سفیر ترکیه: سوریه نباید با مردم برخورد کند

۰۳ مهر ۱۳۹۰ | ۲۰:۰۱ کد : ۱۶۵۱۲ سرخط اخبار
سفیر ترکیه در تهران تاکید کرد که سیستم دفاعی ناتو به هیچ‌وجه تهدیدی برای هیچ کشوری به خصوص ایران به‌شمار نمی‌آید.

اومیت یاردیم ـ سفیر ترکیه در تهران ـ در گفت‌وگو با ایسنا درباره پذیرش ترکیه برای استقرار سیستم دفاعی ناتو در خاک این کشور اظهار کرد: مطبوعات و رسانه‌های ایران تحلیل‌های متفاوتی از این موضوع داشته‌اند اما نظر من این است که باید این مساله براساس واقعیات تحلیل شود، برهمین اساس در درجه اول نباید از آن به عنوان سیستم موشکی نام برد بلکه نام این سامانه "سیستم راداری هشداردهنده" است. ترکیه عضو ناتو است و باید این موضوع را پذیرفته و در نظر گرفت. از سال 2000 تا کنون ناتو بر روی یک سیستم دفاعی کار می‌کند که در اجلاس لیسبون تصمیم نهایی درباره این سیستم گرفته شد. این یک سامانه کاملا دفاعی بوده و بر همین اساس تصمیم گرفته شد که سیستم راداری هشداردهنده در خاک ترکیه استقرار یابد.


دلیلی برای نگرانی ایران از سامانه راداری ناتو وجود ندارد

او با تاکید بر این که سیستم مورد نظر ناتو یک سیستم کاملا دفاعی است، افزود: در این راستا ترکیه به هیچ عنوان مطرح شدن کشوری به‌خصوص ایران را به عنوان تهدید قبول نکرده و ادعاهای انجام شده در این زمینه به هیچ وجه قابل قبول نیست. ترکیه و ایران از گذشته تا کنون روابط خوبی با یکدیگر داشته و دلیل ندارد که ایران از استقرار این سامانه در خاک ترکیه احساس نگرانی کند.

سفیر ترکیه در تهران درباره تحلیل برخی از کارشناسان مبنی بر این که این سیستم راداری در جهت بهبود روابط ترکیه و آمریکا در خاک این کشور مستقر شده است، افزود: روابط ترکیه با آمریکا منافاتی با روابط ترکیه با ایران نداشته بلکه این روابط در خطوط متفاوت حرکت کرده و تلاقی با یکدیگر ندارد. در کل باید بر این موضوع تاکید کرد که ترکیه عضو ناتو بوده و این سامانه در چارچوب سیستم دفاعی ناتو در خاک ترکیه مستقر می‌شود.

وی با اشاره به اجلاس لیسبون ادامه داد: در این اجلاس درباره جزییات ‌گفت‌وگویی نشده و تنها این موضوع به صورت کلی مورد بررسی قرار گرفت که این سامانه نباید در جهت تهدید کشوری به کار گرفته شود.

مبادلات تجاری تهران ـ آنکارا در شش ماه اول سال10 میلیارد دلار بود

یاردیم درباره روابط ایران و ترکیه گفت: روابط ترکیه و ایران در حال گسترش است و از آن می‌توان به‌عنوان الگو در منطقه نام برد، اگرچه ممکن است تفاوت‌هایی در دیدگاه دو کشور در موضوعات مختلف وجود داشته باشد، اما این تفاوت‌ها طبیعی است. اگر این تفاوت‌های عقیدتی وجود نداشته باشد، روابط غیرطبیعی جلوه می‌کند.

این دیپلمات ترک افزود: روابط تهران ـ آنکارا در تمام زمینه‌های سیاسی، ‌اقتصادی، گردشگری و فرهنگی ادامه دارد. به طور مثال در شش ماهه اولیه امسال مبادلات تجاری میان ایران و ترکیه نزدیک به 10 میلیارد دلار بوده و ممکن است تا پایان سال به 17 میلیارد دلار برسد.

اردوغان به تهران سفر می‌کند

وی با بیان این که ایران یکی از کشورهای مهم در منطقه برای ترکیه است، اضافه کرد: ایران در همسایگان ترکیه رتبه یک را دارد؛ در همین راستا رفت و آمدها میان مقامات دو کشور ادامه دارد و قرار است رجب طیب اردوغان ـ نخست‌وزیر ترکیه ـ در ماه‌های آینده به ایران سفر کند.

رقابت تخریبی میان ایران و ترکیه به هیچ وجه وجود ندارد

سفیر ترکیه در تهران درباره اظهارات برخی کارشناسان مبنی بر رقابت ایران و ترکیه در مسایل منطقه‌یی به جای همکاری افزود: اگر منظور آن‌ها رقابت تخریبی است چنین چیزی وجود ندارد و ایران و ترکیه در رقابت به سر نبرده و نیازی به آن ندارند. اما اگر رقابتی بین آن‌ها باشد به طور حتم این رقابت در جهت مثبت است زیرا هم ایران و هم ترکیه دو کشور بزرگ و قدرتمند منطقه هستند و ممکن است در یک رقابت سازنده به سر برند.

او اضافه کرد: همواره هیات‌هایی از ایران به ترکیه یا از ترکیه به ایران سفر می‌کنند؛ این رفت و ‌آمدها همواره ادامه دارد. اردوغان در تونس اعلام کرد که می‌خواهد در ماه‌های آینده به ایران سفر کند، اما هنوز زمان مشخصی برای این سفر وجود ندارد.

یاردیم در ادامه درباره مذاکرات ایران و 1+5 اظهار کرد: تمام پیشنهادات ارائه شده از سوی ترکیه در بیانیه تهران هنوز از سوی ایران و ترکیه مورد قبول است اما درست پس از دو هفته از صدور بیانیه تهران، ‌شورای امنیت تحریم‌هایی را علیه ایران به تصویب رساند که بر بیانیه تهران تاثیر منفی داشته است.

مذاکرات ایران و 1+5 باید ادامه یابد

وی درباره ارسال نامه از سوی سعید جلیلی ـ دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان ـ به کاترین اشتون ـ رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ـ گفت: هنوز زمان و مکانی برای انجام مذاکرات مشخص نشده است اما موضع ترکیه در این‌باره ادامه یافتن گفت‌وگوهاست. اما هر زمان که دو طرف تصمیم به انجام مذاکرات بگیرند ترکیه آماده انجام وظیفه است.

ترکیه از مذاکرات ایران و 1+5 حمایت کرده و می‌کند

سفیر ترکیه در تهران درباره احتمال میانجی‌گری ترکیه میان ایران و 1+5 افزود: میانجی‌گری به معنای واقعی از سوی ترکیه انجام نمی‌گیرد اما اگر منظور از میانجی‌گری حمایت از مذاکرات است، ترکیه چنین اقدامی را انجام داده و پس از این نیز این کار را انجام خواهد داد.

راه‌اندازی نیروگاه بوشهر را به ملت و دولت ایران تبریک می‌گویم

یاردیم با تبریک به ملت و دولت ایران به مناسبت راه‌اندازی مقدماتی نیروگاه هسته‌یی بوشهر، تصریح کرد: ترکیه معتقد است ایران زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند به فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌یی دست یابد. در واقع هر کشوری حق دستیابی به این انرژی را داشته و اما در مقابل باید مسوولیت‌های به وجود‌ آمده را نیز بر عهده بگیرند. به طور طبیعی این حق ایران است فعالیت‌های خود در این‌باره را ادامه دهد.

وی درباره برنامه هسته‌یی ترکیه گفت: یکی از برنامه‌های آتی ترکیه دستیابی به فن‌آوری هسته‌یی بوده اما معلوم نیست با کدام یک از کشورهای درخواست کننده همکاری کند اما به طور کلی مذاکرات با برخی از کشورها ادامه دارد.

موضوع ترکیه و اسراییل در فضای رسانه‌یی ایران بسیار کم‌رنگ مطرح شد

سفیر ترکیه در تهران درباره کاهش روابط این کشور با رژیم صهیونیستی گفت: در فضای رسانه‌یی ایران موضوع ترکیه و اسراییل بسیار کم‌رنگ مطرح شد، نباید رسانه‌ها و مطبوعات در این‌باره اخبار منفی منتشر کنند، همان گونه که می‌دانید 15 ماه پیش، مساله کشتی مرمر اتفاق افتاد که ترکیه از همان زمان وقوع این رویداد، بلافاصله وارد عمل شد، در همین راستا ترکیه با مسوولان سازمان ملل دیداری داشته و یک روز پس از آن اتفاق، بیانیه‌ای از سوی سازمان ملل در همین ارتباط منتشر شد که در این بیانیه با محکومیت حمله اسراییل به کشتی مرمر، بر تشکیل کمیسیونی برای تحقیق و تفحص در این زمینه تاکید شد که کمیسیون پالمر نیز در روزهای گذشته گزارش خود را ارائه کرد. هم‌چنین کمیسیون حقوق بشر نیز در این باره نیز کمیسیونی تشکیل داده و در آن کمیسیون گزارشی در جهت محکومیت این رویداد منتشر شد که محاصره غزه را غیرقانونی اعلام کرد.

وی با اشاره به انتقادات وارده بر کمیسیون پالمر گفت: یکی از مشکلات این گزارش، این است که پیش از صدور رسمی، محتوای این گزارش در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت که این موضوع مغایر با اصول اخلاقی بود و ترکیه از این مساله بسیار ناخوشنود است. بر همین اساس پس از انتشار این گزارش ترکیه شروطی را به اسراییل اعلام کرد که می‌توان به عذرخواهی رسمی اسراییل از ترکیه و پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان در درجه دوم اشاره کرد زیرا این عذرخواهی هم از بعد روانی و هم سیاسی بسیار بر افکار عمومی تاثیرگذار است.

یاردیم ادامه داد: نه تنها در منطقه خاورمیانه و بلکه در سراسر جهان هیچ کشوری نمی‌تواند به حالت گانگستری به یک کشتی حمله کند و بعد بی‌توجه به عواقب آن به راه خود ادامه دهد؛ چنین رفتاری غیرقابل قبول بوده و همگان باید این موضوع را بدانند.

یاردیم با اشاره به گزارش پالمر اضافه کرد: در این گزارش درباره محاصره غزه سخنی به میان نیامده و از سوی دیگر اقدام اسراییل تنها یک اقدام افراطی اعلام شد. در واقع این گزارش تناقض بسیاری با گزارش کمیسیون حقوق بشر دارد که چنین چیزی امکان‌پذیر نیست.

او با اشاره به شروط ترکیه پس از کاهش روابط این کشور و رژیم صهیونیستی تصریح کرد: اعلام این شروط از سوی ترکیه همانند یک نقشه راه بود. در واقع مقصر اصلی در به وجود آمدن چنین شرایطی تنها اسراییل است. با این وجود تا کنون اسراییل اقدامی در جهت جبران این اتفاقات پیش آمده انجام نداده است.

کاهش روابط ترکیه با اسراییل ترسیم کننده خواسته مردم خاورمیانه بود

سفیر ترکیه در تهران با اشاره به مساله فلسطین اضافه کرد: در هر منطقه‌ای مساله‌ای وجود دارد که وجدان مردم آن منطقه را به درد آورده است، به طور مثال در منطقه بالکان، مساله بوسنی مطرح بوده و در منطقه ما موضوع فلسطین است که وجدان مردم خاورمیانه را زخمی کرده است، بر همین اساس اقدام ترکیه در جهت کاهش روابط با اسراییل از سوی کشورهای منطقه با هم‌دردی مردم منطقه رو به رو شد، به عبارت دیگر این اقدام ترکیه ترسیم کننده خواسته مردم خاورمیانه بود.

با تحولات اخیر می‌توانیم شاهد یک خاورمیانه قوی، مستقل و پویا باشیم

وی درباره تحولات اخیر در شمال آفریقا گفت: در شمال آفریقا کشورها با یکدیگر متفاوت بوده و تفاوت‌هایی میان قیام‌های تونس، مصر و لیبی وجود دارد. از فروردین‌ماه تاکنون مردم به خیابان‌ها ریخته و خواسته اصلی آن‌ها دموکراسی، اصلاحات و فضای آزاد برای منتقدان بوده است. این تحولات نه تنها برای ترکیه بلکه برای تمامی کشورهای خاورمیانه مهم است زیرا با این اتفاقات می‌توان در آینده شاهد یک خاورمیانه قوی، مستقل و پویا باشیم.

وی با اشاره به سفر دوره‌یی اردوغان به مصر، تونس و لیبی گفت: نه تنها ترکیه بلکه ایران نیز از کشورهای در حال تحول حمایت می‌کند و این یک مساله طبیعی در میان کشورهای منطقه است زیر این حرکات در واقع فریاد مردم و خواسته‌های آن‌هاست.

دولت سوریه نباید با مردم برخورد کند

سفیر ترکیه در تهران درباره تحولات سوریه نیز افزود: نگرش‌های متفاوتی درباره سوریه وجود دارد. هر یک از نگرش‌ها هم نکات مثبت و هم نکات منفی دارد. شش ماه قبل ترکیه و سوریه دو کشور بسیار نزدیک به یکدیگر بودند. ترکیه و سوریه روابط مستحکمی با یکدیگر داشتند و رییسان‌جمهور، وزیران خارجه و دیگر وزیران دیدارهای گوناگونی با یکدیگر داشتند به گونه‌ای که وزیر امور خارجه ترکیه در طول هفت سال گذشته نزدیک به 50 سفر به سوریه داشته است که نشان از روابط خوب میان دو کشور دارد. هم‌چنین میان ترکیه و سوریه جلسات مشترک حکومتی تشکیل می‌شد که در همین راستا اخذ روادید میان دو کشور لغو و مبادلات تجاری میان دو کشور بسیار افزایش یافت.

معترضان سوری را نباید به چشم عوامل صهیونیسم و غرب نگاه کرد

او ادامه داد: در حال حاضر در سراسر خاورمیانه و جهان ملت‌ها در جهت اعلام خواسته‌های خود گام برمی‌دارند و در سوریه نیز به طور حتم این مساله اتفاق می‌افتد به همین دلیل ترکیه اعلام کرد که سوریه باید اصلاحاتی را انجام دهد. به طور کلی نباید به افرادی که در خیابان‌ها هستند به عنوان عوامل صهیونیسم و غرب نگاه کرد؛ دولت سوریه از اصلاحات عقب مانده و نباید با مردم برخورد کند.

وی درباره اظهارات برخی کارشناسان مبنی بر تفاوت دیدگاه ترکیه علیه سوریه و دیگر کشورهای در حال تحول مانند یمن اضافه کرد: در کشورهای در حال تحول نکات مشترکی مانند دموکراسی، شفافیت، آزادی بیان و حقوق بشر وجود دارد اما کشورها تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند. هم‌چنین دوره سیاسی هر کشور می‌تواند مراحل مختلفی را طی کند. اما اصول در همه جا یکی است و تغییر پیدا نمی‌کند.

اصول ترکیه درباره تحولات همه کشورهای منطقه تغییرناپذیر است

سفیر ترکیه در تهران با بیان این که اصول ترکیه نسبت به هیچ کشوری متفاوت نیست، ادامه داد: یکی از اصول مهم ترکیه این است که خواسته‌های مردم محترم شمرده شود. ترکیه هر آن چه را که برای مردم خود می‌خواهد، برای ملل کشورهای دیگر نیز خواستار است. اصول ترکیه تغییر ناپذیربوده و تحت هیچ شرایطی متحول نمی‌شود.

اومیت یاردیم که بیش از یک سال قبل با امضای استوارنامه‌اش در تهران به عنوان سفیر ترکیه در تهران فعالیت خود را آغاز کرد، مدرک کارشناسی خود را در رشته علوم سیاسی از دانشکده اقتصاد و علوم اداری دانشگاه بوغازچی و دانشنامه کارشناسی ارشد خود را در رشته روابط بین‌الملل از دانشکده علوم سیاسی دانشگاه گازی دریافت کرده و هم‌چنین دارای دکترای افتخاری از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه باکو است.

نظر شما :