بائر و فاتال مدعی شدند

ما گروگان بودیم

۰۴ مهر ۱۳۹۰ | ۱۴:۱۵ کد : ۱۶۵۲۴ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی : دو مرد آمریکایی که بیش از دو سال را به اتهام جاسوسی در زندان اوین تهران سپری کرده بودند، روز یکشنبه پس از بازگشت به کشورشان مدعی شدند که بیگناه بوده و تنها به دلیل ملیت آمریکایی در ایران گروگان گرفته شده بودند. این در حالی است که اخیرا دادگاه انقلاب تهران شان بائر و جلش فاتال را به اتهام ورود غیر قانونی به ایران و تلاش برای جمع‌آوری اطلاعات به 8 سال زندان محکوم کرده بود. از سوی دیگر مقامات تهران نیز شرایط نگهداری آنها را مساعد توصیف کرده و تاکید کرده بودند که حکم زندان برای آنها سیاسی نبوده است. اما این دو کوهنورد آمریکایی که همراه با سارا شورد دو سال قبل در کوه‌های مرزی اسران و عراق دستگیر شده بودند،‌ادعای دیگری دارند. آنها در نخستین کنفرانس خبری در نیویورک مدعی شدند که اتهامات وارده به آنها واهی بوده و این دو نفر در طرح آمریکا و اسرائیل برای تضعیف ایران دخالت داده شده‌اند. خبرگزاری رویترز به نقل از فاتال گزارش داد: تنها توضیح دستگیری و بازداشت ما خصومت دوجانبه 32 ساله بین ایران و آمریکاست. به ما اتهام جاسوسی زده شد چون ما آمریکایی بودیم و هیچگاه شواهدی در این زمینه ارائه نشد.

این در حالی است که پس از گروگانگیری 52 عضو سفارت آمریکا در تهران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تهران و واشینگتن روابط دیپلماتیکی نداشته و به همین دلیل تعدادی از کشور‌ها برای آزادی فاتال و بائر میانجی‌گری کردند. به این ترتیب دو هفته قبل محمود احمدی‌نژاد که در آستانه سفر به نیویورک قرار داشت از آزادی قریب‌الوقوع این دو شهروند آمریکایی خبر داد و پس از بحث و جدل‌های فراوان در ایران بائر و فاتال 29 ساله همزمان با روز سخنرانی احمدی‌نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل آزاد شدند. بائر در بخش دیگری از اظهاراتش مدعی شده است که هر گاه با ماموران زندان در مورد شرایط نگهداری صحبت می‌کرده، شرایطی که در زندان‌های نظامی آمریکا در گوانتانامو و کوبا و زندان‌های مخفی سیا برای زندانیان وجود دارد، به وی یادآوری می‌شده است.

به گزارش رویترز، بائر و فاتال 3 ماه نخست بازداشت را در سلول انفرادی سپری کرده‌اند تا اینکه به سلولی مشترک انتقال پیدا کرده‌اند. همچنین در طول 781 روز بازداشت آنها از حق مکالمه تلفنی 15 دقیقه‌ای با خانواده‌هایشان برخوردار بوده و گاهی با خانواده‌هایشان دیدار‌های کوتاهی داشته‌اند. از سوی دیگر فاتال مدعی شده است که برای اینکه بتواند نامه‌هایی که از سوی خانواده‌اش ارسال شده دریافت کند اقدام به اعتصاب غذا کرده است. این دو شهروند آمریکایی در ادامه از تلاش‌های بان کی مون دبیر کل سازمان ملل، جلال طالبانی رئیس جمهور عراق ، هو گو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا، و دولت‌های ترکیه، برزیل، عمان و سفیر سوئیس در ایران قدردانی کردند. همچنین بائر و فاتال از شان پن، محمد علی کلی، نوام چامسکی ، یوسف اسلام خواننده مسلمان عرب نیز تشکر کردند که برای آزادی‌شان تلاش کرده‌اند.



نظر شما :