وکیل بائر و فاتال ادعاهایشان را تکذیب کرد

۰۵ مهر ۱۳۹۰ | ۱۴:۲۵ کد : ۱۶۵۶۰ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی: مسعود شفیعی، ‌وکیل نام آشنای پرونده جاش فاتال و شان بائر که تنها برای گرفتن یک امضاء برای تایید وثیقه یک میلیون دلاری این دو شهروند آمریکایی بارها در دادگاه حاضر شده و دست خالی باز گشته بود، اظهارات اخیر موکلانش را بی پایه و اساس خواند.

بائر و فاتال دو سال قبل به همراه سارا شورد در کوه‌های مرزی ایران و عراق توسط ماموران امنیتی دستگیر شدند. اتهام آنها عبور غیر قانونی از مرز ایران بود و بعد‌ها اتهام تلاش برای جمع‌آوری اطلاعات نیز به آنها زده شد. این سه شهروند آمریکایی برای حدود یک سال و نیم در زندان اوین تهران بازداشت بودند تا با تلاش‌های بین‌المللی و رایزنی‌های متعدد، حکم آزادی سارا شورد با وثیقه‌ای 500 میلیون دلاری صادر شد.

به این ترتیب شورد سال گذشته به کشورش بازگشت و از آن پس تلاش‌ها برای آزاد کردن بائر و فاتال تشدید شد. اما دادگاهی که اخیرا در ایران برگزار شد این دو مرد آمریکایی را با توجه به اتهامات وارده به 8 سال زندان محکوم کرد.

در این بین زمزمه‌هایی نیز در مورد احتمال آزادی این افراد به گوش رسید و سرانجام محمود احمدی‌نژاد که در آستانه سفر به نیویورک قرار به طور روشن از آزادی بائر و فاتال خبر داد. هرچند این آزادی به اندازه‌ای که رئیس جمهور ایران انتظار داشت قریب الوقوع نبود اما همزمان با سخنرانی روز پنج شنبه وی در مجمع عمومی سازمان ملل، فاتال و بائر آزاد شدند.

آنها پس از حضور در سفارت آمریکا در عمان راهی کشور‌شان شدند و روز یکشنبه به آمریکا رسیدند. این دو شهروند آمریکایی در نخستین کنفرانس خبری که در آمریکا برگزار شد مدعی شدند که شرایط نگهداری آنها در ایران مساعد نبوده و آنها بدون هیچ مدرکی تنها به دلیل اینکه آمریکایی بودند به اتهام جاسوسی در ایران بازداشت شدند.

حتی آنها ادعا کردند که به دلیل تنش‌های سیاسی بین تهران و واشینگتن در ایران گروگان گرفته شده بودند. این در حالی است که مقامات تهران همواره از شرایط مطلوب نگهداری این دو شهروند آمریکایی خبر داده و از رفعت اسلامی در مورد آنها سخن می‌گفتند.

اما پس از اظهارات بائر و فاتال، مسعود شفیعی، وکیل آنها در زمره نخستین افرادی بود که به این موضع‌گیری واکنش نشان داد. به گزارش روزنامه نیویورک تایمز با این اقدام شفیعی نشان داد که از موکلانش فاصله گرفته است.

وی اظهارات آنها را بی اساس و با انگیزه‌های سیاسی توصیف کرد. این در حالی است که شفیعی برای گرفتن امضاء قاضی دوم پرونده که بنا بود وثیقه بائر و فاتال را تایید کند در ظرف یک هفته چندین بار به دادگاه رفت اما به گفته وی در سفر بودن قاضی پرونده مانع از تایید وثیقه می‌شد.

به گزارش نیویورک تایمز شفیعی تاکید کرده است که موکلانش در صورت نارضایتی از شرایط نگهداری می‌توانستند به دادگاه شکایت کنند. اما تنها زمانی این ادعا‌ها را مطرح کردند که مشکل حل شده و به کشورشان بازگشته اند. این در حالی است که شفیعی پیش تر از نداشتن حق ملاقات خصوصی با موکلانش انتقاد کرده بود. وی در این زمینه اظهار داشت، به دلیل اینکه از این حق برخوردار نبودم در جریان انتقاد‌های موکلانم قرار نداشتم.

به گزارش این روزنامه آمریکایی علائم پیچیده‌ای که از سوی این شفیعی ارسال می‌شود از دشواری موقعیت وی در سیستم قضایی ایران حکایت دارد. نیویورک تایمز مدعی شده است که شفیعی وکیلی شناخته شده در حل مشکلات قانونی مربوط به آمریکایی‌ها در ایران است و به همین دلیل این احتمال وجود دارد که برای حفظ موقعیت شغلی خود تحت فشار سیاسی قرار داشته باشد. گفتنی است که شفیعی اعلام کرده که حق الوکاله این پرونده را دریافت کرده اما از اشاره به مبلغ آن خودداری کرده است.

 

 

نظر شما :