روایت های نیویورکی از پرونده هسته ای ایران

۰۴ مهر ۱۳۹۰ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۶۵۲۱ سرخط اخبار

اگرچه صهیونیست ها در تبدیل کردن مسئله هسته ای ایران به موضوع اول مجمع عمومی سازمان ملل متحد شکست خوردند، اما در سفر هیئت ایرانی به نیویورک و در جریان دیدارها و رایزنی های صورت گرفته، مجموعه ای از مباحثات درباره برنامه هسته ای ایران مطرح شده که تجمیع آنها در یک گزارش می توان تصویری از آخرین دیدگاه های مطرح در این باره را به دست دهد.

نخستین بحث ها در دیدار ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس با هتمای ایرانی خود در روز چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۰ (۲۱ سپتامبر ۲۰۱۱) مطرح شد. جو بیدل در گزارشی برای خبرگزاری فرانسه از نیویورک در روز ۲ شهریور ۱۳۹۰ (۲۴ سپتامبر ۲۰۱۱) نوشته است که ویلیام هیگ در این دیدار تاکید کرده اختلاف های مهمی میان تهران و لندن وجود دارد. هیگ اضافه کرده است: «انگلیس به حق ایران در برخورداری از انرژی هسته ای غیر نظامی احترام می گذارد اما ایران جامعه بین المللی را متقاعد نکرده است که برنامه هسته ای این کشور صرفا اهداف صلح آمیز را دنبال می کند».

 

بیانیه منتشر شده توسط وزارت خارجه انگلیس تاکید می کند هیگ در این دیدار گفته هیچ خصومتی میان ملت های ایران و انگلیس وجود ندارد ولی لندن در مقابل هرگونه تلاش ایران برای افزایش ظرفیت هسته ای اش خواهد ایستاد.

در همان روز، باراک اوباما رییس جمهور امریکا هم بخشی از سخنان خود رد مجمع عمومی سازمان ملل را به برنامه هسته ای ایران اختصاص داد. اوباما گفت: «حکومت ایران نمی تواند نشان دهد که برنامه آن صلح آمیز است، ایران به الزامات خود پای بند نبوده است، و پیشنهادهایی را که برای واگذاری قدرت هسته ای صلح آمیز به آن شده رد کرده است. کره شمالی هنوز گام های قاطعی برای کنار گذاردن سلاح های هسته ای برنداشته است، و به مخاصمه با کره جنوبی ادامه می دهد. اگر دولت های این کشورها به الزامات خود پایبند باشند آینده ای با فرصت های بزرگتر برای مردم این کشورها وجود دارد. اما اگر آنها به راه خود خارج از قوانین بین المللی ادامه دهند، باید با فشار و انزوای بیشتری رو به رو شوند. این آن چیزی است که تعهدات ما برای صلح و امنیت اقتضا می کند».

آلن ژوپه، وزیر خارجه فرانسه نیز در دیدار روز پنج شنبه ۳۱ شهریور (۲۲ سپتامبر) خود با علی اکبر صالحی به مسئله هسته ای ایران پرداخت. مطابق بیانیه ای که برنارد والرو سخنگوی وزارت خارجه فرانسه منتشر کرده، ژوپه در این دیدار از تعهد گروه ۶ در خصوص یافتن راه حل برای بحران هسته ای ایران سخن گفته و از گفتگوی جدی و متمرکز بر پاسخ هایی که ایران باید به نگرانی های جامعه بین الملل بدهد، حمایت کرده است. ژوپه همچنین از مطالب مطرح شده در گزارش اخیر اژانس هم ابراز نگرانی کرده است.

و نهایتا آخرین اظهارنظر درباره پرونده هسته ای ایران مربوط به کاترین اشتون، مسئول گروه مذاکره کننده ۱+۵ است که روز پنج شنبه ۳۱ شهریور با علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد. اشتون در این دیدار ابراز امیدواری کرد روندی آغاز شود که در نهایت بتواند مسائل میان ایران و اتحادیه اروپا را حل کند. وی ضمنا خبر داد که به زودی به نامه سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران پاسخ خواهد داد.

دقت در مجموعه این اظهارات نشان می دهد طرف های غربی همچنان قادر به تولید هیچ ادبیات جدیدی درباره برنامه هسته ای ایران نیستند و همچنان بر همان مواضع پیشین خود تاکید می کنند. علاوه بر این، در این اظهارات هیچ بحثی درباره پیشنهاد جدید روسیه به میان نیامده که خود علامت جالب و مهمی است.

منبع: ایران هسته ای

 



نظر شما :