افغانستان شواهدی دال بر طراحی ترور ربانی در پاکستان ارائه کرد

۰۹ مهر ۱۳۹۰ | ۲۰:۵۷ کد : ۱۶۶۶۷ سرخط اخبار

سرویس اطلاعات افغانستان امروز (شنبه) اعلام کرد که این سرویس شواهد مستدلی مبنی بر اینکه ترور "برهان الدین ربانی"، رئیس جمهوری سابق افغانستان در شهر کویته پاکستان که محل اصلی رهبران طالبان است، طرح ریزی شده، به پاکستان ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، طالبان مسئولیت ترور ربانی را نپذیرفته است.

"برهان‌الدین ربانی" در راس اقدامات دولت افغانستان برای دستیابی به صلح با شبه نظامیان قرار داشت.

عامل انتحاری که ادعا شد یکی از سفرای صلح از جانب طالبان بوده است با مخفی کردن یک بمب داخل دستارش ربانی را در منزل مسکونی وی در 20 سپتامبر به شهادت رساند.

مرگ برهان‌الدین ربانی، رئیس جمهوری سابق و رهبر شورای صلح افغانستان، شکستی برای اقدامات دستیابی به صلح با شبه نظامیان بود.

در حواشی نشست مجمع عمومی سازمان ملل که هفته گذشته در نیویورک صورت گرفت یکی از مقام‌های سرویس اطلاعات افغانستان اعلام کرد، مرگ ربانی چهار ماه پیشتر توسط شورای حکام طالبان افغانستان که به عنوان "شورای کویته" معروف است، طرح ریزی شده بود.

"لطیف‌الله مشعل"، سخنگوی سرویس اطلاعاتی افغانستان امروز در یک کنفرانس خبری اولین جزئیات را در رابطه با اینکه ترور در کجا طرح ریزی شده بود، اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سخنگوی سرویس اطلاعات افغانستان افزود: محلی که ترور ربانی در آنجا طرح ریزی شده شهری به نام "سته‌لایت" در نزدیکی کویته پاکستان است. مهره اصلی در ترور ربانی دستگیر شده است و شواهد مستدلی در مورد اینکه کجا و چگونه این طرح ریزی صورت گرفته در اختیار ما قرار داده است. ما تمامی شواهد موجود را به سفارت پاکستان ارائه کرده‌ایم.

"لطیف‌الله مشعل" گفت سرویس اطلاعات افغانستان تمامی شواهد و مدارک را که شامل محل دقیق، تصاویر و کروکی یک خانه در منزلی در "سته‌لایت" می‌شود، در اختیار سفارت پاکستان در کابل گذاشته است.

وی افزود، مقام‌های پاکستانی اسامی اشخاصی را که در ترور ربانی دست داشته‌اند، مشخص کرده‌اند.

وی از فاش ساختن نام فردی که حبس شده خودداری کرد و تنها گفت که وی از اعضای رده دوم در گروه طالبان بوده است.

سخنگوی سرویس اطلاعات افغانستان گفت که جزئیات بیشتر توسط کمیسیونی که در مورد مرگ ربانی تحقیق می‌کند، به زودی منتشر می‌شود.

هنگامی که از وی پرسیده شد انتظار دارد پاکستان در رابطه با این اطلاعات چه کند وی این پرسش را به وزارت امور خارجه افغانستان و کمیسیون تحقیق ارجاع داد و گفت: شواهد محکم و مستدلی وجود دارد که هیچ کس نمی‌تواند آن‌ها را انکار کند.



نظر شما :