ستایش اوباما از اردوغان

۳۰ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۷:۱۴ کد : ۱۶۴۲۶ سرخط اخبار

رئیس جمهوری آمریکا حادثه انفجار بمب در شهر آنکارای ترکیه را در نشستی که با نخست وزیر ترکیه در شهر نیویورک داشت، محکوم کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در شهر نیویورک با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، در روزی که انفجار بمب در شرکت آنکارا کشته شدن سه تن و زخمی شدن دست کم 15 نفر را در پی داشت، دیدار کرد.

اوباما به نخست وزیر ترکیه به خاطر کشته شدن افراد در انفجار در شهر آنکارا تسلیت گفت و افزود: این حمله به ما گوشزد می‌کند که تروریسم در بسیاری از نقاط جهان وجود دارد.

ادریس نعیم شاهین، وزیر کشور ترکیه به تلویزیون این کشور گفت که در اثر انفجار بمب در شهر آنکارا سه نفر کشته و 15 تن زخمی شدند.

وزیر کشور ترکیه اذعان داشت که به احتمال زیاد این انفجار یک حمله تروریستی بوده است.

با وجود این پیشتر اردوغان بر خودداری از شتاب در قضاوت تاکید کرده و گفته بود که اطلاعاتی وجود ندارد که نشان دهد این حادثه یک حمله تروریستی بوده است.

باراک اوباما همچنین ترکیه را به عنوان یک متحد ناتو و دوست بزرگ و شریک در زمینه مسائل مربوط به ناتو ستایش کرد و از اردوغان به خاطر همکاری‌های ترکیه در افغانستان تشکر کرد.

از سوی دیگر باراک اوباما و رجب طیب اردوغان درباره لزوم افزایش فشار بر دولت بشار اسد در سوریه و کمک به مخالفان دولت در این کشور به مذاکره پرداختند.

اردوغان و اوباما هم‌چنین به رغم آنکه واشنگتن، آنکارا را برای کاهش دادن تنش‌هایش با اسرائیل تحت فشار قرار داده، به تبادل نظر در زمینه مبارزه با تروریسم و سیاست‌گذاری در خاورمیانه پرداختند.

لیز شروود راندال، مشاور کاخ سفید پس از نشست اوباما و اردوغان به خبرنگاران گفت: رئیس جمهوری آمریکا بر تمایلش برای حل شدن اختلافات ترکیه و اسرائیل تاکید کرد و تلا‌ش‌ها برای رسیدن به این هدف را تشویق کرد.

بن رودس، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز اظهار کرد باراک اوباما در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی طی امروز (چهارشنبه) همین اظهارات را مطرح خواهد کرد.

به گفته رودس، اوباما و اردوغان در رابطه با سوریه توافق کردند تا در زمینه افزایش فشار بر حکومت بشار اسد به مشورت در زمینه اقدامات بیشتر نظیر تحریم‌ها، فشار سیاسی و دیگر تدابیر بپردازند.

نخست وزیر ترکیه گفت: آمریکا و ترکیه باید به همکاری با یکدیگر در زمینه برنامه‌ریزی و به کارگیری تکنولوژی بپردازند تا ما بتوانیم اقدامات بیشتری برای مبارزه با تروریسم انجام دهیم.

ترکیه با آمریکا در حال مذاکره است تا میزبان یک پایگاه هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا باشد که اکنون در عراق مستقر هستند.

گزارش شده که ترکیه تمایل دارد عملیات‌های شناسایی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا علیه جدایی طلبان کرد مستقر در عراق صورت پذیرد.

باراک اوباما همچنین اردوغان را به خاطر "رهبری توانمند در ارتقاء دموکراسی در منطقه" ستایش کرد.



نظر شما :