اتفاقات سوریه برای ضربه زدن به ایران است

۰۳ مهر ۱۳۹۰ | ۱۵:۳۸ کد : ۱۶۴۹۷ سرخط اخبار

نویسنده مشهور مصری اتفاقات سوریه و طرح‌های فتنه‌انگیز مذهبی از سوی دشمنان را برای هدف قرار دادن ایران دانست و نسبت به این طرح‌ها هشدار داد.

به گزارس فارس، "محمد حسنین هیکل" تحلیلگر  و نویسنده مشهور مصری در گفتگوی خود با روزنامه مصری الاهرام که بخش سوم آن در شماره اخیر این روزنامه به چاپ رسیده، گفت که مصر در شرایط کنونی در حالت فوران به سر می‌برد، وی پیشنهاد تشکیل شورای امنیتی در داخل شورای عالی نظامی و یا در کنار آن را داد و گفت که این شورا می‌تواند تحرکات و مواضع ما را در قبال اطراف مشخص کند.

وی ادامه داد: آنچه الان در حال روی دادن است، سرنوشت این منطقه و ملت‌های آن را دست کم تا 20 سال تعیین می‌کند. وی در مورد نگرانی‌های خود از اوضاع کنونی در مصر گفت: تمام نگرانی من این است که تمام مصر در مشکلات گرفتار شده است، این مشکلات شامل تقسیم بخش‌های انتخاباتی، فردی یا نسبی بودن این تقسیمات است.

پروژه سنتی عربی در منطقه فرو ریخت

هیکل در مورد اوضاع منطقه نیز گفت که‌ آنچه الان در منطقه قابل مشاهده است، وزش بهار عربی و یا وزش طوفانی نیست که تنها باد و غبار به همراه داشته باشد، بلکه این اوضاع در عین حال شامل تغییرات منطقه‌ای و بین‌المللی سیاسی است که به سرعت در جبهه گسترده‌ای ایجاد شد و اثرات عمیق و در عین حال خطرناکی را به دنبال داشته است، آنچه می‌بینیم از بین بردن کامل تمام بقایا و وابستگی‌های رژیم‌های سنتی عربی است و تعدادی از سران و پیشگامان امت اسلامی می‌خواهند به آن بشارت دهند.

وی افزود: البته در دهه‌های شصت و هفتاد قرن گذشته به نظر می‌رسید که این پروژه عربی قابلیت بقا و موفقیت را دارد، اما ناگهان اعراب این پروژه را کنار گذاشتند، اثرات این کنار گذاشتن روز به روز خود را نشان داد تا اینکه لحظه سقوط نهایی آن فرا رسید و این پروژه با تمامی مجموعه‌ها و موانع و وابستگیهای خود فرو ریخت.

اعراب خود فروپاشی رژیم سنتی عربی را کلید زدند

خبرنگار الاهرام در ادامه این سوال را مطرح کرد که اگر پروژه ملی عربی فرو ریخته است، نقطه آغاز این فروپاشی چه بود؟ هیکل گفت: باید در اینجا لحظه‌ای درنگ کنیم و بگوییم که این پروژه در نتیجه جنگ سال 1967 میان اعراب و اسرائیل فرو نریخته است، چرا که تمام پروژه‌های مختلف شامل آرمانهای اروپایی، آمریکایی، آسیایی و غیره وارد جنگ‌های مختلفی شده و ضربات زیادی خورده‌اند، اما اهداف آنها از هم نپاشیده و پروژه‌های آنها به قوت خود باقی مانده و از خود دفاع کرده است، پروژه عربی نیز بعد از جنگ 67 در سال 73 نیز نشان داد که قادر است از خود دفاع کند و در مقابله با دشمن پایداری نشان دهد.

وی در ادامه به نقش خود اعراب در این فروپاشی اشاره کرده و گفت: این خود اعراب بودند که از این پروژه عقب نشستند، در این راستا بود که پروژه درگیری‌های اعراب و اسرائیل از اولویت اصلی کاخ سفید به کمیته فرعی در سازمان ملل متحد منتقل شد.

چه کسی پشت پرده مذاکرات سازش است؟

وی در ادامه سخنان خود تاکید کرد که حرکت فعالی در مراکز تصمیم سازی در پایتخت‌های فعال و موثر ایجاد شده و پرونده‌های جدیدی درست شده و نقشه‌های جدیدی را ایجاد کرده است، پرونده درگیری‌های اعراب و اسرائیل از اولویت‌های کاخ سفید خارج شده و به یک کمیسیون فرعی در سازمان ملل سپرده شده و پرونده مذاکرات فلسطینی‌ها با اسرائیل نیز از دفتر هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا بیرون آمده و به هتل کاخ واقع در سوئیس رسیده است، تونی بلر رئیس کمیته چهار جانبه اداره مذاکرات سازش در خاورمیانه را بر عهده دارد و این البته یک سرپوش است، چرا که کسی که واقعا این پرونده را در اختیار دارد، همان دنیس راس کارمند پر رمز و راز وزارت خارجه آمریکا است، او کسی است که در سالهای اخیر خود را از دید مسایل مهم عربی دور نگه داشته است.

نگرانی‌های هیکل از طرح عباس در سازمان ملل
 
وی در مورد اعلام تشکیل دولت نیمه مستقل فلسطینی و رد این طرح از سوی فلسطینی‌ها گفت که شخصا نگرانی‌هایی در مورد اعلام تشکیل دولت فلسطینی بدون ارائه ضمانت‌هایی نظیر بازگشت آوارگان و حقوق اساسی دیگر فلسطینی‌ها که معلق مانده، دارد. نگرانی دیگر این است که کشور مستقل فلسطینی مورد ادعا در برابر اسرائیل به دولتی در برابر دولت دیگر تبدیل شود و اختلافاتی که وجود دارد، تنها به مشکلاتی در تعیین مرزها خلاصه شود.[و اشغالگری صهیونیست‌ها در فلسطین اشغالی نادیده گرفته شود.]


تحلیل هیکل از سه سناریوی منطقه/ ایران با حیا و نجابت از دور نظاره گر تحولات منطقه است

وی در مورد سناریوهای موجود در منطقه گفت که سه و نیم سناریو الان در منطقه وجود دارد، اول سناریوی غرب است که به نظر می‌رسد در ادامه روند خود مصمم است و ابزارهای تاثیر و تاثر زیادی نیز دارد.
 
سناریوی دوم، موضوع ترکیه است که آرمانگرا به نظر میرسد.

سناریوی سوم نیز ایرانی است که با حیا و نجابت از دور خود را نشان می‌دهد.
 
در ورای این سناریوها یک شبه سناریوی اسرائیلی نیز وجود دارد که با تمرکز دیگران همراه شده است، به این علت به آن شبه سناریو می‌گویم که افقی در دراز مدت برای آن قابل ترسیم نیست و آینده‌ای نخواهد داشت، درست است که این سناریو در حال حاضر به گونه‌ای خود را نشان می‌دهد که گویا در حال توسعه است، اما من معتقدم که اسرائیل دیگران را فریب می‌دهد و علت این اعتقاد نیز حرکت شتابان فروپاشی طرح عربی و خلأ ایجاد شده در منطقه بعد از سقوط این طرح است.
 
طرح غرب برای فتنه مذهبی برای ضربه زدن به ایران

الاهرام در ادامه سوالات خود در مورد طرح‌های غرب در تفرقه افکنی سنی و شیعه میان مسلمانان و ایجاد فتنه و جنگ داخلی در میان آنها پرسید که  حسنین هیکل در پاسخ گفت: در اینجا باید به موضوعی که پیشتر نیز اشاره کرده‌ام باز گردم و بگویم که به عنوان مثال به رسمیت شناختن اخوان المسلمون از سوی آمریکا و غرب در راستای اعتراف به حق آنها نیست، بلکه در راستای پذیرش نصحیت‌های برخی مستشرقان از جمله برنار لوئیس است که خواستار اتحاد با کشورهای عربی در راستای انزوای ایران هستند، این کشورها می‌خواهند فتنه مذهبی در منطقه ایجاد کرده و سیاست‌های عربی نیز در بهره‌مندی از سران عرب از ملک فهد گرفته تا مبارک در دوره کنونی در این راستا بوده است.

مردم لیبی رژیم قذافی را سرنگون کردند، نه ناتو و موشک‌های کروز آمریکا

وی در مورد دخالت‌های نظامی ناتو در لیبی گفت: من واقعا نمی‌دانم که این ائتلاف می‌خواهد بخشی از خاک عربی را آزاد کند یا نه؟ قذافی باید ساقط می‌شد، اما این ملت لیبی بود که باید این مسئولیت را قبول می‌کرد، نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد این اقدام به دست مردم لیبی و نه با جنگنده‌های آمریکایی و موشک‌های کروز این کشور و نیروهای انگلیسی و فرانسوی و سازمانهای جاسوسی آنها در لیبی روی داده است، البته این نشانه‌ها هنوز در آغاز راه است، اما تا پایان امتداد خواهد داشت.

فتنه‌گران در سوریه ایران را هدف قرار داده‌اند

محمد حسنین هیکل احتمال دخالت خارجی در سوریه را نیز محکوم کرده و گفت که ایجاد جنگ در این شرایط عواقب غیر قابل پیش بینی را به دنبال خواهد داشت.
 وی افزود: برخی به دنبال تکرار سناریوی لیبی در سوریه هستند، اما آیا شرایط و اوضاع در این کشور مانند لیبی است؟ من از برخی اظهار نظرهای کشورهای عربی در مورد سوریه که به گونه‌ای است که گویا زمینه را برای دخالت نظامی در این کشور فراهم می‌کند، نگران هستم. البته برخی از اتفاقاتی که علیه سوریه روی می‌دهد، ایران را به عنوان هدف اساسی در خاورمیانه هدف قرار داده است.



نظر شما :