خط ویژه ارتباطی با ایران یک ایده کاملا ضروری

۰۴ مهر ۱۳۹۰ | ۱۳:۳۵ کد : ۱۶۵۲۲ سرخط اخبار

فارس:یک نشریه آمریکایی معتقد است بر خلاف ایران‌هراسان که مخالف ایجاد خط ویژه ارتباطی هستند، ایجاد یک خط ویژه ارتباطی نه تنها باعث پیشگیری از درگیری‌های تصادفی بین دو کشور می‌گردد، بلکه احتمالا باعث ذوب شدن جنگ سرد بین دو کشور خواهد شد.

 مجله آمریکایی «نشنال اینترست» در مقاله‌ای تحت عنوان ” ایجاد یک خط ویژه ارتباطی مستقیم با ایران؛ تعامل با دولت‌هایی که ما از آنها بیزاریم” به قلم «تد گالن کارپنتر» معاون مؤسسه مطالعات سیاسی و دفاعی اندیشکده «کاتو» که از منتقدان حمله نظامی علیه ایران است، به بررسی لزوم تغییر راهبرد آمریکا در قبال ایران می‌پردازد. روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در خبری ادعا کرده بود که آمریکا در حال بررسی ایجاد یک خط ویژه ارتباطی مستقیم نظامی با ایران به منظور جلوگیری از بروز درگیری‌های تصادفی بین دو کشور در خلیج فارس است.

 

 بر خلاف ایران هراسان که مخالف ایجاد چنین ارتباطی هستند، نویسنده معتقد است که ایجاد یک خط ویژه ارتباطی نه تنها باعث پیشگیری از درگیری‌های تصادفی بین دو کشور می‌گردد، بلکه احتمالا باعث ذوب شدن جنگ سرد بین دو کشور خواهد شد.

 ایجاد یک خط ویژه ارتباطی به منظور کاهش خطر درگیری در خلیج ‌فارس

 داستان ۱۹ سپتامبر در وال استریت ژورنال نشان داد که مقامات آمریکایی ممکن است علاقه‌مند به ایجاد یک خط ویژه ارتباطی نظامی با نیروهای ایرانی به منظور کاهش خطر درگیری در خلیج فارس باشند. کاخ سفید و پنتاگون هر دو به سرعت اظهار داشتند که هیچ گونه «پیشنهاد رسمی» در این مورد ارائه نشده است، اما احتمالا محک موضع ایران از طرق غیررسمی موضوع کاملا متفاوتی است.

 ترس ایران‌هراسان، از مشروعیت بخشی بیشتر به دولت ایران

 راه اندازی چنین مسیر ارتباطی یک ایده کاملا منطقی است. با این حال در درون بوروکراسی سیاست خارجی و نظامی آمریکا، مقاومت آشکاری در مقابل این روند وجود دارد. ظاهرا ایران‌هراسان بر این باورند که چنین گامی، مشروعیت بیشتری به دولت ایران می‌دهد، درست در زمانی که سیاست‌گذاران آمریکایی امید به سرنگونی حکومت روحانی توسط مخالفان در حال رشد داخلی را دارند. در صورتی که ایجاد یک خط ویژه ارتباطی نیاز به ارتباط مستقیم با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داشته باشد، مقاومت شدیدتر و ویژه‌ای وجود خواهد داشت. این در حالی است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، منشا اکثر حوادث اتفاقی بین کشتی‌های نیروی دریایی ایران و کشتی‌های آمریکایی در سال‌های اخیر بوده است. حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فرایند خط ویژه ارتباطی، غیرممکن به نظر نمی‌رسد.

 روش همیشگی آمریکا در گفتگوها

 متقاعد نمودن آمریکا برای قبول یک پیشنهاد معقول و شاید حتی ضروری به منظور کاهش تنش‌ها، نشان دهنده یک مشکل مکرر در تعاملات واشنگتن با دولت‌هایی است که آمریکا آنها را دوست ندارد. یک مقام آمریکایی رسما ادعا کرد که آمریکا دارای سابقه‌ای طولانی در صحبت کردن با دشمنان خود، در طول جنگ‌های سرد و گرم بوده است. اما این استدلال، به طور ماهرانه‌ای گمراه کننده است. اغلب اوقات، گفت و گو با رژیم‌های دشمن به صورت پراکنده، در سطوح پایین و یا از طریق اشخاص ثالث، و با عدم واقع‌بینی انجام می‌گیرند. (اجتناب از حتی یک اشاره به همکاری متقابل و ارائه یک لیست نسنجیده از تقاضاهایی که هیچ احتمالی برای قبول شدن ندارند، غالبا روش همیشگی آمریکا در اینگونه گفت و گوها بوده است) این روند به خصوص در مورد دولت‌هایی که واشنگتن با آنها روابط دیپلماتیک رسمی ندارد درست است.

 لزوم اتخاذ یک راهبرد جامع و قابل انعطاف در تعامل با همه کشورها

 این نگرش نیاز به تغییر دارد. اگر تمام طرف‌های ما کشورهای خوب، دموکراتیک و دارای روابط دوستانه بودند، دیپلماسی امر ساده و آسانی بود. اما ما در یک نظام بین‌المللی مملو از کشورهایی همانند نیوزلند، بریتانیا، شیلی و جمهوری چک، زندگی نمی‌کنیم. در واقع، درصد قابل توجهی از دولت‌ها کاملا نفرت‌انگیز هستند.

 مشروعیت چیزی نیست که آمریکا قدرت اعطا و یا امتناع آن را داشته باشد

 با این وجود، مسائل و مواردی وجود دارند که مستلزم گفتگوی مداوم و غیر منقطع هستند. همچنین به منظور جلوگیری از درگیری‌های فاجعه آمیز، گاهی اوقات دیپلماسی باید در سطوح نسبتا بالا صورت گیرد. چنین گفت و گوهایی را نباید به عنوان اعطای مشروعیت به رژیم دشمن تلقی نمود. همچنین در اغلب موارد مشروعیت چیزی نیست که آمریکا قدرت اعطا و یا امتناع آن را داشته باشد.

 پیشگیری از یک درگیری تصادفی بین ایران و آمریکا با ایجاد خط ویژه ارتباطی

 پیشگیری از یک اتفاق یا محاسبه غلط بین نیروی دریایی ایران و آمریکا در خلیج فارس قطعا باید یک اولویت اصلی برای سیاست‌گذاران هوشمند باشد. ایجاد یک خط ویژه ارتباطی می‌تواند یک گام اولیه خوب در این روند باشد و حتی ممکن است به تدریج منجر به ذوب شدن جنگ سرد زشت، بی‌فایده و خطرناک با ایران گردد که در حال حاضر در دهه چهارم خود قرار دارد.

 



نظر شما :