سرنوشت "کشور فلسطین" در دست بوسنی، گابون و نیجریه

۱۱ مهر ۱۳۹۰ | ۱۵:۱۸ کد : ۱۶۷۰۰ سرخط اخبار

بوسنی، گابون و نیجریه سرنوشت کشور فلسطین در سازمان ملل را تعیین می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این سه کشور در نبرد فلسطینیان در شورای امنیت برای کسب آرا و جهت حمایت از درخواست عضویت کاملشان در سازمان ملل متحد، تصمیم گیرنده هستند.

بوسنی، گابون و نیجریه از یک سو با اعمال فشارهای گسترده رهبران فلسطینی و از سوی دیگر با اعمال فشارهای آمریکا و اسرائیل رو به رو هستند که با تشکیل کشور فلسطین مخالفند.

واشنگتن تاکید کرده که در شورای امنیت این طرح را وتو خواهد کرد و فلسطینان نیز سعی دارند تا اکثریت آراء 15 عضو شورای امنیت را جهت کسب پیروزی معنوی برای محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به دست آورند.

ریاض المالکی، وزیر خارجه دولت موقت فلسطین گفت: فلسطینیان قادر به کسب رای موافق هشت عضو شورای امنیت هستند.

در حالی که آنها به 9 رای برای تحقق طرحشان نیاز دارند احتمال می‌رود آمریکا نیز به حق وتو پناه ببرد.

تاکنون شش عضو شورای امنیت یعنی برزیل، هند، چین، لبنان، سوریه و آفریقای جنوبی حمایت علنی خود را از طرح عضویت فلسطین اعلام کرده‌اند اما کشورهای اروپایی هنوز موضع خود را مشخص نکرده‌اند.

دیپلمات‌ها معتقدند که انگلیس، کلمبیا، فرانسه ، آلمان، پرتغال و آمریکا رای ممتنع و یا رای مخالف می‌دهند.

این اقدام موجب می‌شود که بوسنی، گابون و نیجریه در خط مقدم قرار گیرند هرچند که ریاض المالکی می‌گوید، این کشورها اعلام کرده‌اند از درخواست فلسطینیان حمایت می‌کنند.

احتمال به رسمیت شناختن کشور فلسطین از سوی این کشورها وجود دارد اما در عین حال نباید وزنه دیپلماتیک آمریکا و ابزارهای سیاسی و اقتصادی این کشور برای تحقق خواسته‌اش را فراموش کرد.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، شورای ریاست جمهوری بوسنی که متشکل از سه رئیس جمهوری برای بوسنیایی‌ها، کروات‌ها و صرب‌های بوسنی است تاکنون دو رای موافق از سوی مسلمانان و کروات‌ها به درخواست عضویت فلسطین داده اما عضو سوم این شورا یعنی صرب‌ها با این درخواست مخالف است.

دیپلمات‌ها معتقدند که این شکاف و روابط خوب با آمریکا ممکن است بوسنی را مجبور به دادن رای ممتنع کند.

در گابون نیز یک منبع ریاست جمهوری این کشور می‌گوید، هیات دیپلماتیک فلسطینی‌ها سالهاست که در گابون حضور دارد اما ممکن است رای این کشور به طرح فلسطینیان ممتنع یا موافق باشد.

وزیر خارجه نیجریه نیز بر حمایت خویش از درخواست فلسطین تاکید کرده اما توضیح نداده است که چگونه بزرگترین کشور آفریقایی از نظر جمعیت در شورای امنیت به این طرح رای خواهد داد.

نیجریه کشوری با اکثریت مسلمان است، کشوری که آمریکا در گذشته برای تاثیرگذاری بر آن با مشکلات زیادی رو به رو بود.

محمود عباس طی روزهای آتی برای جلب حمایت پرتغال و کلمبیا به این دو کشور سفر می‌کند هر چند که می‌داند پیروزی در تحقق این امر تنها موجب می‌شود که واشنگتن از وتو استفاده کند.

آمریکا و اسرائیل با عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل مخالف هستند و معتقدند که تشکیل کشور فلسطین باید از طریق مذاکرات مستقیم بین دولت عبری و فلسطینیان صورت گیرد.

شکست محمود عباس در کسب آراء شورای امنیت و یا وتوی آمریکا علیه این طرح، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را به روی آوردن به طرحی جایگزین وا می‌دارد که براساس آن فلسطین می‌تواند با کسب آراء 193 عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان یک کشور ناظر عضو این سازمان شود.

محمود عباس در گفت‌وگو با روزنامه کریستین ساینس مانیتور تاکید کرده است: ما این مساله را نیز بررسی کرده‌ایم.

وی می‌گوید: چنانچه آمریکا حق فلسطینیان در کسب آزادی و تعیین سرنوشتشان را انکار کند در حق آنها مرتکب اشتباه شده و باید به مسئولیت‌هایش عمل کند.



نظر شما :