باخت اروپایی ها در خاورمیانه

۱۰ مهر ۱۳۹۰ | ۱۳:۲۴ کد : ۱۶۶۷۳ سرخط اخبار

اتخاذ خط‌ مشی و سیاست کاری مشترک در زمینه مسائل بین‌المللی و به ویژه بحران خاورمیانه چیزی است که اتحادیه اروپا نسبت به هر زمان دیگری بیشتر از دستیابی به آن ناتوان مانده است. این مساله به ویژه از آن‌ جایی بیشتر جلب توجه می‌کند که بررسی موضع کشورهای اروپایی در شورای امنیت سازمان ملل نشان می‌دهد که این کشورها حتی یکبار نیز نتوانسته‌اند بیانیه و موضع مشترکی در شورای حقوق بشر سازمان ملل داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مجله آلمانی اشپیگل در تحلیلی با اشاره به مواضع ناموافق کشورهای اروپایی در عرصه‌های بین‌المللی آورده است: با آنکه دیپلمات‌های اروپایی در ژنو یک هفته متمادی خود را برای صدور یک بیانیه مشترک درخصوص وضعیت حقوق بشر در اسرائیل و سرزمین‌های اشغالی آماده می‌کردند، اما هنگام قرائت نهایی این بیانیه مشترک تنها هشت کشور اتحادیه اروپا برای اعلام موضع واحد اروپا حضور داشتند. این بیانیه مشترک در حالی برای بسیاری از دوستان اسرائیل یک بیانیه سنگین و خصمانه محسوب می‌شد که یک ساعت قبل از شروع مذاکرات شورای حقوق بشر سازمان ملل، نماینده هلند اعلام کرد که کشورش به همراه دیگر کشورهای اروپایی در اعلام این قطعنامه مشترک شرکت نخواهد داشت. نماینده هلند در این شورا ضمن اعلام خواست کشورش برای اعمال برخی تغییرات در این بیانیه گفت که بدون لحاظ شدن نقطه نظرها و موارد تکمیلی هلند به این قطعنامه، این کشور با آن موافقت نخواهد کرد.

این مساله بیش از پیش حاکی از آن است که تغییر موضع صریح و ناگهانی سفیر هلند تحت تاثیر اظهارات یوری روزنتال، وزیر امور خارجه این کشور قرار گرفته است.

روزنتال که به دلیل مواضع موافق اسرائیلی‌اش مشهور است، به حزب مردمی محافظه کار این کشور برای آزادی و دموکراسی وابسته است، وی که یک یهودی است با یک اسرائیلی ازدواج کرده‌ است.

روزنتال به دیپلمات خود دستور داد که عبارت "راه‌حل تشکیل دو کشور مستقل اسرائیل و فلسطین" را به نفع اسرائیل از متن توافقنامه نهایی کشورهای اروپایی خارج کند.

علاوه بر این دیپلمات‌های هلندی تلاش کردند که از اقدامات نیروهای اسراییلی در کشتی مرمره حرفی به میان نیاید.

از دیگر سو طرف هلندی با این مساله مخالفت کرد که در این توافقنامه از این مساله حرفی به میان آید مبنی برآنکه خرابی‌های به بار آمده از سوی اسراییل در غرب بیت‌المقدس، فلسطینی‌ها را وادار به نقل مکان کرده است.

این در حالی است که در یک گزارش کارشناسانه که در اختیار شورای حقوق بشر سازمان ملل قرار گرفت، دقیقا به این مساله اشاره شده که اسراییل از شروع سال تاکنون قویا دستور خراب کردن خانه‌های فلسطینی‌ها را صادر کرده است. طبق این گزارش از ژانویه تاکنون 387 ساختمان خراب شدند که 140 واحد از این ساختمان‌ها، مسکونی بوده است. این مساله منجر به آواره شدن 755 فلسطینی شد.

تنها در نیمه اول سال 2011 تعداد فلسطینی‌هایی که مجبور به ترک محل زندگی خود شدند بیش از تعداد کل آوارگان فلسطینی در کل سال قبل بوده‌ است.

خواسته هلند درحالی مطرح شد که اکثر کشورهای حاضر در نشست شورای امنیت سازمان ملل با این خواسته دقیقه آخر هلند در شورای امنیت سازمان ملل مخالفت کردند. اما جای تعجب آنجا بود که برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله آلمان، ایتالیا و چک اعلام آمادگی کردند که این خواسته لاهه را خواهند پذیرفت تا از این طریق اتحادیه اروپا بتواند موضع واحدی اتخاذ کند! این در حالی است که برخی از کشورهای اتحادیه اروپا این مساله را غیر قابل پذیرش دانستند. سوئد، اتریش، رومانی و اسلوونی از جمله این کشورها بودند.

از آنجا که این مسائل اندکی قبل از نشست شورای امنیت صورت گرفت، نمایندگان اتحادیه اروپا در یک نشست فوق‌العاده و اضطراری تنها به بیان این مساله پرداختند که مذاکراتشان شکست خورده است.

به نظر می‌رسد که این مساله آخرین نشانه اتحادیه اروپا از این حقیقت بود که قاطعیت و شفافیت اتحادیه اروپا قربانی و فدای منافع ملی کشورهایش می‌شود.

به این ترتیب می‌توان گفت که تاثیرگذاری اتحادیه اروپا بر مسائل خاورمیانه و از جمله طرف‌های در گیر در بحران خاورمیانه در حال گرایش به صفر است.

 

نظر شما :