اظهارات مقامات آمریکایی در مورد تعامل با ایران

بانک‌های چینی با ریسک مواجه‌اند

۰۷ مهر ۱۳۹۰ | ۱۸:۲۲ کد : ۱۶۶۲۲ آسیا و آفریقا
یک مقام خزانه داری آمریکا با اشاره به تلاش مضاعف ایران برای دسترسی به بازار‌های مالی جهانی برای تامین منابع مالی مورد نیاز برای برنامه‌های هسته‌ای، به قانونگذاران و بانک‌های چینی توصیه کرد برای مسدود ساختن راه دسترسی ایران به مبادلات مالی بین‌المللی آماده شوند.
بانک‌های چینی با ریسک مواجه‌اند
دیپلماسی ایرانی: یک مقام خزانه داری آمریکا با اشاره به تلاش مضاعف ایران برای دسترسی به بازار‌های مالی جهانی برای تامین منابع مالی مورد نیاز برای برنامه‌های هسته‌ای، به قانونگذاران و بانک‌های چینی توصیه کرد برای مسدود ساختن راه دسترسی ایران به مبادلات مالی بین‌المللی آماده شوند.

دیوید کهن، ‌دستیار خزانه‌نداری آمریکا در امور مالی و جمع‌آوری اطلاعات در این زمینه گفت: پکن به تعهدات خود در مورد به اجرا در آوردن قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران پایبند است اما بانک‌های چینی باید اقدامات جدی‌تری را به عمل آوردند.

خبرگزاری رویترز به نقل از وی گزارش داد: چین به قطعنامه‌های پیشین سازمان ملل پایبند بوده است اما اقداماتی شبیه با آنچه دیگر دستگاه‌های قضایی انجام می‌دهند را در مورد موسسه‌های مالی چینی که با ایران مبادلات مالی دارند،‌ به کار نگرفته است. این در حالی است که در چند ماه اخیر تعداد هشدار های آمریکا به چین در مورد مبادله مالی با ایران افزایش یافته و بارها مقامات آمریکایی در پکن حاضر شده‌اند تا به طرف‌های چینی در مورد همکاری با ایران هشدار دهند.

بسیاری بر این عقیده‌اند که به دنبال همین هشدار‌ها بوده است که شماری از پروژه‌های شرکت‌های چینی در بخش انرژی ایران با تاخیر و به کندی پیش می‌رود و در برخی موارد نیز به طور کامل متوقف شده است. به گزارش رویترز، ‌دیوید کهن در مقابل خبرنگاران در پکن به قطعنامه سال گذشته شورای امنیت علیه ایران اشاره کرد که در آن از همه کشور‌ها خواسته شده است از ارائه خدمات مالی به موسسه‌هایی در ایران که در برنامه‌های هسته‌ای و موشکی دست دارند، خودداری کنند.

وی این اظهارات را در حالی مطرح کرد که پیش از آن در هنگ کنگ حضور داشت تا در مورد همکاری با ایران به مقامات 4 بانک دولتی هشدار دهد. کهن به این بانک‌ها هشدار داده است که در تعاملات خود با شرکت‌های پوششی ایرانی که با برنامه های هسته‌ای ایران ارتباط دارند، مراقب باشند.

دستیار خزانه‌داری آمریکا در ادامه اظهاراتش گفت: چنین مبادلاتی می تواند بانک‌‌های چینی را درگیر نقل و انتقال‌هایی کند که می‌تواند به اعتبار آنها ضربه بزند. در عین حال این مبادلات در تضاد با تلاش‌های بین‌المللی برای مقابله با فعالیت‌های هسته‌ای ایران و افزایش فشار بر جمهوری اسلامی برای بازگشت پای میز مذاکره است. گفتنی است کهن در اظهاراتش اعلام کرده است که در رایزنی‌های خود با مقامات هنگ کنگ نتیجه مثبتی دریافت کرده است. وی از مقامات هنگ کنگ خواسته است تا در مورد روابط شرکت‌ها با شرکت ملی کشتیرانی ایران با احتیاط عمل کنند.

به گزارش رویترز، اقدامات کهن در رایزنی با مقامات چینی، بخشی از استراتژی آمریکاست که در آن تلاش می‌شود موسسه‌های مالی خارجی از ارتباط با شرکت‌های تحریم شده ایرانی منع شوند و برای تحقق این هدف تهدید قطع دسترسی شرکت‌های خارجی ناقض تحریم‌ها به بازار ایالات متحده مطرح می شود. دستیار خزانه داری آمریکا این نکته را یادآور شده است که بین آمریکا و چین بر سر همخوانی نداشتن برنامه‌های هسته‌ای ایران با پیمان منع اشاعه هسته ای و قطعنامه‌های مصوب شورای امنیت، اختلاف نظری وجود ندارد.

این در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز اعلام کرده است پکن همواره به اعمال قطعنامه‌های شورای امینت متعهد بوده اما در عین حال از حق تجارت با جمهوری اسلامی برخوردار است. هنگ لی اظهار داشت: روابط تجاری معمول چین با ایران ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت نبوده و منافع دیگر کشور‌ها در جامعه بین المللی را تضعیف نمی کند.

چین بزرگترین خریدار نفت ایران به شمار می‌رود که سالیانه مبلغ هنگفتی را بابت خرید نفت از ایران می پردازد. اما غرب بر این باور است که روابط تجاری در سطوح گسترده با ایران و دلار‌های نفتی به سرعت رشد برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی کمک می‌کند. به همین دلیل اخبار پشت پرده از تلاش آمریکا برای راضی کردن چین به خرید منابع بیشتر نفتی از عربستان سعودی حکایت دارد تا از این طریق نیاز کمتری به خرید نفت از ایران وجود داشته باشد.

گفتنی است با توجه به حجم بالای صادرات کالا از چین به ایران، این کشور از معدود کشور‌هایی است که در ماه‌های اخیر با بحران پرداخت دلار‌های نفتی به ایران مواجه نشده است. اما هند که صادرات محدودی به ایران دارد، نتوانست از مفر معامله پایاپای برای پرداخت پول نفت به ایران استفاده کند و به دنبال سخت‌گیری بانک ها در نقل و انتقال وجه به ایران، ‌بدهی نفتی بالغ بر 5 میلیارد دلار به بار آورد.

 

نظر شما :