ارتباطی بحران» بین ایران و آمریکا و همچنین از «هر وسیله‌ای که بتواند از درگیری‌ها و جنگ‌های بالقوه جلوگیری کند»، استقبال کرد.
 
این در حالی است که سردار احمد وحیدی، وزیر دفاع دولت جمهوری اسلامی نظر دیگری داشت و تاکید داشت که اساسا نیاز به وجود این خط ارتباطی نیست، چراکه خروج نیروهای فرامنطقه‌ای از منطقه و عدم دخالت از سوی آنها در مسایل منطقه باعث می‌شود تنشی در منطقه ایجاد نشود.
 
با وجود آنکه واکنش واشنگتن نسبت به سخنان مقامات جمهوری اسلامی سکوت بود، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه هفته گذشته در جریان نشست خبری خود درباره این پیشنهاد که کم‌کم در حال کهنه شدن است، گفت: هر راهی که بتواند کمک کند تا تنش و درگیری در منطقه به وجود نیاید، مورد توجه همه کشورها قرار می‌گیرد. 

او در عین حال گفت: این پیشنهادی بود که صرفا توسط برخی از مقامات نظامی آمریکایی داده شد و ما به صورت رسمی چنین چیزی را دریافت نکردیم. سخنگوی وزارت امور خارجه با وجود تاکید مبنی بر اینکه تهران هنوز به طور رسمی این پیشنهاد را دریافت نکرده است، گفت: این یک پیشنهاد بوده و تصمیم‌گیری در این زمینه بر عهده شورای‌عالی امنیت ملی است. 

بر این اساس باید منتظر ماند تا رسانه‌های داخلی سراغ مقامات شورای‌عالی امنیت ملی بروند و نظر آنها را درباره این پیشنهاد جویا شوند؛ پیشنهادی که به نظر می‌رسد بیش از آمریکایی‌ها برای ایرانی‌ها جذاب و قابل توجه شده است.

نظر شما :